• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 06:46:28 följande:

Nä allt barnbidrag och flerbarntillägg också. Så hon har betalt kläder och sina nöjde för ca 7000kr/månad. Han betalar all mat, försäkringar, boende, sophämtning, el, vatten osv helt själv. Men får inte barnbidraget + ger 3000kr i fickpeng till ts. Ts vägrar köpa begagnat eller låta barnen ärva. Hon skuldsätter sig hellre! Väldigt slöseri! Skulle du ge mer pengar till någon med det ekonomiska tänket?

Ts kan ju skilja sig. Då får hon mindre pengar än idag och måste dela sin nyinkomna summa pengar med mannen.

Då blir det tvunget att köpa begagnat alltid.

Kan du svara på varför vi ska ha en annan standard än han? Han skulle aldrig ens tänka tanken att köpa begagnat. Barnen har ärvt av varandra när de var yngre, nu vägrar de använda syskonens. Det är en sak om man inte har något val, men nu är vi inte i den sitsen, eller borde inte iaf.

Och du missade det om att jag i vanliga fall även har deras aktiviteter och allt de behöver till dessa att betala.

Minst 20" stoppar han i egen ficka varje månad efter allt är betalat.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 06:51:02 följande:

Tror du att ts hade varit villig att börja jobba och låta mannen vara hemma med barnen?

Han har ju försörjt dom allihop med sin lön i flera år! Och gett henne fickpengar!

Ts kan ju räkna ut om hon hade haft mer än 7000kr/ månad över till kläder om hon hade bott själv...nej. Hon hade inte haft mer över om så hade jobbat och betalat hälften av alla kostnader som mannen står för nu.

Det är inte poängen, poängen är att vi som familj lever under olika villkor. Och nej, allt går inte till kläder, som jag sagt så är det bara vissa månader där det inte räcker. Tex inför vintern när de behöver allt inför kallare väder, skidor, skridskor etc.

Jag kan i nuläget inte börja jobba, men hade jag gjort det så hade han fortsatt som nu. Han skulle tvärvägra att byta roller.
  • Anonym (Ax)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 06:51:02 följande:

Tror du att ts hade varit villig att börja jobba och låta mannen vara hemma med barnen?

Han har ju försörjt dom allihop med sin lön i flera år! Och gett henne fickpengar!

Ts kan ju räkna ut om hon hade haft mer än 7000kr/ månad över till kläder om hon hade bott själv...nej. Hon hade inte haft mer över om så hade jobbat och betalat hälften av alla kostnader som mannen står för nu.

Tror du TS man skulle vara villig att vara hemma med barnen och ta över alla TS sysslor om TS förvärvsarbetade?

Hon har ju skött all markservice för honom i flera år. Prova att räkna ut vad det skulle ha kostat om han varit tvungen att betala för sin del av hemarbetet istället, så ser du att han kommit billigt undan. Tror du förövrigt att han tvingats till jobbet när han varit sjuk, så som han tvingat henne att göra allt hushållsarbete även dagar när hon inte mått bra?

På beskrivningen av TS man låter det mer som att hon, om hon jobbat och betalat hälften, ändå fått stå med allt hushållsarbete och barnansvar.

Hon får fickpengar och han kan köpa det han vill. Då är det väl dags att hon får lite pengar att röra sig med istället för att den giriga latoxen skall få ännu mer pengar för att bara lata sig hemma.
  • Anonym (Sara)

Även om man skulle se ts arv/gåva som gemensamma pengar innebär ju i te det att mannen ensam ska bestämma över dem. Ts skriver ju att han planerat vad de ska användas till. Och det är givetvis fel även om de ses som gemensamma. Är de gemensamma har båda rätt att besämma över dem jnte bara mannen. Så oavsett om man ser pengarna som gemensamma eller ts privata gör mannen fel här anser jag.

• Anonym (F)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 07:00:46 följande:

Det är inte poängen, poängen är att vi som familj lever under olika villkor. Och nej, allt går inte till kläder, som jag sagt så är det bara vissa månader där det inte räcker. Tex inför vintern när de behöver allt inför kallare väder, skidor, skridskor etc.

Jag kan i nuläget inte börja jobba, men hade jag gjort det så hade han fortsatt som nu. Han skulle tvärvägra att byta roller.

Du kan tvärvägra att ha det som det är.

Vad vill du? Hur skulle du vilja ändra på din situation?
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-26 07:08:58 följande:

Tror du TS man skulle vara villig att vara hemma med barnen och ta över alla TS sysslor om TS förvärvsarbetade?

Hon har ju skött all markservice för honom i flera år. Prova att räkna ut vad det skulle ha kostat om han varit tvungen att betala för sin del av hemarbetet istället, så ser du att han kommit billigt undan. Tror du förövrigt att han tvingats till jobbet när han varit sjuk, så som han tvingat henne att göra allt hushållsarbete även dagar när hon inte mått bra?

På beskrivningen av TS man låter det mer som att hon, om hon jobbat och betalat hälften, ändå fått stå med allt hushållsarbete och barnansvar.

Hon får fickpengar och han kan köpa det han vill. Då är det väl dags att hon får lite pengar att röra sig med istället för att den giriga latoxen skall få ännu mer pengar för att bara lata sig hemma.

Ja hälften av allt barnen kostar + allt ts kostat i mat och boende går på kanske 10.000kr i månaden. Lägg till 3000kr i månaden. Sedan hade han fått barnbidraget på 7000kr. 20000 kr.. För det hade han fått barnpassning vid vab, kläder och städning i hemmet. Speciellt med Rut-avdrag.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Ts saknar verklighet) skrev 2021-01-26 06:46:28 följande:

Nä allt barnbidrag och flerbarntillägg också. Så hon har betalt kläder och sina nöjde för ca 7000kr/månad. Han betalar all mat, försäkringar, boende, sophämtning, el, vatten osv helt själv. Men får inte barnbidraget + ger 3000kr i fickpeng till ts. Ts vägrar köpa begagnat eller låta barnen ärva. Hon skuldsätter sig hellre! Väldigt slöseri! Skulle du ge mer pengar till någon med det ekonomiska tänket?

Ts kan ju skilja sig. Då får hon mindre pengar än idag och måste dela sin nyinkomna summa pengar med mannen.

Då blir det tvunget att köpa begagnat alltid.

Och jag saknar inte "verklighet". Min verklighet kanske är annorlunda än din, men den är lika verklig som någon annans.
  • Anfield12
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 07:00:46 följande:

Som jag ser det har du satt dig i en helt orimlig situation, er maktbalans är helt skev eftersom du inte har någon inkomst och därmed är beroende av honom. Många män skulle inte utnyttja det för att slippa städa eller för att kunna kontrollera dig, men din man är inte en sån och ekonomin är hans maktmedel.

Om inte de där pengarna gör dig ekonomiskt oberoende för all framtid kommer du bli tvungen att komma överens med honom, för annars kan han strypa kassaflödet till dig helt och hållet.

I övrigt har jag inga råd att ge, er situation är så skev och märklig att jag inte ens skulle veta var jag skulle börja.
  • Törstiga tuppen

Skaffa ett jobb och lämna din man. Du klarar 4 barn och allt hushållsarbete. Då finns det garanterat ett jobb du kan sköta. Annars kanske du kan plugga.

• Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-26 07:43:58 följande:

Och jag saknar inte "verklighet". Min verklighet kanske är annorlunda än din, men den är lika verklig som någon annans.

Om du lämnar honom idag. Kommer ni ha råd att äta som ni gör idag? Har du råd med rum till alla barnen? Splitternya skridskor, ny kläder osv?

Nej. Ni skulle leva jättefattigt.

Du måste förstå att en familj kostar mer än bara kläder. Ni lever på en inkomst. Självklart måste barnen ärva och du köpa begagnat ibland! Men du skuldsätter dig hellre..
Svar på tråden Oense om pengar