• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 11:35:28 följande:

Det är klart att jag har rätt ..eller menar du på fullt allvar att det är rätt att svika, ljuga och manipulera och att det skulle vara en vedertagen fakta som majoriteten av alla människor håller med om?

Hela den här diskussionen är ju bisarr och en produkt av att vissa människor VET att de gör fel men har jävligt svårt att erkänna det för sig själva eller andra. 

ALLA friska människor inklusive såna som själva gör så VET att svika, ljuga och manipulera är fel, det är liksom hela anledningen till att de gör det i smyg. Där är det mer en fråga om att kunna erkänna det eller ej. Mao blanda inte ihop att veta att något är fel men göra det ändå... och.... göra något och på allvar tro att det är rätt. Bara själva faktum att man smyger med det man gör är ett bevis för att man VET att det man gör är fel, annars hade man gjort det öppet.

De enda som på riktigt tycker att sånt beteende är rätt är människor med psykiska problem som narcissism, empatistörningar, sociopater, etc. 

Det är ditt maniska beteende att det bara finns ett rätt sätt när det gäller TS fråga. Du verkar ha oförmågan att ta in att andra kan ha en uppfattning som inte stämmer överens med din och det räcker inte att du sagt det en eller två gånger. Jag skrev i början av den här tråden men lämnade då jag tyckte jag hade fått fram det jag ville säga. Du var med då.

Nu nästan två månader senare halkade jag in här igen och du är fortfarande här och jag ser att du kör samma snack fortfarande.

Har du inget annat liv?
  • Blueskillen
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 11:36:27 följande:

Jaha (och jag) skriver med perspektivet att det är fel att svika, bedra och ljuga för andra människor. I synnerhet sin partner som man skall stå närmast, och som man ofta har ett helt liv tillsammans med. Tycker du det är fel?

Jag lovar att varken jag eller någon annan här i tråden har missat att du tycker det.
  • Anonym (jaha)
    Anonym skrev 2021-05-24 11:42:14 följande:
    Med allt diagnosticerande utgår jag från att du är legitimerad psykolog eller likanande.
    Stämmer det?
    Behövs det en psykolog för att förklara att det är fel svika, ljuga, förnedra och manipulera andra människor?

Tycker du själv att det är rätt?

Om man på riktigt tycker det är rätt, varför smyger man med det?
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 12:05:09 följande:
    Jag lovar att varken jag eller någon annan här i tråden har missat att du tycker det.
    Varför svarar du inte på frågan?
    Både FYI och jag har varit tydliga med vad vi tycker... men vad tycker du själv?

Är det rätt att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra människor?
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 12:03:03 följande:
    Det är ditt maniska beteende att det bara finns ett rätt sätt när det gäller TS fråga. Du verkar ha oförmågan att ta in att andra kan ha en uppfattning som inte stämmer överens med din och det räcker inte att du sagt det en eller två gånger. Jag skrev i början av den här tråden men lämnade då jag tyckte jag hade fått fram det jag ville säga. Du var med då.

Nu nästan två månader senare halkade jag in här igen och du är fortfarande här och jag ser att du kör samma snack fortfarande.

Har du inget annat liv?
    Yada yada yada... frågan kvarstår... förklara gärna hur du menar att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra människor är rätt och att det skulle vara norm?
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 09:26:59 följande:
    Nej den som varit otrogen bestämmer inte alls själv om det kommer fram eller inte för hade det varit så hade ingen otrohet någonsin avslöjats för ingen har ju någonsin vela bli avslöjad.

Bevisligen kommer det fram rätt ofta ändå oavsett hur mycket man inte vill att det ska komma fram. Så nej INGEN har 100% kontroll över vad som kan hända med tiden. En otrohet kan komma fram 10-20 år senare och gör då betydligt mer skada om det kommit fram med en gång...för nackdelen med sin sk "sanning" är att när det väl kommer fram så får man ju stå inte bara för sin otrohet utan även alla år man manipulerat sin partner att leva i en lögn och 10-20 års lögner och manipulation är ju en ganska saftig nota.
    Terapeuter och andra som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor brukar ofta säga att den som blir avslöjad oftast vill bli avslöjad.
    Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.

Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
    Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.

Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram.

Så tyvärr så har du fel.
    Men jag kan ha förståelse för att du känner sådär men det blir ju knappast bättre av att man försöker blunda för sanningen.

Notera att jag säger i de flesta fall. Jag har aldrig pratat om 100%, det är bara ditt eget påstående.
    Men den som gör sitt allra bästa för att säkerställa att man inte ska bli avslöjad, agerar medvetet, använder stor noggrannhet och intelligens, blir sannolikhet aldrig avslöjad (eller näst intill aldrig).
    Det är den enkla sanningen, även om du upplever sanningen bister.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 09:14:58 följande:
    Vad är det du vill ha fram???
    Gör vad du vill det kommer ändå inte din partner att få reda på...typ????
    Nej, något sådant som "gör vad du vill" har jag aldrig påstått.
    Läs vad jag har skrivit så har jag flera gånger sagt precis tvärtom.

Det jag vill få fram är precis det jag har skrivit om.
    T ex att otrohet är relativt vanligt, sannolikt vanligare än vad de flesta tror och med stor sannolikhet mycket vanligare än vad vissa här klarar av att erkänna för sig själv.
    Dessutom har jag visat och beskrivit att det är högst sannolikt att de flesta otroheter förblir okända.

Vad gäller TS så har jag försökt att nyansera frågan om man ska berätta eller inte. Att nyansera tycker var mycket påkallat eftersom det var väldigt ensidigt i tråden.

Med det har jag inte tagit ställning till otrohet.

Och det är en himmelsvid skillnad mot vad du och vissa (eller om ni är samma?) försöker falskeligen påstå att jag skulle ha sagt.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 12:21:27 följande:

Yada yada yada... frågan kvarstår... förklara gärna hur du menar att svika, ljuga, förnedra och manipulera andra människor är rätt och att det skulle vara norm?

Så, var har jag yttrat mig om att så skulle vara fallet?

Jag tror att det är något du har hittat på för det har jag aldrig någonsin sagt eller skrivit.
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 12:34:37 följande:
    Så, var har jag yttrat mig om att så skulle vara fallet?

Jag tror att det är något du har hittat på för det har jag aldrig någonsin sagt eller skrivit.
    Mer slingrande och fortfarande inget svar på fråga... så svår var den väl inte?
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 12:21:27 följande:

• Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 12:33:54 följande:
    Nej, något sådant som "gör vad du vill" har jag aldrig påstått.
    Läs vad jag har skrivit så har jag flera gånger sagt precis tvärtom.

Det jag vill få fram är precis det jag har skrivit om.
    T ex att otrohet är relativt vanligt, sannolikt vanligare än vad de flesta tror och med stor sannolikhet mycket vanligare än vad vissa här klarar av att erkänna för sig själv.
    Dessutom har jag visat och beskrivit att det är högst sannolikt att de flesta otroheter förblir okända.

Vad gäller TS så har jag försökt att nyansera frågan om man ska berätta eller inte. Att nyansera tycker var mycket påkallat eftersom det var väldigt ensidigt i tråden.

Med det har jag inte tagit ställning till otrohet.

Och det är en himmelsvid skillnad mot vad du och vissa (eller om ni är samma?) försöker falskeligen påstå att jag skulle ha sagt.
    En till som har svårt att stå för sina åsikter... hmmm undra varför Drömmer
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?