• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Padirac
    Lark skrev 2021-03-20 22:36:27 följande:
    Jo, håller tyst om åsikterna offentligt. 
    De står för sina åsikter när de träffar bla mig och dessa åsikter är vidriga.
    Jag håller inte med dem alls.
    Men de säger inget offentligt... de är inte taskiga mot någon... de gör ingen människa något ont. Det är deras egna åsikter.

Så, har jag mött snälla nazister. Absolut. De har rätt till sina åsikter.
    Men de har inte rört en människa... inte varit ond mot någon... inte sagt ett enda ont ord till någon jude eller något.
    Mot mig är de jättetrevliga.

Så, finns det trevliga nazister? Absolut!
    Har nazister åsikter som jag delar? Absolut inte!

Finns det trevliga kommunister? Absolut!
    Har kommunister åsikter som jag delar? Absolut inte!
    Så du tar inte illa vid dig av dessa vidriga åsikter?  Tycker du att det är trevligt och snällt att de delger dig sina vidriga åsikter.   vad är det vidrigaste de sagt, den vidrigaste åsikten de berättat för dig då? 

Är de snälla och omtänksamma personer? som vill andra väl?  som gör andra gott?  Utför de snälla handlingar eller utför de inte bara elaka handlingar? 
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-20 22:06:49 följande:
    De nazister jag har träffat har haft väldigt avskyvärda åsikter... åsikter jag inte delar. Men de har inte varit otrevlig mot någon alls

Försöker du berätta att de är trevliga i sin ideologi att utrota judar?
    Men sure, med den definitionen du har där och ett kompartmentaliserat möte, så är även pedofiler trevliga människor.

Som du förstår nazister är jordens avskum och de har bevisat detta helt själva.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Maya84

Som vanligt ser man inlägg där det diskuteras nazister...i en tråd som handlar om Islam.
    Så det är en jämförelse?
    Nazister är knappast ansvariga för alla terrordåd de senaste 10 åren i Madrid, Paris, London, New York osv, som kostat över 100 människor livet, eller vill se lagar där "nazism-kritik" skall vara straffbart.
    De är styr heller inte 13 länder där det är dödstraff för blasfemi eller homosexualitet.
    De halshugger eller stenar inte människor till döds.
    De slänger inte kvinnor i fängelse för att vägra bära slöja. De mördar inte kvinnor som kränkt deras "heder" i familjen.
    De har heller inte invaderat Pakistan, Afganistan, Syrien och Iran och med våld tvingat de ändra sin religion.
    De skär inte heller i barns könsorgan.

Men det är väl oviktigt, för det är ju nassar som är det stora problemet Europa tacklar idag. Jovisst

• Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 00:04:43 följande:
    Som vanligt ser man inlägg där det diskuteras nazister...i en tråd som handlar om Islam.
    Så det är en jämförelse?
    Nazister är knappast ansvariga för alla terrordåd de senaste 10 åren i Madrid, Paris, London, New York osv, som kostat över 100 människor livet, eller vill se lagar där "nazism-kritik" skall vara straffbart.
    De är styr heller inte 13 länder där det är dödstraff för blasfemi eller homosexualitet.
    De slänger inte kvinnor i fängelse för att vägra bära slöja. De mördar inte kvinnor som kränkt deras "heder" i familjen.
    De har heller inte invaderat Pakistan, Afganistan, Syrien och Iran och med våld tvingat de ändra sin religion.

Men det är väl oviktigt, för det är ju nassar som är det stora problemet Europa tacklar idag. Jovisst
    Nazister är väl ansvariga för en hel del mord i modern tid - vad de gjorde under andra världskriget vet ju alla, även om en del vill förminska folkmorden

en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_terrorism

Det Jomshof gör är att spinna vidare på principprogrammets idéer om att kultur beror på essens och så missr han  - trots sin utbildning och sitt (tidigare yrke) - att skilja på etnicitet, kultur, religion, politisk islam och islamism.  Att andra inte begriper detta är inte så konstigt, men Jomshofs med universitetsutbildning borde inte vara dum i huvudet och klara att hålla isär olika företeleelser..   
  • Maya84
    Padirac skrev 2021-03-21 00:28:24 följande:
    Nazister är väl ansvariga för en hel del mord i modern tid - vad de gjorde under andra världskriget vet ju alla, även om en del vill förminska folkmorden

en.wikipedia.org/wiki/Right-wing_terrorism

Det Jomshof gör är att spinna vidare på principprogrammets idéer om att kultur beror på essens och så missr han  - trots sin utbildning och sitt (tidigare yrke) - att skilja på etnicitet, kultur, religion, politisk islam och islamism.  Att andra inte begriper detta är inte så konstigt, men Jomshofs med universitetsutbildning borde inte vara dum i huvudet och klara att hålla isär olika företeleelser..   
    Så för att nazister mördat människor, så är det rimligt att jämföra dem med dem som sägs sig leva efter Islams synsätt och ideologi, och begår terror attacker över hela Europa och som stenar och halshugger människor i muslimska länder 2021? Vad skulle du klassa de som? Muslimer eller islamister?

Är det det du säger?  Koranen har över 100 verser som uppmanar till våld och straff till icke-troende, är Koranen muslimsk eller Islamistisk?
  • Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 00:37:35 följande:
    Så för att nazister mördat människor, så är det rimligt att jämföra dem med dem som sägs sig leva efter Islams synsätt och ideologi, och begår terror attacker över hela Europa och som stenar och halshugger människor i muslimska länder 2021? Vad skulle du klassa de som? Muslimer eller islamister?

Är det det du säger?  Koranen har över 100 verser som uppmanar till våld och straff till icke-troende, är Koranen muslimsk eller Islamistisk?
    Nazister begår terrorbrott i detta nu - i år. du fick en lista. läste du den...

Islamister begår också terrorbrott i detta nu.

Men alla muslimer är inte islamister - har du samma problem som Jomshof med distinktioner? 

Det finns i detta nu omfattande förstryck av människor av islamistiska stater och islamistiska organisationer, det utspelas krig pga islamistiska terrororganisationer.

Det finns i detta nu inga nazistisk eller fascistiska stater, men det finns en stark politisk rörelse i europa med neofascistiska och nynazistiska parlamentariska partier.
  • Maya84
    Padirac skrev 2021-03-21 00:52:00 följande:
    Nazister begår terrorbrott i detta nu - i år. du fick en lista. läste du den...

Islamister begår också terrorbrott i detta nu.

Men alla muslimer är inte islamister - har du samma problem som Jomshof med distinktioner? 

Det finns i detta nu omfattande förstryck av människor av islamistiska stater och islamistiska organisationer, det utspelas krig pga islamistiska terrororganisationer.

Det finns i detta nu inga nazistisk eller fascistiska stater, men det finns en stark politisk rörelse i europa med neofascistiska och nynazistiska parlamentariska partier.
    Det är inte min skyldighet som icke-muslim att upplysa alla de som kallar sig muslimer vilka tolkningar, av deras religion som är rätt och fel. Det är inte mitt jobb att veta.
    Det jag vet är att de våldsamma händelser man läser om, alla offer, samt en hyffsat våldsam historia som skett i Islams namn, faktiskt har hänt i religionens namn, och varenda "slags muslim"  kommer alltid att påstå att deras är den enda rätta.
    Du anser alltså att alla regimer som styrs av islams lagar, som bygger från skrifter från Koranen, har "missuppfattat" allt?
    För det vet du? Du vet vad som är den enda rätta tolkningen?
  • klyban
    Maya84 skrev 2021-03-21 01:03:10 följande:
    Det är inte min skyldighet som icke-muslim att upplysa alla de som kallar sig muslimer vilka tolkningar, av deras religion som är rätt och fel. Det är inte mitt jobb att veta.
    Det jag vet är att de våldsamma händelser man läser om, alla offer, samt en hyffsat våldsam historia som skett i Islams namn, faktiskt har hänt i religionens namn, och varenda "slags muslim"  kommer alltid att påstå att deras är den enda rätta.
    Du anser alltså att alla regimer som styrs av islams lagar, som bygger från skrifter från Koranen, har "missuppfattat" allt?

Men du förekommer gärna?
    Undrar då det ser ut just så.

Så det är en jämförelse?

Som USA gör och 75-95% av alla pojkarna?

(Det komiska är att flera punkter du tagit upp, är saker som de gör i USA med sin befolkning, med en självklar varians.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 01:03:10 följande:
    Det är naturligtvis inte ditt jobb eller ansvar att veta någonting.  Det är inte hellernågon annans ansvar då du lämnat dina föräldrars eller vårdnadshavares omsorg.

Däremot är det lättare att orientera sig i världen med kunskap, fatta vettiga beslut för sig själv och andra, undvida fördomar och generaliseringar.   Men alla har vare sig vilja eller möjlighet till detta. Tyvärr.

Jag ser att du faktiskt gör samma misstag som Jomshof - oförmågan att göra distinktioner trots universitetsutbildning är väl inte direkt imponerade...

Det är väl vilken som är den rätta tolkningen av koranen som det krigas om mellan företrädare olika läror. Det är framför allt andra muslimer (med en annan uppfattning om islam) som är utsatta för islamisternas terrorattentat.

Vilken som är den rätta tolkningen är alltså för islamisterna mer än en debatt.   Med religionsfrihet så får var och en ha sin egen 'rätta' uppfattning och i en demokratisk värld så är det inget problem att olika människor har olika uppfattning så länge de inte utövar våld mot andra som har en annan uppfattning. Det är alltså enbart de islamister som tar till våld för att förtrycka andra uppfattningar som är ett probelm i en demokrati. 

Det finns två saker som är ditt jobb att veta, det ena är vad en demokrati är och kräver av sina medborgare,  det andra är att förstå skillanden mellan en -ism och det som inte är en -ism. Enkelt förklarat är en nykter person någon som inte är full, mendans en person som har nykterism som idéologi kan vara full eller nykter, men denne persons mål är att verka för nykterhet..   på samma sätt är det viktigt att skilja på islam och islam-ism - det är två olika företeelser so dessutom kommer i många tappningar.

Så, kan du göra det till ditt jobb att förstå dessa rader? Jag säger inte att du måste hålla med.. 
  • Maya84
    klyban skrev 2021-03-21 01:10:22 följande:

Men du förekommer gärna?
    Undrar då det ser ut just så.

Så det är en jämförelse?

Som USA gör och 75-95% av alla pojkarna?

(Det komiska är att flera punkter du tagit upp, är saker som de gör i USA med sin befolkning, med en självklar varians.)

Eh..va?
    Så när tråden handlar om hurvida det är rätt eller fel att anse att Islam är en avskyvärd religion, så är det alltid någon som känner att man måste dra upp ett annat land eller en annan religion utan någon som helst anledning..

Debatten på TV handlade om ISLAM, inte andra ställen eller religioner som är lika hemska, så vad som händer i USA är totalt irrelevant här.

Tror du inte vet vad du skrev, då det inte stämmer alls, förstår inte vad du vill säga när du känner du måste dra upp USA...?
Svar på tråden Jomshof