• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 15:08:18 följande:
    Ja visst är alla dumma mot dig. Jättedumma
    Men oj va moget Tomte
  • Anonym (FYI)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 15:11:28 följande:
    Det är inget nytt att försöka mörka sitt fulspel genom att skylla på andra att de gör samma sak. Det är bara så billigt och genomskinligt.
    Nej, Det är tyvärr inget nytt att jag och "Jaha" blivit anklagade för att vara samma person av er som är pro otrohet. Tror det var "Ditt ansvar" som startade den diskussionen under ett annat nic.
    Nu har det underliga hänt att "Jaha och jag har lagt in ett inlägg samtidigt...
    #647 och #648
    Undrar hur det gick till...?
    Tycker den diskussionen borde vara avslutad, det är bara dumheter.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 15:13:47 följande:

Så du menar att du inte förstod en enkel fråga som ...

är det rätt att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra?

Men det där har jag svarat på för två månader sedan. Du upprepar dig hela tiden. Du kommer inte med något annat. Du har fastnat i hissen och kan inte ta dig ur.
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 15:52:30 följande:
    Men det där har jag svarat på för två månader sedan. Du upprepar dig hela tiden. Du kommer inte med något annat. Du har fastnat i hissen och kan inte ta dig ur.
    Det är väl klar att jag upprepar mig när du hela tiden slingrar dig?

Hur många ggr har jag bett dig svara på frågan nu? Och ditt svar är hela tiden en massa luddiga hänvisningar.. varför inte svara på frågan? Så jävla svår är den väl inte?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 15:37:27 följande:
    Nej, Det är tyvärr inget nytt att jag och "Jaha" blivit anklagade för att vara samma person av er som är pro otrohet. Tror det var "Ditt ansvar" som startade den diskussionen under ett annat nic.
    Nu har det underliga hänt att "Jaha och jag har lagt in ett inlägg samtidigt...
    #647 och #648
    Undrar hur det gick till...?
    Tycker den diskussionen borde vara avslutad, det är bara dumheter.
    Haha, ja han är ett unikum, kör med alla fula trix som finns... bla anklaga andra för saker som han själv gör.

Men å andra sidan, kan man förvänta sig något annat av någon som propagerar för att det är ok att svika, ljuga och manipulera?
  • Anonym (FYI)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 16:00:58 följande:
    Haha, ja han är ett unikum, kör med alla fula trix som finns... bla anklaga andra för saker som han själv gör.

Men å andra sidan, kan man förvänta sig något annat av någon som propagerar för att det är ok att svika, ljuga och manipulera?
    Men till vilken nytta?
  • Anonym
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 12:16:14 följande:
    Behövs det en psykolog för att förklara att det är fel svika, ljuga, förnedra och manipulera andra människor?

Tycker du själv att det är rätt?

Om man på riktigt tycker det är rätt, varför smyger man med det?
    Nej, men det behövs för att sätta diagnoser på folk.

Vad jag tycker om otrohet?
    Det svarar jag på när du svarat på min fråga.
  • Anonym (Kvinna30+)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-18 19:38:25 följande:

Hej,

Det verkar som att mitt beslut togs emot likt fotogen på eld. 

Jag hade förlåtit, det hade jag, dels för att jag älskar min sambo, och även för att jag älskar mina barn och vill ge dem en trygg uppväxt.

Men oavsett, så är det jag kommit till insikt i, att jag hellre hade gått ovetandes, och framförallt om det vore som i mitt fall, en engångsföreteelse, så hade jag hellre varit ovetandes.

Det handlar inte om att jag inte har modet eller lever med en skuld som innebär att jag kompenserar i allt. Alla har vi skulder i mycket, och de är betyder inte att allt måste betalas tillbaka.

Jag bedömer risken att min motpart i målet kommer berätta, då han har lika mycket att förlora på det. 

Vem vet, det kanske jämnar ut sig i framtiden, kanske är jag som blir bedragen och går ovetandes med det i livet, vilket jag faktiskt kan leva med. 

Okej,

Alla gör som de vill...

Men jag vill bara säga att jag blev bedragen i mitt första samboförhållande, och trots att min dåvarande höll tyst om det i närmare tre (3) år, så hade jag känt på mig att något inte stod rätt till.

Jag trodde verkligen inte att han hade varit otrogen, jag litade ju på honom och vi hade pratat "öppet" om sådant (han hade ljugit mig rakt i ansiktet). Till slut kunde han inte leva med lögnerna och berättade självmant för mig om allting. Jag hade svårt att tro honom!! Först. Men när jag funderade på allting de kommande månaderna så fick alla konstiga gamla minnen och känslor en logisk förklaring.

Hans oärlighet hade jag upplevt som någon slags kyla, men jag hade misstolkat den. Hade aldrig tvivlat på hans ord eller trohet. Utan trodde bara att han inte älskade mig, att den "kylan" jag upplevde berodde på mig. Att jag gjorde något fel...

Så alla ni som tycker att man ska bita ihop och hålla tyst om otrohet kan fundera på detta! Mycket kommer fram ändå, i kroppsspråk eller andra förnimmelser...

Dessutom förlät jag honom till slut. Och vårat sexliv fick ett otroligt uppsving, eftersom jag kände mig tänd av tanken på att han hade knullat en annan och dessutom ärad över att han berättade sanningen för mig. Jag kände mig mer värd som fick dela allt det med honom.

Vårt förhållande tog sedan slut av andra orsaker, bl.a. att han inte kunde hålla sig till sanningen i fortsättningen heller...
  • Anonym (jaha)
    Anonym skrev 2021-05-24 16:56:29 följande:
    Nej, men det behövs för att sätta diagnoser på folk.

Vad jag tycker om otrohet?
    Det svarar jag på när du svarat på min fråga.
    Jasså, menar du att det är normal att tycka att det är ok att svika, ljuga, förnedra manipulera personer?  Är inte det ganska karakteristiska drag för människor med personlighetsstörningar som tex narcissism, empatistörningar, etc?

Om manipulativt beteende (vilket att lura sin partner att vara kvar i förhållandet med hjälp av lögner och undanhållande faktiskt är) är karakteristiskt för människor med personlighetsstörningar så är det väl rimligt att utgå ifrån att människor som förespråkar just det beteendet kan lida av samma störningar?

Jag har redan svara på din fråga... det är inte normalt att tycka att det är ok att svika, ljuga, förnedra och manipulera människor men som tur är så är det få människor tycker så på riktigt, däremot verkar det vara väldigt poppis att göra saker man själv tycker är fel vilket inte är riktigt samma sak. Det är alltså skillnad på "vanlig" egoism/dubbelmoral, dvs man tycker man har rätt att göra saker som man vet är fel och att på riktigt anse att det är rätt att göra så.

www.psychologytoday.com/us/blog/fulfillment-any-age/201204/it-s-fine-line-between-narcissism-and-egocentrism

Så kan du svara på min fråga nu?

Tycker du själv det är normal att tycka att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra?
  • Anonym (vissa vill veta)
    Anonym (Kvinna30+) skrev 2021-05-24 17:05:53 följande:
    Okej,

Alla gör som de vill...

Men jag vill bara säga att jag blev bedragen i mitt första samboförhållande, och trots att min dåvarande höll tyst om det i närmare tre (3) år, så hade jag känt på mig att något inte stod rätt till.

Jag trodde verkligen inte att han hade varit otrogen, jag litade ju på honom och vi hade pratat "öppet" om sådant (han hade ljugit mig rakt i ansiktet). Till slut kunde han inte leva med lögnerna och berättade självmant för mig om allting. Jag hade svårt att tro honom!! Först. Men när jag funderade på allting de kommande månaderna så fick alla konstiga gamla minnen och känslor en logisk förklaring.

Hans oärlighet hade jag upplevt som någon slags kyla, men jag hade misstolkat den. Hade aldrig tvivlat på hans ord eller trohet. Utan trodde bara att han inte älskade mig, att den "kylan" jag upplevde berodde på mig. Att jag gjorde något fel...

Så alla ni som tycker att man ska bita ihop och hålla tyst om otrohet kan fundera på detta! Mycket kommer fram ändå, i kroppsspråk eller andra förnimmelser...

Dessutom förlät jag honom till slut. Och vårat sexliv fick ett otroligt uppsving, eftersom jag kände mig tänd av tanken på att han hade knullat en annan och dessutom ärad över att han berättade sanningen för mig. Jag kände mig mer värd som fick dela allt det med honom.

Vårt förhållande tog sedan slut av andra orsaker, bl.a. att han inte kunde hålla sig till sanningen i fortsättningen heller...
    Det är klart att vardagen blir påverkad. Det finns en teori som upprepas här i tråden med regelbunden periodicitet, att otrohet påverkar absolut ingenting i vardagslivet så länge det inte upptäcks. Så vitt jag vet, det finns mentala kompartmentalisering mekanismer hos seriemördare men ordinarie människor lär inte besitta dessa. Så länge man bryr sig ett dugg om sitt förhållande ger otrohet starka skuldkänslor som påverkar måendet, tankar och oundvikligt beteendet.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?