• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 17:35:47 följande:
    Jasså, menar du att det är normal att tycka att det är ok att svika, ljuga, förnedra manipulera personer?  Är inte det ganska karakteristiska drag för människor med personlighetsstörningar som tex narcissism, empatistörningar, etc?

Om manipulativt beteende (vilket att lura sin partner att vara kvar i förhållandet med hjälp av lögner och undanhållande faktiskt är) är karakteristiskt för människor med personlighetsstörningar så är det väl rimligt att utgå ifrån att människor som förespråkar just det beteendet kan lida av samma störningar?

Jag har redan svara på din fråga... det är inte normalt att tycka att det är ok att svika, ljuga, förnedra och manipulera människor men som tur är så är det få människor tycker så på riktigt, däremot verkar det vara väldigt poppis att göra saker man själv tycker är fel vilket inte är riktigt samma sak. Det är alltså skillnad på "vanlig" egoism/dubbelmoral, dvs man tycker man har rätt att göra saker som man vet är fel och att på riktigt anse att det är rätt att göra så.

www.psychologytoday.com/us/blog/fulfillment-any-age/201204/it-s-fine-line-between-narcissism-and-egocentrism

Så kan du svara på min fråga nu?

Tycker du själv det är normal att tycka att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra?
    Nej, du har inte svarat på min fråga. Du pratar bara runt den.
    Så, hur är det med den saken, är du psykolog eller liknande?

Jag lovar att svara när du gjort det.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 15:58:08 följande:

Det är väl klar att jag upprepar mig när du hela tiden slingrar dig?

Hur många ggr har jag bett dig svara på frågan nu? Och ditt svar är hela tiden en massa luddiga hänvisningar.. varför inte svara på frågan? Så jävla svår är den väl inte?

Du vill inte förstå eller har du svårt att läsa vad jag skrev. Läs vad jag skrev en gång till så får vi se.

Jag kan upprepa mig om du inte orkar leta efter inlägget.

Jag svarade dig för två månader sedan då du också hoppade på mig med en massa frågor men inte själv ville svara på mina frågor.

Du har nu gjort så med alla här som har en annan åsikt än dig. Du klarar inte av att svara för du har inget svar att ge.

Dig har jag svarat och förklarat vad jag tycker.
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (Kvinna30+) skrev 2021-05-24 17:05:53 följande:
    Okej,

Alla gör som de vill...

Men jag vill bara säga att jag blev bedragen i mitt första samboförhållande, och trots att min dåvarande höll tyst om det i närmare tre (3) år, så hade jag känt på mig att något inte stod rätt till.

Jag trodde verkligen inte att han hade varit otrogen, jag litade ju på honom och vi hade pratat "öppet" om sådant (han hade ljugit mig rakt i ansiktet). Till slut kunde han inte leva med lögnerna och berättade självmant för mig om allting. Jag hade svårt att tro honom!! Först. Men när jag funderade på allting de kommande månaderna så fick alla konstiga gamla minnen och känslor en logisk förklaring.

Hans oärlighet hade jag upplevt som någon slags kyla, men jag hade misstolkat den. Hade aldrig tvivlat på hans ord eller trohet. Utan trodde bara att han inte älskade mig, att den "kylan" jag upplevde berodde på mig. Att jag gjorde något fel...

Så alla ni som tycker att man ska bita ihop och hålla tyst om otrohet kan fundera på detta! Mycket kommer fram ändå, i kroppsspråk eller andra förnimmelser...

Dessutom förlät jag honom till slut. Och vårat sexliv fick ett otroligt uppsving, eftersom jag kände mig tänd av tanken på att han hade knullat en annan och dessutom ärad över att han berättade sanningen för mig. Jag kände mig mer värd som fick dela allt det med honom.

Vårt förhållande tog sedan slut av andra orsaker, bl.a. att han inte kunde hålla sig till sanningen i fortsättningen heller...
    Hej, 
    Jag tror att mitt beslut är det bästa för mig, min partner och min familj, jag har verkligen tittat på detta ur flera perspektiv, och jag tror jag vet varför det hända från första början också. 

Jag vet att det är moraliskt förkastligt det jag gjort, men det går inte att göra ogjort, och jag får helt enkelt leva med det. Jag har inga problem att bära hemligheten så sett, men jag förstår vad du menar. Mitt beslut är helt grundat i hur jag själv skulle vilja ha det om det vore ombytta roller. 

Rätt eller fel, tiden får utvisa det. 
  • Anonym (FlisanLisa)

Vilken röra allt blivit i tråden. 

Man loggar in och har över 100 svar i tråden.

Jag har inte tagit illa vid mig av några inlägg, dock har vissa gått på rätt hårt på mig som person utan att helt känna till hela historien eller vem jag är och hur jag har det. 

Mitt beslut står jag kvar vid, kommer inte ändra på det heller. 

• Anonym (FYI)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-25 09:37:46 följande:

Vilken röra allt blivit i tråden. 

Man loggar in och har över 100 svar i tråden.

Jag har inte tagit illa vid mig av några inlägg, dock har vissa gått på rätt hårt på mig som person utan att helt känna till hela historien eller vem jag är och hur jag har det. 

Mitt beslut står jag kvar vid, kommer inte ändra på det heller. 

Tja...Det blir ju så när du "inte talar om hela historien, eller vem du är" som du säger.
    Fritt för spekulation.

Det var därför jag blev nyfiken på hur det går till när man som gift, träffar en gammal förälskelse efter lite kontakt nån gång om året, över en kopp kaffe, som slutar i sängen.
    Att du inte berättar kommer inte som en överraskning. Däremot hur man ö.h.t. hamnar i situationen, som jag uppfattar inte alls var planerad.
  • Anonym (FlisanLisa)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-25 09:52:43 följande:
    Tja...Det blir ju så när du "inte talar om hela historien, eller vem du är" som du säger.
    Fritt för spekulation.

Det var därför jag blev nyfiken på hur det går till när man som gift, träffar en gammal förälskelse efter lite kontakt nån gång om året, över en kopp kaffe, som slutar i sängen.
    Att du inte berättar kommer inte som en överraskning. Däremot hur man ö.h.t. hamnar i situationen, som jag uppfattar inte alls var planerad.
    Kan meddela att det inte alls var planerat. 
    Jag kan tyvärr, av tämligen uppenbara skäl inte berätta förmycket för att eventuellt outa vem jag är. Men nej, det var verkligen inte planerat. 
  • Anonym (FYI)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-25 10:09:26 följande:
    Kan meddela att det inte alls var planerat. 
    Jag kan tyvärr, av tämligen uppenbara skäl inte berätta förmycket för att eventuellt outa vem jag är. Men nej, det var verkligen inte planerat. 
    Det är ett anonymt forum så enda sättet jag ser att det skulle ställa till problem för dig är att din man känner,, kanske umgås med älskaren. Och att han dessutom läser fl. och då dra slutsatser/bli misstänksam om vem...?
    Men som sagt. Min nyfikenhet grundar sig i hur det kan bli såhär efter sporadiska kontakter nån gång om året talandes om ditt och datt. Bestämmer sig för att ta en fika och hamna i säng...Utan att det finns i planen.
    Vem kan man lita på om inte sin fru...?

Man är ju två i ett förhållande och därför tycker jag det är ett orimligt straff att vara otrogen mot sina barns far, för att man känner sig osedd.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 12:54:23 följande:
    Hur många procent av allt otrohet tror du det speglar?
    Om man vill bli påkommen varför smyger man med det? Det rationella vore väl att göra det öppet så ens partner får reda på det, varför gör man inte det tro?
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 12:24:01 följande:
    Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
    Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.
    Misshandel och våldtäkt är oxå vanligt, betyder det att det är rätt och något vi ska propagera för?Nope det är absolut inte fel för märk väl att jag inte sagt att det ALLTID kommer fram, det jag säger är att det KAN komma fram oavsett vad man själv vill och det är inte du som avgör det som du påstår.
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 12:24:01 följande:
    Notera att jag säger i de flesta fall. Jag har aldrig pratat om 100%, det är bara ditt eget påstående.
    Men den som gör sitt allra bästa för att säkerställa att man inte ska bli avslöjad, agerar medvetet, använder stor noggrannhet och intelligens, blir sannolikhet aldrig avslöjad (eller näst intill aldrig).
    Det är den enkla sanningen, även om du upplever sanningen bister.
    Nej du skrev inte "i de flesta fall", det skriver du nu och är alltså en efterkonstruktion.

Hur "smart" man själv anser att man är behöver inte betyda att man är det på riktigt. Bevisligen är världen full med människor som trotts sig vara jättesmarta men åkte dit ändå...
    Jag har inte uttalat mig om procent. Läs gärna en gång till så kanske du kan se det? Och i sammanhanget är det ointressant vad jag, du eller någon annan "tror" om det.

Återigen, du citerar mitt inlägg man varför läser du inte vad jag skriver?
    Det är väl känt, t ex bland dem som yrkesmässigt jobbar med sådana här ärenden, att den som blir avslöjad vill ofta bli avslöjad.
    Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.
    Observera att det kan alltså vara en underliggande icke medveten önskan!

(Du väljer att ta upp misshandel och våldtäkt. Det får stå för dig. Jag tycker verkligen inte att du förtjänar ett svar på det..)

Klarar du inte någon enda gång att förstå mycket enkel skriven text? Jag har hela tiden varit tydlig med att kan komma fram. Varför försöker du upprepat ljuga om att jag skulle ha påstått något annat?

Du förnekar dig aldrig med dina lögner och felaktiga påståenden.
    Jag citerar det jag skrev i inlägget som du citerar:
    "Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram."
    Snälla lilla (jaha) läs ovan sakta tre gånger.

Där står I DE FLESTA FALL.
    Observera att det har jag också varit tydlig med i tidigare inlägg bakåt i tråden. Så du ljuger igen.

Att vara intelligent och välja att utföra sina handlingar på ett intelligent sätt är inte detsamma som att TRO sig själv vara smart.
    Jag kan inte ens förstå att man för någon enda läs- och skrivkunnig person ska behöva påpeka denna skillnad.
    Här behöver du återigen tänka efter en liten sekund (eller så länge som just du behöver?) innan du skriver och lägger ut dina känsloutbrott.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 16:00:58 följande:
    Haha, ja han är ett unikum, kör med alla fula trix som finns... bla anklaga andra för saker som han själv gör.

Men å andra sidan, kan man förvänta sig något annat av någon som propagerar för att det är ok att svika, ljuga och manipulera?
    Gång på gång ljuger du och försöker påstå att jag skulle propagera för otrohet och än det ena och än det andra.

Men sanningen är att jag redan i mitt första inlägg i tråden skrev direkt till TS, citat:

"Du har gjort fel genom att vara otrogen."
    "Du gjorde självfallet ett eget val och fattade ett eget beslut att vara otrogen men du väljer nu att skylla på din sambo, att han inte funnits där, att du inte känt dig sedd, etc.
    "Det ynkligaste någon kan göra när man har gjort ett val och fattat ett eget beslut, när man begått ett så allvarligt fel, det ynkligaste är att försöka skylla ifrån sig."
    Ta ansvar och ta tag i dina egna personliga problem.
    T ex sök professionell hjälp.
    Dina egna personliga problem måste du själv ta ansvar för och inte skyffla över dem på någon annan"
    Källa: Mitt första inlägg, #10 i tråden, den 8 mars 09:16

Ovan kanske är alltför komplicerat för dig att förstå? I så fall förtydligar jag just för dig att jag till TS skrev t ex:
    Du har gjort FEL genom att vara otrogen.
    Du har begått ett ALLVARLIGT FEL.

Hoppas nu att även du (jaha) klarar att greppa det? Annars säg gärna till så ska jag försöka förtydliga ytterligare just för dig (även om jag nu inte vet hur jag skulle kunna vara tydligare...).

Hur kan du (jaha) ljuga och försöka inbilla dig själv och andra att det jag skrev ovan skulle innebära att jag propagerar för otrohet???

Jag har ALDRIG propagerat för att otrohet skulle vara bra eller ens ok.
    Jag har bara försökt att nyansera och sakligt beskriva olika saker gällande ämnet men utan att förmedla mina egna känslor och utan att någonsin skriva att jag skulle tycka att otrohet är bra.

Det jag har skrivit om är i stort:

T ex att otrohet är relativt vanligt, sannolikt vanligare än vad de flesta tror och med stor sannolikhet mycket vanligare än vad vissa här klarar av att erkänna för sig själv.
    Dessutom har jag visat och beskrivit att det är högst sannolikt att de flesta otroheter förblir okända.
    Vad gäller TS så har jag försökt att nyansera frågan om man ska berätta eller inte. Att nyansera tycker jag var mycket påkallat eftersom det var väldigt ensidigt i tråden.

Med det har jag absolut inte tagit ställning för otrohet.
    Den ställning jag har tagit står redan i mitt första inlägg.

Var vänlig upprepa inte dina lögner fler gånger nu, tack!
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 13:12:52 följande:
    Men om det är såhär som du säger ovan är det ju verkligen manipulation det är frågan om. Manipulativa människor. Då har ju inte Jaha fel??
    Ja, enligt vetenskapen ligger det i människans natur att ljuga.
    Alla människor ljuger i normala fall, de allra flesta (alla?) ljuger upprepat och dagligen.
    Med största sannolikhet även du FYI, eller hur?

Om du försöker svara nej på den frågan, om du försöker slingra dig, om du försöker hitta på egna omständigheter, om och men, som t ex om stora eller små lögner, om lögner av betydelse eller lögner av mindre betydelse,
    om du ens försöker slingra dig,
    så ljuger du.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?