• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Blueskillen
    molly50 skrev 2021-05-19 09:33:55 följande:

Exakt vad i det jag skrev var kränkande? Förstår du ens innebörden i det ordet?

Jag skrev att jag respekterar TS beslut,vilket jag också gör.

Jag tycker att du ska fundera på varför DU finner det just JAG skriver så fruktansvärt kränkande att du måste hoppa på just mig?

Det finns betydligt mer dömande kommentarer här i tråden än mina.

Men det är ändå mig du hoppar på.

Tar du det jag skriver personligt? Har jag trampat på en öm tå?

Om TS finner det jag har skrivit kränkande så är jag övertygad om att hon kan berätta det själv.

Du skriver att du accepterar TS ställningstagande men samtidigt kladdar du ner hela ditt inlägg med skuldbeläggande. Igen. Du har inte accepterat att hon gjorde det val hon gjorde eftersom hon inte gjorde som du tyckte.

Du har hängt i den här tråden i månader och spikat in dina åsikter utan minsta insikt.

Och ja, hon har skrivit redan vad hon tycker om många inlägg här och hon tycker INTE om många av dem, så hon har redan sagt vad hon tycker.
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-19 12:05:54 följande:
    Du skriver att du accepterar TS ställningstagande men samtidigt kladdar du ner hela ditt inlägg med skuldbeläggande. Igen. Du har inte accepterat att hon gjorde det val hon gjorde eftersom hon inte gjorde som du tyckte.

Du har hängt i den här tråden i månader och spikat in dina åsikter utan minsta insikt.

Och ja, hon har skrivit redan vad hon tycker om många inlägg här och hon tycker INTE om många av dem, så hon har redan sagt vad hon tycker.
    Vad är det Molly ska ha insikt över menar du?

Att TS blåser sin man att vara kvar i förhållandet genom att undanhålla sanningen så hon själv ska slippa stå för sin otrohet?

Det har nog alla redan fattat...
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 11:51:38 följande:
    Sluta hyckla, vi vet all redan att du inte alls tycker det är en "fruktansvärd handling" eftersom du tar det i försvar i var och varannan tråd
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-19 11:30:41 följande:
    TS har fattat ett genomtänkt beslut som, med de förutsättningar och den verklighet som nu råder, säkerligen är det bästa såväl för henne som för hennes man och för alla nära och kära.
    Ingen i den här tråden känner till förutsättningarna bättre och ingen kan ha underlag för att fatta beslutet bättre än TS själv.
    Beslutet är inte det minsta genomtänkt, det är en produkt av rationalisering, förnekelse och rent önsketänkande. Bäst för henne... absolut, det är därför hon valt det. Vad som är bäst för honom vet bara han själv men det skiter ju både du och TS i.Nope, jag tänker inte skämmas för att jag känner empati för TS partner och förespråkar ärlighet framför lögner och manipulation. Den som borde skämmas över sina egoistiska värderingar och råd är snarare du.

Mycket bra att TS tog hjälp av en terapeut för vilken terapeut som helst är självfallet en bättre samtalspartner än vad några inbillade, och kanske skadade?, "experter" i en tråd på FL någonsin kan.
    Den enda som är skadad här är du, dina värderingar är väldigt sjukaDet enda TS övervägt är hur hon ska rädda sitt eget skinn och slippa ta ansvar för sin otrohet. Det har inte ett dugg med varken hennes man eller barnet att göra.
    Om TS i stället hade valt fatta beslutet att berätta, för att lätta sitt hjärta eller för att skjuta över ansvaret på sin man, så hade hon givetvis riskerat att förstöra familjen, riskerat att känslomässigt skada både sin man och barnen på ett mycket allvarligt sätt. 
    Som sagt dina värderingar är väldigt skeva. att berätta sanningen för någon om vad man gjort är INTE att skjuta över ansvar, det är att TA ansvar. Det som i så fall hade riskerat att förstöra familjen hade inte varit sanningen, det hade i så fall varit hennes otrohet.

Jo vi har redan förstått att du tycker att handlingar inte spelar någon roll och man kan göra precis vafan man vill mot sin partner bara man ser till att personen inte får reda på det så är det ok och att du tycker att "fula ord" är hemskt men att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra är helt ok. Det är ju det som gör dina värderingar skeva.
    Allt jag har skrivit i inlägget som du citerade är sakligt,
    eller jag har åtminstone strävat efter att vara saklig.

Inget av det jag skriver i inlägget beskriver mina egna känslor eller mina åsikter!

Annars ber jag dig visa exakt vad av det jag skrivit som inte skulle vara sakligt så ska jag korrigera mig.
    Eller så får jag förklara mig bättre om jag varit otydlig så att något har kunnat förväxlats med mina känslor och åsikter.

Om du anser att några av de saker jag tagit upp är direkt felaktiga så ber jag dig att på ett sakligt sätt visa att det är fel så lovar jag att korrigera mig eller att förtydliga så det blir korrekt.
  • Anonym (Q)

Tråden heter "Hur berätta om otrohet" och så slutar det med att hon inte vill berätta. Vilken cliffhanger

• Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-19 12:20:20 följande:
    Allt jag har skrivit i inlägget som du citerade är sakligt,
    eller jag har åtminstone strävat efter att vara saklig.

Inget av det jag skriver i inlägget beskriver mina egna känslor eller mina åsikter!

Annars ber jag dig visa exakt vad av det jag skrivit som inte skulle vara sakligt så ska jag korrigera mig.
    Eller så får jag förklara mig bättre om jag varit otydlig så att något har kunnat förväxlats med mina känslor och åsikter.

Om du anser att några av de saker jag tagit upp är direkt felaktiga så ber jag dig att på ett sakligt sätt visa att det är fel så lovar jag att korrigera mig eller att förtydliga så det blir korrekt.
    Som sagt, ditt sätt att argumentera är lika falsk som dian argument.

1) Att påstå att TS gör sin man en tjänst genom att inte berätta är inte fakta det är ren spekulation för den enda som vet vad han vill är han själv. 

2) Att påstå att det är att berätta sanningen som förstör förhållande är inte fakta, det är ett falsk påstående lika korkad som att påstå att det är att berätta för person att hen har cancer som kommer ta död på personen och inte cancern i sig.

3) Att påstå att det är ett bra beslut är ren spekulation, för kommer sanningen fram senare kommer alla år hon låtit honom leva i lögn oxå räknas in och skadan kommer bli betydligt större än om hon berättat med en gång

4) Att påstå att stå för sina misstag och berätta sanningen för den/de drabbade är att "skjuta över ansvar". Dels kan ansvaret för TS otrohet aldrig någonsin skjutas över på någon annan. Det var hon som utförde den alltså kommer ansvaret alltid ligga på TS och dels är att ljuga för att slippa ta konsekvenserna för sina handlingar detsamma som att fly sitt ansvar.

Hela din argumentation bygger på en extremt egoistisk och narcissistisk värdegrund där det är ok att ljuga och manipulera andra och missbruka andras förtroende.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-19 12:30:42 följande:

Tråden heter "Hur berätta om otrohet" och så slutar det med att hon inte vill berätta. Vilken cliffhanger

Vet inte om du försöker vara sarkastisk eller taskig?

Men om du läser hela inledningen så står där bl a:
    "Hur fasiken berättar jag, 
    och har familjen i behåll?"

Dessa två saker ger ju utrymme för diskussioner med många vinklingar,

bl a samtal om ifall hon kan ha familjen i behåll bäst genom att berätta eller genom att inte berätta,

och tillsammans med de kompletterande inlägg som TS har gjort så har det lett fram till ganska omfattande samtal och resonemang.

Man gör väl aldrig klokt i att i någon tråd, eller i något sammanhang, begränsa sig till att enbart läsa rubriken?

• Anonym (Q)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-19 13:02:38 följande:

Vet inte om du försöker vara sarkastisk eller taskig?

Men om du läser hela inledningen så står där bl a:

"Hur fasiken berättar jag, 

och har familjen i behåll?"

Dessa två saker ger ju utrymme för diskussioner med många vinklingar,

bl a samtal om ifall hon kan ha familjen i behåll bäst genom att berätta eller genom att inte berätta,

och tillsammans med de kompletterande inlägg som TS har gjort så har det lett fram till ganska omfattande samtal och resonemang.

Man gör väl aldrig klokt i att i någon tråd, eller i något sammanhang, begränsa sig till att enbart läsa rubriken?

Haha, snacka om att trampa på en öm tå. Man skriver en mening och får en novell som svar.

Jag konstaterade endast att rubriken i sig indikerar på att hon vill berätta men vet inte hur och att tråden sedan mynade ut i att hon helt enkelt inte berättade. Fann det lustigt.

Ta nu ett djupt andetag och ta det lite lugnt. Att vara så hätsk är inte bra för hjärtat.
  • molly50
    Blueskillen skrev 2021-05-19 12:05:54 följande:

Då tycker jag du ska läsa igen vad jag skrev.
    Jag skrev att jag respekterar hennes beslut,men att jag tycker det är synd att hon valde att gå den vägen.
    Det är på intet sätt skuldbeläggande bara för att du tycker det.
    Det finns andra här i tråden som har varit betydligt hårdare i tonen mot TS än vad jag har varit,så varför ger du dig på just mig?
    Kan du svara på det?
    Är det något personligt?
    I så fall är du välkommen att ta det i PM med mig istället.
    För du har inte tillfört tråden speciellt mycket själv då du bara ägnat dig åt att spy galla över mig.
    Tänker du inte ta det i PM med mig så avslutar jag diskussionen med dig här och nu då detta är OT.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-19 12:50:22 följande:
    Som sagt, ditt sätt att argumentera är lika falsk som dian argument.

1) Att påstå att TS gör sin man en tjänst genom att inte berätta är inte fakta det är ren spekulation för den enda som vet vad han vill är han själv. 

2) Att påstå att det är att berätta sanningen som förstör förhållande är inte fakta, det är ett falsk påstående lika korkad som att påstå att det är att berätta för person att hen har cancer som kommer ta död på personen och inte cancern i sig.

3) Att påstå att det är ett bra beslut är ren spekulation, för kommer sanningen fram senare kommer alla år hon låtit honom leva i lögn oxå räknas in och skadan kommer bli betydligt större än om hon berättat med en gång

4) Att påstå att stå för sina misstag och berätta sanningen för den/de drabbade är att "skjuta över ansvar". Dels kan ansvaret för TS otrohet aldrig någonsin skjutas över på någon annan. Det var hon som utförde den alltså kommer ansvaret alltid ligga på TS och dels är att ljuga för att slippa ta konsekvenserna för sina handlingar detsamma som att fly sitt ansvar.

Hela din argumentation bygger på en extremt egoistisk och narcissistisk värdegrund där det är ok att ljuga och manipulera andra och missbruka andras förtroende.
    Men du är ju helt fantastisk i dina fantasier och hur du kan inbilla dig själv så mycket som helt saknar grund.
    Du har så fel. Kan du inte läsa? Klarar du inte förstå det du läser?

1.) Du har fel. Jag har aldrig påstått att TS gör sin man en tjänst.

2.) Du har fel igen. Jag har aldrig påstått att berätta sanningen förstör ett förhållande.
    Jag har aldrig i denna tråden nämnt cancer eller död.

3.) Du har fel igen och igen. Jag har inte påstått att det generellt är ett bra beslut. Men i rådande situation tror jag att det "säkerligen" är det bästa beslutet och framförallt att TS bättre än du har information och kunskap för att själv avgöra det bättre än du. Att TS har bättre info än du är absolut sakligt.
    Att leva i en lögn har jag inte skrivit något om. Vare sig jag eller du vet vilka löften TS och hennes man har givit varandra och därför är det omöjligt att på sakligt sätt prata om att leva i en lögn eller inte. "kommer sanningen fram senare" saknar all saklighet, det är inget jag har sagt något om utan det är bara dina egna spekulationer och känslor, och saknar därför grund.

4.) Du har fel. Jag har hela tiden sedan mitt allra första inlägg varit tydlig med att det är TS eget ansvar att hon valde att begå handlingen att vara otrogen. Att du försöker insinuera annat är ren lögn. Har du läst mitt nick??? Jag har inte påstått att stå för sina misstag är detsamma som att berätta. Det är ditt eget påstående.
    Jag har sagt att generellt väljer många att berätta för att de vill dela ansvaret eller skjuta över hela eller delar av det på sin partner, eller andra liknande orsaker. Nu har TS valt att inte berätta så det är en ickefråga.
    Om man läser det som TS har skrivit så har du fel. TS bedömer att hon tagit ansvar för att hålla ihop familjen genom att inte berätta.

Du har fel. Jag har inte argumenterat för vad jag tycker.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Q) skrev 2021-05-19 13:08:07 följande:
    Haha, snacka om att trampa på en öm tå. Man skriver en mening och får en novell som svar.

Jag konstaterade endast att rubriken i sig indikerar på att hon vill berätta men vet inte hur och att tråden sedan mynade ut i att hon helt enkelt inte berättade. Fann det lustigt.

Ta nu ett djupt andetag och ta det lite lugnt. Att vara så hätsk är inte bra för hjärtat.
    Jag är helt lugn och verkligen inte hätsk. 
    Jag visste inte vad som låg bakom ditt inlägg och därför inledde jag med en fråga så du skulle få chansen att förklara.

Jag ber dig om ursäkt om din tå var så himla öm?
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?