• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Anonym (H)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:17:34 följande:

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

Har ni äktenskapsförord eller får du hälften av allt om ni skiljer er?
  • Anonym (jkl)

Jag skulle principiellt säga att du ska dela med dig av de pengarna då du annars i vardagen lever på din man.

Men sedan när jag läser alla dina svar så undrar jag istället hur du kan leva med honom. Han känns som en total asshole och du skulle ha det mycket bättre att vara ensam på riktigt än att vara ensam på det sättet som du är nu. 

Behåll pengarna och ha de till handpenning för eget boende. 

• HannahHorvath

Han vill såklart inte att du ska ha egna pengar av den enkla anledningen att du då blir oberoende av honom.

Du kan lämna honom mycket lättare om du har pengar och det vet han såklart. Det låter som att han vill se till att du är fast.

• Anonym (Ax)

Om du skall bidra med dina pengar skall han naturligtvis ta ansvar för hemarbete och era barn på samma sätt som du gjort när ni levt på hans lön. Är han inte villig att göra det så ska du inte behöva lägga dina pengar på era gemensamma kostnader heller.

• AnnaSthlm

Menar du att du försörjt dig själv OCH barnen på 3000 i månaden i flera år? Bortsett från hyra och mat?

Det är helt groteskt.

• Anonym (L)

Passa på att separera från idioten nu när du har stålar.

Är ni gifta utan äktenskapsförord?

• LadyJane

Jag kan tycka att du börjar i fel ände med att diskutera ekonomi just nu men visst förstår jag varför.

Jag tycker att du behöver fundera igenom eran ekonomi och sedan ta ett allvarligt snack.
    För allt gratisarbete du utför är ju värt ganska mycket pengar. Fundera på vad motsvarande tjänster skulle kosta att hyra in för att få lite perspektiv.

Fundera över vad du missar genom detta upplägg. Hur mycket pensionssparar du tex? Om du inte gör det bör du fundera över hur mycket av denna summa som bör gå¨dit.
    Pensionssparar gubben och i så fall hur mycket?

För det är så här att om han pensionssparar och nu har en familj att försörja på sin inkomst så har han även en skyldighet att se till att du har råd att spara till din pension.

Går han inte med på det så får ni helt enkelt överväga att ni hyr in dina tjänster av ett externt företag och du tar ett förvärvsarbete och tjänar dina egna pengar.
    Fördelen du skulle ha med ett förvärvsarbete är att du kommer att kunna ha dåliga dagar utan att tvingas till ditt jobb.

• Anonym (Emma)

Jag förstår inte varför ni inte haft gemensam ekonomi som gifta med gemensamma barn. Tanken är väl att man ska ta hand om varandra i äktenskapet: känslomässigt, i handling och ekonomiskt. Då jämnas det ju också ut till viss del om den ena står för inkomst och den andra för hushåll och omsorg av barn. Det låter helt galet att du inte fått ta av familjens pengar för att köpa kläder till barnen! Hade ni haft gemensam ekonomi hade ni behövt vara överens om hur pengarna du fått skulle spenderas. Nu verkar ni inte ha det, så han ska väl strunta i vad du gör av dina pengar.

• Anonym (Ts saknar verklighet)
    AnnaSthlm skrev 2021-01-25 22:21:01 följande:

Menar du att du försörjt dig själv OCH barnen på 3000 i månaden i flera år? Bortsett från hyra och mat?

Det är helt groteskt.

Nä allt barnbidrag och flerbarntillägg också. Så hon har betalt kläder och sina nöjde för ca 7000kr/månad. Han betalar all mat, försäkringar, boende, sophämtning, el, vatten osv helt själv. Men får inte barnbidraget + ger 3000kr i fickpeng till ts. Ts vägrar köpa begagnat eller låta barnen ärva. Hon skuldsätter sig hellre! Väldigt slöseri! Skulle du ge mer pengar till någon med det ekonomiska tänket?

Ts kan ju skilja sig. Då får hon mindre pengar än idag och måste dela sin nyinkomna summa pengar med mannen.

Då blir det tvunget att köpa begagnat alltid.
  • Anonym (Ts saknar verklighet)
    Anonym (Ax) skrev 2021-01-25 22:20:42 följande:

Om du skall bidra med dina pengar skall han naturligtvis ta ansvar för hemarbete och era barn på samma sätt som du gjort när ni levt på hans lön. Är han inte villig att göra det så ska du inte behöva lägga dina pengar på era gemensamma kostnader heller.

Tror du att ts hade varit villig att börja jobba och låta mannen vara hemma med barnen?

Han har ju försörjt dom allihop med sin lön i flera år! Och gett henne fickpengar!

Ts kan ju räkna ut om hon hade haft mer än 7000kr/ månad över till kläder om hon hade bott själv...nej. Hon hade inte haft mer över om så hade jobbat och betalat hälften av alla kostnader som mannen står för nu.
Svar på tråden Oense om pengar