• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 08:50:23 följande:
    Nej.
    Om du bara läser den här tråden eller om du bryr dig om att öppet tänka efter ett litet ögonblick så förstår du att ditt påstående är fel och saknar grund. 

De otrohetsaffärer du får reda på, de som blir kända, de som det skrivs om eller pratas om är självfallet de fall där det kommer fram.
    Men alla de fall där sanningen aldrig kommer fram, alla de fall som förblir okända eller inte blir avslöjade på något sätt, alla dessa fall känner du inte till.
    Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram.

Undersökningar visar att otrohet är relativt vanligt, särskilt sett över tid.
    Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
    Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.

I de fall som blir avslöjade kan man räkna med att den avslöjade har varit slarvig eller klantig, eller har haft viljan att själv få bli avslöjad eller helt enkelt har varit mycket slarvig och struntat i vilket.
    Terapeuter och andra som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor brukar ofta säga att den som blir avslöjad oftast vill bli avslöjad. Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.

Ja, det händer rätt ofta att sanningen kommer fram.
    Nej, sanningen brukar i de flesta fall inte komma fram.

Den som väljer att vara otrogen bestämmer i stort sett själv om den vill bli avslöjad eller inte. Bestämmer i stort sett själv om det någonsin ska komma fram, eller inte. Rent krasst är det är mest bara en fråga om att vara klok, använda rätt metoder och vara noggrann så kommer det inte fram, vare sig förr eller senare.
    Nej den som varit otrogen bestämmer inte alls själv om det kommer fram eller inte för hade det varit så hade ingen otrohet någonsin avslöjats för ingen har ju någonsin vela bli avslöjad.

Bevisligen kommer det fram rätt ofta ändå oavsett hur mycket man inte vill att det ska komma fram. Så nej INGEN har 100% kontroll över vad som kan hända med tiden. En otrohet kan komma fram 10-20 år senare och gör då betydligt mer skada om det kommit fram med en gång...för nackdelen med sin sk "sanning" är att när det väl kommer fram så får man ju stå inte bara för sin otrohet utan även alla år man manipulerat sin partner att leva i en lögn och 10-20 års lögner och manipulation är ju en ganska saftig nota.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 09:14:58 följande:
    Vad är det du vill ha fram???
    Gör vad du vill det kommer ändå inte din partner att få reda på...typ????
    Eller påverka din partner...?
  • Anonym (jaha)
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-24 09:14:58 följande:
    Vad är det du vill ha fram???
    Det vanliga skitsnacket som "man med egen erfarenhet" kräkt ur sig i flera år.. det är ok att vara otrogen bara ingen får veta det och det är helt ok att manipulera sin partner för ingen ska få veta det.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 09:34:06 följande:

Nej normala människor resonerar inte som du gör, narcissister och människor med empatistörningar resonerar så.

Hemska anklagelser du ger andra människor bara för att de inte har samma åsikt som du har.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 09:26:59 följande:

Nej den som varit otrogen bestämmer inte alls själv om det kommer fram eller inte för hade det varit så hade ingen otrohet någonsin avslöjats för ingen har ju någonsin vela bli avslöjad.

Där har du ännu en gång fullständigt fel. Givetvis finns de människor, män som kvinnor, som ser det som en lösning på deras relation att vara otrogen. De slipper ta steget till skilsmässan då inte alla kan det.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 09:26:59 följande:

Där har du ännu en gång fullständigt fel. Givetvis finns de människor, män som kvinnor, som ser det som en lösning på deras relation att vara otrogen. De slipper ta steget till skilsmässan då inte alla kan det.
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 09:56:06 följande:
    Nja, det finns säker ett fåtal som ser otrohet som ett sätt att göra slut och faktiskt vill att det ska komma fram men det ska inte förväxlas med folk som inte alls vill att det ska komma fram men bryr sig inte om det gör det eller folk som bestämmer sig för att skiljas efter att ha varit otrogna. De som vill att deras partner ska få reda på det är väldigt väldigt få.

Nå nej, jag har inte fel, det är snarare du som generaliserar.
  • Anonym (jaha)
    Blueskillen skrev 2021-05-24 09:50:59 följande:
    Hemska anklagelser du ger andra människor bara för att de inte har samma åsikt som du har.
    Ja det är hemskt att resonera på det sättet det är precis därför det inte är normalt.

Normala människor tycker inte det är ok att svika, förnedra och manipulera andra människor. Detta inkluderar även de allra flesta som är otrogna. Få av dem tycker det är rätt att göra så men väljer att göra så ändå vilket inte riktigt är samma sak som att påstå att det är rätt.
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 10:49:30 följande:

Nja, det finns säker ett fåtal som ser otrohet som ett sätt att göra slut och faktiskt vill att det ska komma fram men det ska inte förväxlas med folk som inte alls vill att det ska komma fram men bryr sig inte om det gör det eller folk som bestämmer sig för att skiljas efter att ha varit otrogna. De som vill att deras partner ska få reda på det är väldigt väldigt få.

Nå nej, jag har inte fel, det är snarare du som generaliserar.

Haha! Nu över 600 inlägg i den här tråden så man har lärt sig hur du resonerar eftersom du är den mest aktiva, och är det en sak jag lärt mig om dig så är det att du aldrig har fel. Alla andra har alltid fel.

Först skrev du att ingen någonsin velat bli avslöjad. Efter att jag skrev att du hade fel skrev du att jag hade fel men ändrade dig samtidigt till att det är väldigt väldigt få som vill bli avslöjade.

Jag bara undrar du som aldrig har fel och vet allt, hur vet du att det är väldigt väldigt få som vill bli avslöjade efter sin otrohet? Var får du din fakta ifrån eller går du på egna känslor?
  • Blueskillen
    Anonym (jaha) skrev 2021-05-24 10:54:57 följande:

Ja det är hemskt att resonera på det sättet det är precis därför det inte är normalt.

Normala människor tycker inte det är ok att svika, förnedra och manipulera andra människor. Detta inkluderar även de allra flesta som är otrogna. Få av dem tycker det är rätt att göra så men väljer att göra så ändå vilket inte riktigt är samma sak som att påstå att det är rätt.

Och du är domaren att bestämma vad som är normalt och inte normalt?

Tycker du att allt du har skrivit om här i tråden är normalt och dina kritiker som har kritiserat ditt sätt är onormala?

Du är många gånger mycket hård i dina ord till de du skriver till.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?