• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Törstiga tuppen

Men då så. Har han 85? EFTER skatt så har han råd med både städning och barnpassning när du skiljer dig.

• Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:35:37 följande:

Och de 20" är efter han fört över 40" till sparkontot kan jag tillägga.

Ok. så han har ut ca 20000kr (mat och boende hela familjen om ni bor billigt och handlar billigt) + 3000till dig+ 40000 spar+ 20000 kr till sig själv?

Han har alltså 150 000kr/månaden ut? Men han behöver inte vara välklädd och han behöver inte jobba mer än att han ska kunna ta barn, hushåll och föräldraledighet när du är för sjuk? Vad tusan jobbar han med? Det yrket kan ju inte existera!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 08:38:36 följande:

Vilken inkomst har han? Är det bara du som tror, gissar och är avundsjuk?

Har du någon förståelse för att han behöver spara pengar och kanske behöver vara mer välklädd varje dag än någon som går hemma?

Var det han som ville ha många barn? Har du alltid varit för sjuk för att jobba?

Vadå tror, gissar och är avundsjuk? Självklart vet jag vad han har för lön.

Han får köpa vilka kläder han vill, men resten av familjen borde ha samma standard. Han är inte mer värd är vi andra.

Ja alla har varit planerade. Yngsta är tvillingar, så det var inte ett aktivt val att det skulle bli fyra.

Nej jag har inte alltid varit sjuk, det är till stor del omständigheterna som gjort mig sjuk. Jag har fysiska sjukdomar, men mitt största hinder är att jag är ganska söndertrasad mentalt och aldrig har någon möjlighet att på riktigt vila och återhämta mig.
  • Törstiga tuppen

Hur mycket Pengar rör det sig om? Om din man nu badar i pengar förstår jag inte ens att han bryr sig om dessa. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 08:46:51 följande:

Ok. så han har ut ca 20000kr (mat och boende hela familjen om ni bor billigt och handlar billigt) + 3000till dig+ 40000 spar+ 20000 kr till sig själv?

Han har alltså 150 000kr/månaden ut? Men han behöver inte vara välklädd och han behöver inte jobba mer än att han ska kunna ta barn, hushåll och föräldraledighet när du är för sjuk? Vad tusan jobbar han med? Det yrket kan ju inte existera!

Jag har aldrig sagt att han inte ska vara välklädd och jobbar gör han konstant. Föräldraledig har han aldrig varit, men det är barnen för stora för nu oavsett.
  • Anfield12
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:24:23 följande:

Ni läser mina inlägg som fan läser bibeln.

Det kanske inte är så att alla här bara är dumma mot dig, TS. Det kan vara du som är fel ute också. Faktiskt.
  • Anonym (L)

Har du sjukpenning? Varför jobbar du inte? Alltså, med inkomst. För jobbar gör du hemma, gratis. Han älskar inte dig. Du är hans oavlönade nanny, hushållerska och hora. Den sängen har du tyvärr bäddat, och det är bara du som kan ta dig ur den.

Livet är för kort. Och tänk på dina barn.

När ni skiljer er så ser du till att en neutral jurist (alltså ingen han föreslår) sköter bodelningen. För du ska ha hälften! Igen, tänk på barnen.

Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 08:49:03 följande:

Jag har aldrig sagt att han inte ska vara välklädd och jobbar gör han konstant. Föräldraledig har han aldrig varit, men det är barnen för stora för nu oavsett.

Men han har en av Sveriges högsta löner men enligt dig tid att ta barn och hushåll när du är för sjuk?

Du är för sjuk för att jobba men kan ta han om 4 barn. Men inte tillräckligt sjuk för sjukskrivning, sjukbidrag eller liknande? Vilken sjukdom är det?

Skrev fel innan. Han borde enligt ts ha 150 000kr/månaden INNAN skatt. Om dom bor superbilligt och handlar billig mat.

• Anonym (Jag)
    Anonym (L) skrev 2021-01-26 09:03:47 följande:

Har du sjukpenning? Varför jobbar du inte? Alltså, med inkomst. För jobbar gör du hemma, gratis. Han älskar inte dig. Du är hans oavlönade nanny, hushållerska och hora. Den sängen har du tyvärr bäddat, och det är bara du som kan ta dig ur den.

Livet är för kort. Och tänk på dina barn.

När ni skiljer er så ser du till att en neutral jurist (alltså ingen han föreslår) sköter bodelningen. För du ska ha hälften! Igen, tänk på barnen.

Nej, för jag hade ingen sgi. Pluggade när jag blev sjukskriven.

Ni får det att låta som att det är mitt eget fel att jag blev sjuk.
Svar på tråden Oense om pengar