Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 12:24:01 följande:
Terapeuter och andra som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor brukar ofta säga att den som blir avslöjad oftast vill bli avslöjad.
Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.
Hur många procent av allt otrohet tror du det speglar?
Om man vill bli påkommen varför smyger man med det? Det rationella vore väl att göra det öppet så ens partner får reda på det, varför gör man inte det tro?
Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.
Misshandel och våldtäkt är oxå vanligt, betyder det att det är rätt och något vi ska propagera för?
Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram.
Så tyvärr så har du fel.
Men jag kan ha förståelse för att du känner sådär men det blir ju knappast bättre av att man försöker blunda för sanningen.
Nope det är absolut inte fel för märk väl att jag inte sagt att det ALLTID kommer fram, det jag säger är att det KAN komma fram oavsett vad man själv vill och det är inte du som avgör det som du påstår.
Notera att jag säger i de flesta fall. Jag har aldrig pratat om 100%, det är bara ditt eget påstående.
Men den som gör sitt allra bästa för att säkerställa att man inte ska bli avslöjad, agerar medvetet, använder stor noggrannhet och intelligens, blir sannolikhet aldrig avslöjad (eller näst intill aldrig).
Det är den enkla sanningen, även om du upplever sanningen bister.
Nej du skrev inte "i de flesta fall", det skriver du nu och är alltså en efterkonstruktion.
Hur "smart" man själv anser att man är behöver inte betyda att man är det på riktigt. Bevisligen är världen full med människor som trotts sig vara jättesmarta men åkte dit ändå...