• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-10 15:21:01 följande:
    Tack för svaret. Kändes som ett rakt och konkret svar. Tack
    Du befinner dig i en mycket svår situation som kräver stort ansvarstagande från dig. Hoppas det ordnar sig så bra som möjligt för dig och din familj. Lycka till Skål
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-10 14:24:05 följande:
    Spelar det någon roll av vilket skäl hon berättar? I slutändan leder det ju ändå till att han får en chans att förhålla sig till det och göra ett val.

Det är ju betydligt mer egoistiskt att inte berätta för att rädda sitt eget skinn och försäkra sig om att ha kvar honom i sitt liv vare sig han är ok med hennes otrohet eller ej.
    Bara ett tilläggFlört
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-10 15:48:53 följande:
    Du befinner dig i en mycket svår situation som kräver stort ansvarstagande från dig. Hoppas det ordnar sig så bra som möjligt för dig och din familj. Lycka till Skål
    Såja ts. Nu har du snart fått svaret på det du egentligen underförstått ville höra... att du inte alls behöver tala om att du varit otrogen.

Du skall helt enkelt ta ditt ansvar för familjen och hålla tyst, och "lida" för dig själv. 
    Skit i ångesten, det är så vanligt med otrohet att, en gång är ingen gång. Dessutom vet ju inte din man, och då har han ju inte ont av det. Fortsätt med gott samvete titta dig själv i spegeln varje morgon och kom ihåg så härligt det var med lite pirrigt ombyte. Helt motsatt till den tråkiga gubben hemma...Om fem, tio år kan du köra en repris. Det var ju så spännande...(Ironi)
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-10 14:46:22 följande:
    Varför citerar du mig och det jag skriver?

Det du skriver handlar ju om helt andra saker!

Jag har inte kommenterat något om vad någon ska basera sitt förhållande på och jag har inte föreslagit någon lösning gällande det.
    Du tycker rent känslomässigt att det är vidrigt. Ja du får självfallet tycka vad du vill, men varför säger du det till mig och citerar mig? Jag har ju överhuvudtaget inte sagt något om det och inte sagt något om vad jag tycker och känner.
    Hur har du det med läsförståelsen?

Alla dina haranger och svordomar, jag fattar inte varför du riktar all din skit mot mig? Vad har jag sagt som får dig till det?
    Du får självfallet diskutera moraliska aspekter,
    skulle jag har förhindrat dig att göra det???
    Om du vill fråga mig om något gällande moraliska aspekter så är du välkommen med en helt vanlig fråga i normal ton (om du måste väva in svordomar mot mig i dina frågor så känner jag inte att jag är skyldig att svara dig!)
    Jag förbehåller mig rätten att prata om en enkel sanning och om sannolikheter, varför skulle jag inte få göra det?
    Om du inte gillar det så är du fri att välja att avstå från att kommentera det.
    Du pratar en massa strunt, bl a om att ligga runt med alla, varför säger du det till mig och i samband med att du citerar mig? Jag har överhuvudtaget inte skrivit om något sådant och inte gett något som helst uttryck för min åsikt gällande sådant.

Om du citerar mig så måste det väl finnas åtminstone någon relevans i det du skriver, åtminstone något sammanhang med det du citerar?

OBS att jag tidigare skrev följande, och jag upprepar för dig om du missat det:
    "Men det är absolut inte något jag propagerar för,
    det är inte ett uttryck för min åsikt, det är inget som jag har hittat på eller ett uttryck för vad jag tycker,
    utan det är bara den verkliga sannolikhet som råder.
    Oavsett vad jag eller någon annan tycker eller känner!"

Fattar du verkligen inte att jag har inte uttryckt mig alls om ifall jag tycker otrohet är rätt eller fel och jag har inte uttryckt någon åsikt om jag tycker det är något vidrigt eller något som är ok.
    OBS: Jag har inte tagit ställning till det.
    Gör åtminstone ett försök att fatta det!
    Jag skulle snarare vilja fråga varför du går i defensiven på en gång?. Detta är en öppen tråd för diskussioner där ALLT alla skriver kan kommenteras och ifrågasättas och skriver man i en sån tråd så får man räkna med att andra kommer ha åsikter om det. Klarar man inte av det så ska man inte skriva i öppna trådar.

Så mitt tips är TAGGA NER. Det vi diskuterar är hur var och en av oss tycker TS ska hantera situationen och varför vi tycker som vi gör, det är en DISKUSSION, inte en rättegång. Ingen här kommer hamna i fängelse för att vi skriver vad vi tycker.

Jag tar upp moraliska aspekter för att hela tråden ÄR en enda stor moralisk fråga. Hela problemet har uppstått eftersom TS som tur är verkar vara bestyckad med ett samvete. Hade hon inte haft ett samvete så hade tråden inte existerat. Att ta bort moralen i frågeställningen och göra det till en fråga om sannolikhet är detsamma som att i stort sett fimpa hela frågeställningen. För om det inte finns några moraliska problem med att svika sin partner och därefter dölja det för personen så blir hela frågeställningen irrelevant, då kvittar det i stort sett vad TS gör, allt är lika ok ändå. TS kan lika väl fortsätta ligga med andra för även det är ju en lösning, rent praktiskt.. 
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-03-10 15:21:01 följande:
    Tack för svaret. Kändes som ett rakt och konkret svar. Tack
    Det där är inte konkret öht, det är inget annat än rent skitsnack, för det personen gör är att helt ta bort moralen OCH din sambo ur ekvationen och göra det till någon slags godtyckligt val som om det handlade om att välja vad man ska äta idag.

Att påstå att du "skyddar" din partner genom att vara tyst är en enda stor fet LÖGN såvida din partner uttryckligen sagt att han inte vill veta. För den enda som har rätt att avgöra det är han själv, inte vi och inte du heller. Och håller du tyst utan att veta vad HAN vill så kan du heller aldrig påstå att du gör det för hans skull, då gör du enbart det för DIN skull och den enda du skyddar är dig själv.

Men jag förstår absolut att du tycker såna inlägg är det bästa som finns för de ger ju dig en enkel utväg där du slipper ta konsekvenserna för din otrohet och kan dessutom intala dig att du är jättesnäll mot din partner som manipulerar honom att vara kvar i förhållandet mot sin vilja genom att undanhålla sanningen.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-03-10 15:48:53 följande:
    På vilket sätt menar du att gräva ner sanningen är detsamma som att ta ansvar?
    Det är ju förfan raka motsatsen till ansvar, ett sätt att slippa ta ansvar för vad man gjort genom att undanhålla sanningen för de drabbade.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-03-10 16:11:21 följande:
    Såja ts. Nu har du snart fått svaret på det du egentligen underförstått ville höra... att du inte alls behöver tala om att du varit otrogen.

Du skall helt enkelt ta ditt ansvar för familjen och hålla tyst, och "lida" för dig själv. 
    Skit i ångesten, det är så vanligt med otrohet att, en gång är ingen gång. Dessutom vet ju inte din man, och då har han ju inte ont av det. Fortsätt med gott samvete titta dig själv i spegeln varje morgon och kom ihåg så härligt det var med lite pirrigt ombyte. Helt motsatt till den tråkiga gubben hemma...Om fem, tio år kan du köra en repris. Det var ju så spännande...(Ironi)
    haha, ja visst är det lustigt hur man kan förvränga saker så in i helsike mycket och få rent vidriga saker som att manipulera någon att vara kvar i ett förhållande med hjälp av lögner och undanhållande till att vara något fint, humant och empatiskt....Guld i mun

Iof är det föga förvånande, i 9 av 10 fall där någon startar en liknande tråd så slutar det med att man som av en händelse bara råkar besluta sig för att det är nog bäst att vara tyst.... givetvis bara för andras skull, aldrig för sin egen skull såklart, för det skulle ju vara egoistiskt Drömmer
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-10 16:23:00 följande:

Det där är inte konkret öht, det är inget annat än rent skitsnack, för det personen gör är att helt ta bort moralen OCH din sambo ur ekvationen och göra det till någon slags godtyckligt val som om det handlade om att välja vad man ska äta idag.

Att påstå att du "skyddar" din partner genom att vara tyst är en enda stor fet LÖGN såvida din partner uttryckligen sagt att han inte vill veta. För den enda som har rätt att avgöra det är han själv, inte vi och inte du heller. Och håller du tyst utan att veta vad HAN vill så kan du heller aldrig påstå att du gör det för hans skull, då gör du enbart det för DIN skull och den enda du skyddar är dig själv.

Men jag förstår absolut att du tycker såna inlägg är det bästa som finns för de ger ju dig en enkel utväg där du slipper ta konsekvenserna för din otrohet och kan dessutom intala dig att du är jättesnäll mot din partner som manipulerar honom att vara kvar i förhållandet mot sin vilja genom att undanhålla sanningen.

Håller med. Att vara tyst är ju nästan värre än hela otroheten mer eller mindre..
  • Anonym (Nnf)
    Anonym (jaha) skrev 2021-03-10 16:23:00 följande:

Det gör det så mycket värre och jag fattar inte hur folk ens kan göra så. Stackars killen om han aldrig ens får veta det...
  • Svennebanan75
    Anonym (Nnf) skrev 2021-03-10 06:52:11 följande:
    Så för dig är det helt okej då att vara oteogen

Usch!!
    Hur i hela helsike kom du till den slutsatsen, det jag sa var precis tvärtom. Kan du inte läsa, eller är du bara ett hatiskt internettroll?
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?