• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:52:07 följande:

Nej vi bor inte i något speciellt billigt område och köper inte speciellt billig mat heller.

Vart säger jag att han tycker att jag slösar? Det är han som har en orealistisk bild av vad det ska räcka till.

Jag har inte skaffat fler barn än jag orkar, det är min hälsa som ställer till det och hade jag haft en mer stöttande partner hade jag kanske inte blivit så sjuk som jag är. Jag tar hand om mina barn, det är mitt eget mående som blir lidande.

Jag har tröttnat rejält på dina gliringar om hur mycket bättre han skulle ha det utan mig, så det här är mitt sista svar till dig.

Ok så din man har lön på 200 000kr/månaden och du har en sjukdom som inte ger dig rätt till någon ersättning alls.

Du har också valt att skaffa alla barnen.
  • Anonym (X)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 10:04:53 följande:
    ...har inte han det?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2021-01-26 10:03:20 följande:

Vem tog hand om hem och barn då?

Hans föräldrar till största del och han hade ju inget annat val än att hjälpa till också, för jag kunde öht inte stå upp själv. Det var innan han började det här jobbet dock och han var inte lika extrem som nu. Han har förändrats mer för varje löneökning och bonus och hans ego är enormt nu.
  • Anonym (Varför all skuld på TS?)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 09:43:53 följande:
    Yta är viktigt men ni bor uppenbarligen väldigt billigt/litet/ i ett sämre område och du handlar väldigt billig mat? Gissar jag annars måste han ha en lön på 200 000/ månad..

Separera på prov och se vem som får det jobbigast. Du påstår att han inte skulle klara sig utan din arbetsinsats och han tycker att du slösar pengar. Testa och se vem så får det tuffast. Då vet ni vems arbetasinsats som är värd mest.

Du får allt nödvändigt betalt! Jag tycker att du får mycket pengar för att inte ens behöva jobba! Du tar hand om ditt egna hem och dina egna barn precis som alla andra gör. Men du slipper jobba så som alla andra måste.

Sen sitter du självklart djupt i skiten. Du har skaffat fler barn än du orkar och skulle ha råd med. Du är ekonomiskt beroende och du och barnen hamnar snabbt i relativ fattigdom om mannen träffar någon annan...
    Så du får ihop alla barnens kostnader för kläder, eventuell telefoni, idrottande, nöjen på barnens barnbidrag? Plus då att TS behöver kläder till sig själv, telefoni och kanske något eget fritidsintresse?

Ja, maken står för allt övrigt. TS gör allt jobb med hushåll (=han kan lägga all sin tid på karriären och tjäna pengar) och barn trots att hon inte mår bra. Så varför lägger du all skuld på TS?
  • Anonym (Varför all skuld på TS?)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 10:04:53 följande:
    Ok så din man har lön på 200 000kr/månaden och du har en sjukdom som inte ger dig rätt till någon ersättning alls.

Mannen har också valt att skaffa fyra barn. Fyra barn som han tar noll ansvar för bortsett från att han ser till att de har någonstans att bo och mat inköpt (tvivlar på att han vare sig gör inköpen eller lagar maten). 
  • Anonym (X)
    Anonym (Varför all skuld på TS?) skrev 2021-01-26 10:09:44 följande:
    Så du får ihop alla barnens kostnader för kläder, eventuell telefoni, idrottande, nöjen på barnens barnbidrag? Plus då att TS behöver kläder till sig själv, telefoni och kanske något eget fritidsintresse?

Ja, maken står för allt övrigt. TS gör allt jobb med hushåll (=han kan lägga all sin tid på karriären och tjäna pengar) och barn trots att hon inte mår bra. Så varför lägger du all skuld på TS?
  • Anonym (Anonym)

Håll HÅRT i pengarna!

• Anonym (Mormor)

När man är gifta ska man enl lag leva med samma ekonomiska standard. Det gör inte du, TS och din man. Han köper dyra grejer till sig själv, sparar till sig själv och ger dig ett futtigt underhåll och hänvisar i övrigt till barnbidraget.

Barnbidraget räcker givetvis inte till dyra sporter med dyr utrustning, instrument etc plus allt annat runt ett barn/ungdom. Det är tänkt som ett stöd och enligt en minimistandard.

Jag tror inte det är en bra lösning för dig att skilja dig. Jag tycker du ska söka upp en familjejurist som kan råda dig.

Målet för dig är väl att få till en rimlig ekonomisk jämnställdhet och i det ingår din framtida pension, praktisk avlastning så att du har tid för återhämtning och att plugga klart samt en plan för hur ni ska dela på ansvar och arbete i det gemensamma hemmet.

• Just Precis

Jag fattar inte hur folk gör som har barn och separat ekonomi men för mig känns det som att felet gjordes för länge sedan då ni beslutade att ni skulle leva ihop men med helt olika marginaler för privat sparande och spenderande. Att du är sjuk rår du inte för och din man borde ha tagit bättre hand om dig ekonomiskt, oavsett om du sköter barn och hushåll eller ej. Det anser jag är en självklarhet om man lever ihop och älskar varandra.

I vårt äktenskap delar vi även på bonusar, arv och andra klumpsummor.

Men när ni nu har det här tokiga systemet kan din man inte bara vända på det när det passar honom utan det bör vara dina privata pengar.

• sextiotalist
    Just Precis skrev 2021-01-26 12:03:17 följande:

Jag fattar inte hur folk gör som har barn och separat ekonomi men för mig känns det som att felet gjordes för länge sedan då ni beslutade att ni skulle leva ihop men med helt olika marginaler för privat sparande och spenderande. Att du är sjuk rår du inte för och din man borde ha tagit bättre hand om dig ekonomiskt, oavsett om du sköter barn och hushåll eller ej. Det anser jag är en självklarhet om man lever ihop och älskar varandra.

I vårt äktenskap delar vi även på bonusar, arv och andra klumpsummor.

Men när ni nu har det här tokiga systemet kan din man inte bara vända på det när det passar honom utan det bör vara dina privata pengar.

Det fungerar utmärkt. Men det har inte då mycket med gemensam eller separat ekonomi. Vi har separat ekonomi och barn ihop. Men vi är också generösa gentemot varandra.
Svar på tråden Oense om pengar