• Anonym (FlisanLisa)

Hur berätta om otrohet?

Goda råd är dyra har jag förstått.

Sambo sedan några år och barn finns i bilden.

Min sambo har kanske inte riktig funnits där eller så har jag känt med osedd, och i i augusti hörde en av mina tidigare kärleken av sig på sociala medier. Var inget annat är avstämningar då och då om hur livet levde och hur allt var.

I slutet av oktober så träffades vi för ett kort möte och på något sätt så hände det som inte fick hända. Ångrade mig direkt efteråt och har mått skit sedan dess. Min sambo han anar inget men jag våndas varje dag. Kontakten med tidigare kärleken är bruten, är ju min sambo och familj jag vill ha, och ha kvar. Men kan inte leva med att hålla det inom mig.

Hur fasiken berättar jag, och har familjen i behåll?

• Svar på tråden Hur berätta om otrohet?
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (K) skrev 2021-05-21 16:43:01 följande:

Nä och sen ska man ju aldrig säga aldrig...

Jag vet :))
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-23 12:35:44 följande:

Återigen så behöver vissa påminna sig om, och ta till sig sanningen, att TS man, barnen, familjen, vänner, arbetskamrater och alla andra människor i hela värden kommer att gå vidare som om inget hade hänt.

TS man känner inte av något svek eller att hon har ljugit för honom.

Om han, som vissa påstår, lever i en lögn så är han helt opåverkad, han vet ingenting, och han har fått förutsättningar att fortsätta leva livet precis som om inget har hänt.

Visst kan man ifrågasätta handlingen beslutet som TS tog när hon valde att vara otrogen. Men det är gjort och går inte att ändra. Det blir inte ogjort och hon blir inte mindre otrogen av att berätta. Och man kan ifrågasätta TS beslut att inte berätta.  

Men faktum är att TS beslut att inte berätta gör att för man och för barnen fortsätter livet precis lika som tidigare.

I realiteten har TS genom att inte berätta besparat dem från svåra känslor, de är besparade från all sorts påverkan och hon har genom sitt beslut att inte berätta besparat familjen och sin man från att uppleva ett katastrofläge.

TS har i den här situationen genom sitt beslut tagit ansvar för och säkrat att bespara sina nära och kära från något som kunnat leda fram till svåra följder och svåra känslor, som hade kunnat bli till livslångt lidande.

Fortfarande gäller den självklara sanningen att det man inte vet mår man inte ont av.

Jag förstår att det rent känslomässigt är svårt att köpa av vissa som är helt förblindade av sina känslor och inte klarar av att hantera sanningen, inte ens den allra enklaste och historiskt etablerade sanningen.

Men det blir ändå inte mindre sant bara för det.

Det spelar ingen roll att vissa försöker ändra på förutsättningarna, börjar om okända faktorer, sannolikheter och hypotetiska resonemang, om olika scenario som skulle kunna uppstå. Det spelar ingen roll vad jag eller ni tycker, spelar ingen roll vilka olika uppfattningar vi har.

Sanningen går ändå inte att rucka på.

Allt som har att göra med otrohet, lögner, svek osv upplever man känslomässigt som förskräckligt.

Om man får reda på det!

Självfallet vore det bäst (i de flesta fall?) om otrohet aldrig var förekommande. Men nu vet vi alla att otrohet är vanligt, eller åtminstone relativt vanligt. Ingen av oss kan blunda för att i verkligheten förekommer otrohet.

Men om jag slipper få veta något om det alls så får jag heller inga som helst känslor, vare sig bra eller dåliga, och jag förblir helt och hållet opåverkad.

Sanningen brukar komma fram på ett eller annat sätt och då kommer mannen (och barnen) att bli helt knäckt, inte bara för att hon har varit otrogen utan också för att hon har ljugit om det och fört honom bakom ryggen. Han kommer aldrig mer att lita på henne.
  • Anonym (jury)
    Anonym (FlisanLisa) skrev 2021-05-18 19:38:25 följande:
    Hej,
    Det verkar som att mitt beslut togs emot likt fotogen på eld. 
    Jag hade förlåtit, det hade jag, dels för att jag älskar min sambo, och även för att jag älskar mina barn och vill ge dem en trygg uppväxt.

Men oavsett, så är det jag kommit till insikt i, att jag hellre hade gått ovetandes, och framförallt om det vore som i mitt fall, en engångsföreteelse, så hade jag hellre varit ovetandes.

Det handlar inte om att jag inte har modet eller lever med en skuld som innebär att jag kompenserar i allt. Alla har vi skulder i mycket, och de är betyder inte att allt måste betalas tillbaka.

Jag bedömer risken att min motpart i målet kommer berätta, då han har lika mycket att förlora på det. 

Vem vet, det kanske jämnar ut sig i framtiden, kanske är jag som blir bedragen och går ovetandes med det i livet, vilket jag faktiskt kan leva med. 
    När du börjat resonera så här kan man befara att det inte kommer att förbli en engångsföreteelse i längden. Du lägger ju upp att ni båda har frikort att göra lite misstag och engångsföreteelser då och då, bara ni sköter det snyggt och lyckas hålla modparten ovetande.

Och vad gör du om din bedrar dig, men väljer att berätta om det ? Spelar upprörd eller säger " nå ja, det jämnar ut sig, jag gjorde faktiskt något liknande för några år sen"
  • Blueskillen
    Anonym (Hanna) skrev 2021-05-23 15:42:43 följande:

Sanningen brukar komma fram på ett eller annat sätt och då kommer mannen (och barnen) att bli helt knäckt, inte bara för att hon har varit otrogen utan också för att hon har ljugit om det och fört honom bakom ryggen. Han kommer aldrig mer att lita på henne.

Kan man bli mer knäckt av vetskapen om att man blivit bedragen? Nog är det själva otroheten som är problemet. Att inte berätta gör inte brottet mer allvarligt och jag tvivlar starkt på att den bedragna blir mer knäckt för att inte fått vetat det illa snabbt.
  • Anonym (vissa vill veta)
    Blueskillen skrev 2021-05-23 17:48:29 följande:
    Kan man bli mer knäckt av vetskapen om att man blivit bedragen? Nog är det själva otroheten som är problemet. Att inte berätta gör inte brottet mer allvarligt och jag tvivlar starkt på att den bedragna blir mer knäckt för att inte fått vetat det illa snabbt.
    Nja, inte bara otrohet utan lögner och manipulation. Att få veta genom luskande eller av någon annan än partner själv gör det klart värre.
  • Blueskillen
    Anonym (vissa vill veta) skrev 2021-05-23 21:31:07 följande:

Nja, inte bara otrohet utan lögner och manipulation. Att få veta genom luskande eller av någon annan än partner själv gör det klart värre.

På vilket sätt blir det värre? Kan man verkligen gradera svek? Har man en skala för olika svek? Kanske andra har det men inte jag.

Om jag förlorar tilliten till min partner så är det över. Sedan kvittar det varför jag inte litar på min partner. Sådan är jag.

Jag har väldigt svårt att föreställa mig följande scen när den som blivit bedragen får vetskap:

-Att du har varit otrogen är ingen big deal men att du genom lögner och manipulation har hemlighållit det gör att jag vill göra slut.

Jag kan lova dig att jag hade gjort slut även om hon hade rusat hem och berättat för mig att hon varit otrogen.

Givetvis har jag mina gränser för vad svek är och det kanske inte är samma för andra. Vad som är rätt eller fel är en högst subjektiv uppfattning. Inte ens ett par är alltid överens om vad som är rätt eller fel, hur ska vi då här kunna säga vad TS och andra ska göra. Jag tycker det är en stor skillnad att här berätta vad man själv tycker mot att säga till andra vad man tycker att de ska göra. Big No!

Jag kan tänka mig att otrohet är något väldigt få tycker är okej, om nu någon tycker det, men var går gränsen.

Är det okej att stå och krama en kollega på firmafesten eller är det otrohet att bli påkommen att se på porr och onanera till det när man lever i en relation?

Jag kan inte säga vad andra ska tycka och göra. Jag kan bara berätta hur jag tycker och hur jag hade agerat. Om andra tycker att det är fel så får de tycka det.

I händelse av att ha blivit bedragen så är det för mig helt ointressant om det hände för en timme sedan eller för ett år sedan. Sveket är totalt och kan inte bli värre på något sätt.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-05-21 16:26:17 följande:

Jag lever efter mitt eget ordspråk: Om man aldrig ljuger, behöver man aldrig komma ihåg vad man har sagt.

ALLA normala människor ljuger.
    Den som låtsas om något annat, den ljuger.
  • Anonym (Ditt ansvar)
    Anonym (Hanna) skrev 2021-05-23 15:42:43 följande:
    Nej.
    Om du bara läser den här tråden eller om du bryr dig om att öppet tänka efter ett litet ögonblick så förstår du att ditt påstående är fel och saknar grund. 

De otrohetsaffärer du får reda på, de som blir kända, de som det skrivs om eller pratas om är självfallet de fall där det kommer fram.
    Men alla de fall där sanningen aldrig kommer fram, alla de fall som förblir okända eller inte blir avslöjade på något sätt, alla dessa fall känner du inte till.
    Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram.

Undersökningar visar att otrohet är relativt vanligt, särskilt sett över tid.
    Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
    Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.

I de fall som blir avslöjade kan man räkna med att den avslöjade har varit slarvig eller klantig, eller har haft viljan att själv få bli avslöjad eller helt enkelt har varit mycket slarvig och struntat i vilket.
    Terapeuter och andra som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor brukar ofta säga att den som blir avslöjad oftast vill bli avslöjad. Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.

Ja, det händer rätt ofta att sanningen kommer fram.
    Nej, sanningen brukar i de flesta fall inte komma fram.

Den som väljer att vara otrogen bestämmer i stort sett själv om den vill bli avslöjad eller inte. Bestämmer i stort sett själv om det någonsin ska komma fram, eller inte. Rent krasst är det är mest bara en fråga om att vara klok, använda rätt metoder och vara noggrann så kommer det inte fram, vare sig förr eller senare.
  • Anonym (FYI)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-24 08:50:23 följande:
    Nej.
    Om du bara läser den här tråden eller om du bryr dig om att öppet tänka efter ett litet ögonblick så förstår du att ditt påstående är fel och saknar grund. 

De otrohetsaffärer du får reda på, de som blir kända, de som det skrivs om eller pratas om är självfallet de fall där det kommer fram.
    Men alla de fall där sanningen aldrig kommer fram, alla de fall som förblir okända eller inte blir avslöjade på något sätt, alla dessa fall känner du inte till.
    Med en enkel sannolikhetsbedömning kan man konstatera att i de flesta fall kommer sanningen INTE fram.

Undersökningar visar att otrohet är relativt vanligt, särskilt sett över tid.
    Om du och vi är ärliga med oss själva så tyder allt på att otrohet är mycket vanligare än bara de fall som blir avslöjade eller där sanningen kommer fram.
    Alltså brukar inte sanningen komma fram förr eller senare.

I de fall som blir avslöjade kan man räkna med att den avslöjade har varit slarvig eller klantig, eller har haft viljan att själv få bli avslöjad eller helt enkelt har varit mycket slarvig och struntat i vilket.
    Terapeuter och andra som yrkesmässigt arbetar med sådana här frågor brukar ofta säga att den som blir avslöjad oftast vill bli avslöjad. Det kan vara en medveten eller omedveten underliggande önskan.

Ja, det händer rätt ofta att sanningen kommer fram.
    Nej, sanningen brukar i de flesta fall inte komma fram.

Den som väljer att vara otrogen bestämmer i stort sett själv om den vill bli avslöjad eller inte. Bestämmer i stort sett själv om det någonsin ska komma fram, eller inte. Rent krasst är det är mest bara en fråga om att vara klok, använda rätt metoder och vara noggrann så kommer det inte fram, vare sig förr eller senare.
    Vad är det du vill ha fram???
    Gör vad du vill det kommer ändå inte din partner att få reda på...typ????
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Ditt ansvar) skrev 2021-05-23 12:35:44 följande:

Återigen så behöver vissa påminna sig om, och ta till sig sanningen, att TS man, barnen, familjen, vänner, arbetskamrater och alla andra människor i hela värden kommer att gå vidare som om inget hade hänt.

TS man känner inte av något svek eller att hon har ljugit för honom.
    Om han, som vissa påstår, lever i en lögn så är han helt opåverkad, han vet ingenting, och han har fått förutsättningar att fortsätta leva livet precis som om inget har hänt.

Visst kan man ifrågasätta handlingen beslutet som TS tog när hon valde att vara otrogen. Men det är gjort och går inte att ändra. Det blir inte ogjort och hon blir inte mindre otrogen av att berätta. Och man kan ifrågasätta TS beslut att inte berätta.  

Men faktum är att TS beslut att inte berätta gör att för man och för barnen fortsätter livet precis lika som tidigare.
    I realiteten har TS genom att inte berätta besparat dem från svåra känslor, de är besparade från all sorts påverkan och hon har genom sitt beslut att inte berätta besparat familjen och sin man från att uppleva ett katastrofläge.
    TS har i den här situationen genom sitt beslut tagit ansvar för och säkrat att bespara sina nära och kära från något som kunnat leda fram till svåra följder och svåra känslor, som hade kunnat bli till livslångt lidande.

Fortfarande gäller den självklara sanningen att det man inte vet mår man inte ont av.

Jag förstår att det rent känslomässigt är svårt att köpa av vissa som är helt förblindade av sina känslor och inte klarar av att hantera sanningen, inte ens den allra enklaste och historiskt etablerade sanningen.
    Men det blir ändå inte mindre sant bara för det.

Det spelar ingen roll att vissa försöker ändra på förutsättningarna, börjar om okända faktorer, sannolikheter och hypotetiska resonemang, om olika scenario som skulle kunna uppstå. Det spelar ingen roll vad jag eller ni tycker, spelar ingen roll vilka olika uppfattningar vi har.
    Sanningen går ändå inte att rucka på.

Allt som har att göra med otrohet, lögner, svek osv upplever man känslomässigt som förskräckligt.
    Om man får reda på det!

Självfallet vore det bäst (i de flesta fall?) om otrohet aldrig var förekommande. Men nu vet vi alla att otrohet är vanligt, eller åtminstone relativt vanligt. Ingen av oss kan blunda för att i verkligheten förekommer otrohet.
    Men om jag slipper få veta något om det alls så får jag heller inga som helst känslor, vare sig bra eller dåliga, och jag förblir helt och hållet opåverkad.

Och där hade vi det vanliga skitsnacket om att man kan bedra folk hur mycket man vill bra ingen får veta det så är det helt ok.

Din sk sanning är inget annat är en bluff och bygger på en sjukligt egoistisk / narcissistisk syn på förhållanden och andra människor.

Ja, alla vet att otrohet förekommer ganska ofta och det beror ju på att många resonerar tyvärr precis så sjukt som du gör där de anser sig ha rätten att svika och förnedra sin partner och sen manipulera sin partner att vara kvar i förhållandet med svek och lögner.

Att påstå att det är ok att manipulera människor som ska föreställas stå en nära och missbruka deras förtroende säger ju allt om dina värderingar. Så resonerar inte normala människor, så resonerar väldigt sjuka människor.
Svar på tråden Hur berätta om otrohet?