• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:22:33 följande:

Det har hänt att jag pratat om separation, han får fullständig panik och vill inte för allt i världen att vi ska separera.

Förstår du verkligen inte att det här handlar om mer än pengarna? Det handlar om attityden i sig, att han inte ser några konstigheter i att jag vissa månader inte ens får ihop det hur mycket jag än snålar (vilket han hatar, att jag köper billigare alternativ, för "yta spelar roll") medan han kommer hem med massa dyra saker ständigt? Senast förra veckan spontanköpte han en kontorsstol för över 7000 bara för att färgen passade hans kontor bättre.

Yta är viktigt men ni bor uppenbarligen väldigt billigt/litet/ i ett sämre område och du handlar väldigt billig mat? Gissar jag annars måste han ha en lön på 200 000/ månad..

Separera på prov och se vem som får det jobbigast. Du påstår att han inte skulle klara sig utan din arbetsinsats och han tycker att du slösar pengar. Testa och se vem så får det tuffast. Då vet ni vems arbetasinsats som är värd mest.

Du får allt nödvändigt betalt! Jag tycker att du får mycket pengar för att inte ens behöva jobba! Du tar hand om ditt egna hem och dina egna barn precis som alla andra gör. Men du slipper jobba så som alla andra måste.

Sen sitter du självklart djupt i skiten. Du har skaffat fler barn än du orkar och skulle ha råd med. Du är ekonomiskt beroende och du och barnen hamnar snabbt i relativ fattigdom om mannen träffar någon annan...
  • Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:22:33 följande:
    Det har hänt att jag pratat om separation, han får fullständig panik och vill inte för allt i världen att vi ska separera.
    Anonym (X) skrev 2021-01-26 09:25:34 följande:

Har ni äktenskapsförord?

Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:33:33 följande:
    Nej.

Föreslå att ni går på familjerådgivning eller åtminstone till en jurist för att reda ut hur ni ska samarbeta, annars kommer det gå ännu mer åt skogen än det redan gjort.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 09:43:53 följande:

Yta är viktigt men ni bor uppenbarligen väldigt billigt/litet/ i ett sämre område och du handlar väldigt billig mat? Gissar jag annars måste han ha en lön på 200 000/ månad..

Separera på prov och se vem som får det jobbigast. Du påstår att han inte skulle klara sig utan din arbetsinsats och han tycker att du slösar pengar. Testa och se vem så får det tuffast. Då vet ni vems arbetasinsats som är värd mest.

Du får allt nödvändigt betalt! Jag tycker att du får mycket pengar för att inte ens behöva jobba! Du tar hand om ditt egna hem och dina egna barn precis som alla andra gör. Men du slipper jobba så som alla andra måste.

Sen sitter du självklart djupt i skiten. Du har skaffat fler barn än du orkar och skulle ha råd med. Du är ekonomiskt beroende och du och barnen hamnar snabbt i relativ fattigdom om mannen träffar någon annan...

Nej vi bor inte i något speciellt billigt område och köper inte speciellt billig mat heller.

Vart säger jag att han tycker att jag slösar? Det är han som har en orealistisk bild av vad det ska räcka till.

Jag har inte skaffat fler barn än jag orkar, det är min hälsa som ställer till det och hade jag haft en mer stöttande partner hade jag kanske inte blivit så sjuk som jag är. Jag tar hand om mina barn, det är mitt eget mående som blir lidande.

Jag har tröttnat rejält på dina gliringar om hur mycket bättre han skulle ha det utan mig, så det här är mitt sista svar till dig.
  • Anonym (A)
    Du säger att du är sjuk och har därför gått hemma. Men om du är så pass dålig att du inte kan jobba, hur kan du då orka ta hand om fyra barn, hem och matlagning med krav på hög nivå? Du klarar definitivt av mycket mer än du tror (och kanske vad din man försöker inbilla dig).

Tycker inlägget har en poäng. Är du säker på att du inte kan jobba åtminstone halvtid ts för att dra in lite pengar till din hushållskassa?
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:12:38 följande:

Nej, för jag hade ingen sgi. Pluggade när jag blev sjukskriven.

Ni får det att låta som att det är mitt eget fel att jag blev sjuk.

Jag tycker absolut inte det är ditt fel att du är sjuk. Men är du verkligen det? Du pallar ju att jobba 24/7 verkar det som?
  • Anonym (X)
    Anonym (A) skrev 2021-01-26 09:53:32 följande:
    Du säger att du är sjuk och har därför gått hemma. Men om du är så pass dålig att du inte kan jobba, hur kan du då orka ta hand om fyra barn, hem och matlagning med krav på hög nivå? Du klarar definitivt av mycket mer än du tror (och kanske vad din man försöker inbilla dig).

Tycker inlägget har en poäng. Är du säker på att du inte kan jobba åtminstone halvtid ts för att dra in lite pengar till din hushållskassa?

Ni tror helt enkelt inte att TS är sjuk? OK.

Vilka halvtidsjobb skulle ni rekommendera som passar med skoltider, och vem ska då ta hand om det TS gör hemma idag? TS man verkar ju varken intresserad av att hjälpa till hemma eller betala för städhjälp/barnpassning/matkasse/catering.
    (Eller tänker ni att hon plötsligt ska orka allt hemma plus halvtidsjobb..?)

• sextiotalist
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:52:07 följande:
    Nej vi bor inte i något speciellt billigt område och köper inte speciellt billig mat heller.

Vart säger jag att han tycker att jag slösar? Det är han som har en orealistisk bild av vad det ska räcka till.

Jag har inte skaffat fler barn än jag orkar, det är min hälsa som ställer till det och hade jag haft en mer stöttande partner hade jag kanske inte blivit så sjuk som jag är. Jag tar hand om mina barn, det är mitt eget mående som blir lidande.

Jag har tröttnat rejält på dina gliringar om hur mycket bättre han skulle ha det utan mig, så det här är mitt sista svar till dig.
    Han skulle troligen ha det mycket bättre utan dig. För då hade han dels behöva lätta sin plånbok med underhåll till barnen, fått lov att göra allt du gör nu helt själv eller köpa in tjänsterna, det är inte för inte han blir helt förtvivlad när du lyfter separation. Eftersom han verkar helt oemottlaglig för vilka skyldigheter han avtalade om när ni gifte er, så föreslår jag att ni tar ett besök hos en jurist, som kan förklara vad som gäller. 
    Jag tvivlar inte alls på, att om du fick mer avlastning i vardagen, skulle även kunna börja ta ett arbete, kanske studera till något, som gör att du kan arbeta igen. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 09:28:44 följande:

Jag är inte främmande inför tanken att lämna, men jag tänker på barnen. Det är de som kommer att bli drabbade av att varannan vecka bo med en pappa som inte har tid till dem. Kanske kommer han blir bättre, kanske inte, men har jag väl lämnat kan jag inte göra något åt det. Jag kan heller inte gå emellan när hans krav på dem blir för höga. Han anser att man inte gjort sitt bästa om man inte får högsta betyg, han kan inte heller greppa att ena barnets dyslexi inte beror på lathet och för lite träning.

Du kan ju även tänka så att de slipper honom varannan vecka.

Jag har läst dina inlägg och han är ett riktigt as mot både dig och barnen.

Bra att ni inte har äktenskapsförord.

Är pengarna redan på ditt konto? Då räknas de i en bodelning. Köp sånt som inte räknas in. Jag är inte säker, men t.ex. dator, mobil och vinterjacka kanske räknas som enskilt. Du skulle kunna lägga in pengar på barnens konto, men å andra sidan kan han då komma åt dem.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (X) skrev 2021-01-26 09:56:28 följande:

Ni tror helt enkelt inte att TS är sjuk? OK.

Vilka halvtidsjobb skulle ni rekommendera som passar med skoltider, och vem ska då ta hand om det TS gör hemma idag? TS man verkar ju varken intresserad av att hjälpa till hemma eller betala för städhjälp/barnpassning/matkasse/catering.

(Eller tänker ni att hon plötsligt ska orka allt hemma plus halvtidsjobb..?)

Jag har bett om städhjälp i flera år, redan när jag pluggade för att jag kände att det blev för mycket. Jag hade konstant migrän och läkare varnade mig och sa att jag måste sänka kraven i vardagen. Han sa nej och till slut brakade jag mycket riktigt ihop. En dag kunde jag plötsligt inte ens gå, kroppen lade av totalt. Inte ens efter det kan han tänka sig ha främlingar i huset.
  • Anonym (X)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 10:02:33 följande:
    En dag kunde jag plötsligt inte ens gå, kroppen lade av totalt. Inte ens efter det kan han tänka sig ha främlingar i huset.
    Vem tog hand om hem och barn då?
Svar på tråden Oense om pengar