• Anonym (Jag)

Oense om pengar

Jag har varit sjuk i flera år och har varit den som haft ansvar för hem och barn. Min man tjänar väldigt bra, så det har inte gått någon nöd på oss, men jag själv har bara haft barnbidrag plus 3000 (ingen sgi) som han för över varje månad som egna pengar de här åren.

Nu har jag plötsligt fått en större summa pengar som han utan att blinka gjorde upp planer för. Det tyckte han var gemensamma pengar eftersom jag inte haft inkomst på länge. Jag vill inte det! Även om jag inte haft inkomst så har jag ju skött allt annat och har inte haft tillgång till hans stora inkomst annat än i form av veckohandlingen. Han har kunnat köpa vad han vill medan jag flera gånger varit tvungen att tom ta barnens ytterkläder på avbetalning (han anser att bb ska täcka allt).

Han tycker jag är självisk som vill behålla pengarna själv och jag vet varken ut eller in, bara att allt i mig skriker att jag inte vill.

• Svar på tråden Oense om pengar
  • Törstiga tuppen

Med så många ungar har du massa flerbarnstillägg så det finns ingen anledning att handla på avbetalning. Hade min fru resonerat som dig hade hon fått börja dra runt sina egna kostnader. Innan du skriker nu så har min fru ett större sparande än mig eftersom hon är bra på att spara och inte har några utgifter förutom privata.

• Anonym (Mirabell)
    Anonym (Jag) skrev 2021-01-25 06:57:21 följande:

Du tror att jag är nöjd med tillvaron? För det är jag inte, men det finns inte energi att göra några stora förändringar heller, jag är fullt upp med att orka livet som det är. Det var svårt nog att få de där 3000, innan hade jag bara bb.

Ja självklart betalar han mer än 3000, men det jag gör är värt mer än så också. Han har en hutlöst hög lön, han behöver inte mina pengar, det är bara en principsak för honom.

Det är inte en principsak, han vill behålla kontrollen över dig och känna sig säker på att du inte har möjlighet att lämna honom.
  • Törstiga tuppen

Om du inte får 6700 kr att räcka till kläder och telefoner borde du bli lite mer ekonomisk. Barnen borde kunna ärva av varandra och man kan köpa bra begagnat. 

• Anonym (Jag)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-25 07:30:44 följande:

Om du inte får 6700 kr att räcka till kläder och telefoner borde du bli lite mer ekonomisk. Barnen borde kunna ärva av varandra och man kan köpa bra begagnat. 

Handlar inte om att det inte räcker till vanligtvis, men när det tex ska inhandlas allt inför vintern så blir det väldigt tajt. Barnen är så stora att de absolut inte vill ärva av varandra och jag tycker inte att vi ska behöva snåla/köpa begagnat mot vår vilja bara för att han vägrar betala för sina egna barn. Glömde att ta med deras aktiviteter och det som behövs för dessa, det faller också på mig. Nu har det dock inte varit några sen i våras, så tänkte inte på dem. De kommer ju tillbaka så småning om.
  • Törstiga tuppen

Han betalar ju för sina barn. Mat, bostad, semester, försäkringar osv. Men det ser du inte verkar det som. Han är ett svin som vill åt dina pengar typ. Du betalar ju inte en krona för dina egna barn.

• Anonym (Jag)
    Törstiga tuppen skrev 2021-01-25 07:41:22 följande:

Han betalar ju för sina barn. Mat, bostad, semester, försäkringar osv. Men det ser du inte verkar det som. Han är ett svin som vill åt dina pengar typ. Du betalar ju inte en krona för dina egna barn.

Barnbidraget är inte hans pengar.

Vi borde inte behöva leva på en annan standard än han.

Pengar är inte allt som betyder något, jag gör mycket mer för våra barn än han nånsin gjort. Han har tex aldrig vabbat och när ett av barnen legat på sjukhus fann han det självklart att jag skulle vara där dygnet runt utan avlösning. Det var steget efter biva, där föräldrar skulle ha huvudansvaret. Barnet var kopplat till väggen med sladdar, så kunde inte ens gå ut i korridoren för att hämta något att äta för att barnet inte fick lämnas ensam. De räknade med att föräldrarna skulle hjälpas åt, men nope, han "orkade inte vara isolerad så länge".
  • Törstiga tuppen

Nej,  barnbidraget är barnens pengar som betalas av staten. Jag sa att DU inte betalar något för dina barn. Om din man är en usel pappa och en dålig make så tycker jag att du ska lämna honom. Genom bodelning så får du hälften av hans tillgångar. Det är en helt annan diskussion. Jag tycker fortfarande att det är märkligt att inte vilja bidra ekonomiskt när man kan. Min fru kände en stor stolthet när hon kunde lösa vårat lån och därmed minska mina månatliga kostnader.

• Anonym (Mormor)

Om du hade varit min dotter hade jag sett till att du aldrig hamnat i denna kvinnofälla. Men men... så vad kan jag råda dig till nu?

Du säger att du är sjuk och har därför gått hemma. Men om du är så pass dålig att du inte kan jobba, hur kan du då orka ta hand om fyra barn, hem och matlagning med krav på hög nivå? Du klarar definitivt av mycket mer än du tror (och kanske vad din man försöker inbilla dig).

Jag föreslår att du använder pengarna till att utbilda dig till ett yrke du tror att klarar av med de begränsningar din sjukdom innebär. Om summan är hög kanske du ska erbjuda din man att ni står för halva summan var för städhjälp, matkassar etc. Då behöver han inte minska sin arbetstid lika mycket som han annars skulle behöva för att ta halva jobbet som hem och familj innebär.

• Anonym (Jaha)

Så du sköter ?allt? tar hand om hem och hushåll, handlar, sköter all logistik och all vab för fyra barn men du är för sjuk för att jobba? Ok. Då vet vi. Låter som att det finns rätt mycket att ta tag i för dig och din man förutom dina ärvda pengar, eller vad det nu var.

Svar på tråden Oense om pengar