• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Iarwain

Ett par frågor till er som inte ser likheterna mellan Islam och Kristendom;;

1. Känner ni någon muslim?
    2. Vad tycker ni om imamen Ludovic-Mohamed Zahed?

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-21 09:26:52 följande:
    Det blev en väldigt intressant diskussion detta.
    Med dig själv
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Iarwain

Fråga till Lark

Är du anhängare av JW? (din argumentation genom att totalt bortse från GT tyder på det)

Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban
    Maya84 skrev 2021-03-21 02:59:23 följande:
    Om du nämner rasism, när man diskuterar Islamkritik så jo, du tror att Islam är en ras.
    Om man har helt plötsligt kommit på ett nytt ord att anklaga människor för, när man utnyttjar sin rätt att utrycka sina åsikter, så vore det en bra ide att ta bort "ras" från det man vill anklaga människor för. Det vore ju passande.

Rasism är någon som ser sig själv överlägsen någon annan pg a att denna person är av en annan etnicitet/härkomst/hudfärg och dömmer denna utefter något man inte kan kontrollera eller har valt, vilket gör att detta hat är det värsta.

Ideologi väljer man att tillhöra. Man är ansvarig för sina handlingar, beteende och sina värderingar och kan då dömas efter det. Enkelt.

Kritik tåls dock inte av en viss grupp människor, och då skall man anklaga andra människor för att vara det ena eller det andra.
    Dessa människor besitter noll moral 

Lägga orden i munnen på folk är en sak som aldrig har fungerat, och speciellt inte emot såna som Padirac som har huvudet på skaft och är saklig.

Projicerar du på andra nu och med tanke på etik och moral.
    Och jo, vi har lärt oss vid detta laget att din ideologi är väldigt väldigt långt ut till höger, frågan är ens om SD räcker.

Lark skrev 2021-03-21 09:26:52 följande:
    Det blev en väldigt intressant diskussion detta.
    Jag måste citera mig själv och utveckla denna diskussion en aning.
    Intressant att höra vad folk tycker.

Nazismen är en fruktansvärd ideologi som vill döda vissa människor, bla judar. 
    Nazismen är en fruktansvärd ideologi som anser att den ariska rasen är överlägsen och vill döda människor som inte passar in i den, bla judar.
    Detta är fruktansvärt!!!!!

Islam är en religion som räknar Muhammed som den sista profeten har Koranen som sin heliga skrift.
    I Koranen säger Muhammed att man ska sprida Islam och de som vägrar att omvända sig ska dödas/halshuggas.

Är detta en fruktansvärd religion?
    Och om det inte är en fruktansvärd religion - varför är det inte?

Varför pratar du om så få människor, och sen applicerar det på resten?
    Hur kan så få procent(om det ens når en procent) bli till alla?

Det är en av de värsta generaliseringarna jag sett, och en generalisering vi aldrig ser med människor som är sakliga.
    För det går inte vara saklig med en sådan generalisering du gör.

Och det mest komiska är att dina premisser fortfarande berättar att kristendomen är också avskyvärd, då den har ett våld av liknande art.(Det är nu du låtsas om saker inte existerar, selektivitet genom påstå att gamla testamentet inte används av kristna, och sen när du sprang på den så började du prata om de få kristna som valt bort gamla testamentet i sin kristendom, men vad ska det ge oss prata om så få för, för det ändrar ju inget om kristendomens avskyvärdhet enligt dina premisser DU gett oss!!!!)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 09:38:53 följande:

Fråga till Lark

Är du anhängare av JW? (din argumentation genom att totalt bortse från GT tyder på det)

Anhängare av JW? Jag försöker studera vad religionerna säger i sina skrifter och hur dessa ska användas.

Enligt experter på grekiska språket som jag har pratar med, så flyttar JW på skiljetecken vilket ger en helt annan betydelse av texterna som inte stämmer med originaltexterna.

Men totalt bortse från GT? Nja... jag läser vad som står i Bibeln.
    Jesus och apostlarna i NT är ganska tydliga ang hur GT ska användas.
    Det är bara att läsa innantill. Precis som med Koranen.
    Det står liksom exakt vad man ska göra som anhängare av läran.
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-21 10:06:15 följande:
    Anhängare av JW? Jag försöker studera vad religionerna säger i sina skrifter och hur dessa ska användas.

Enligt experter på grekiska språket som jag har pratar med, så flyttar JW på skiljetecken vilket ger en helt annan betydelse av texterna som inte stämmer med originaltexterna.

Gamla testamentet är kristendomen, att räkna upp en obskyr del av kristendomen som förkastat gamla testamentet, ändrar inte att dina premisser berättar enligt dessa premisser så är kristendomen en avskyvärd religion.(Vilket jag kan hålla med om till mindre del, så även andra religioner som islam.)

Som alla förstår är det inte religionen som styr människor, utan ett fåtal människor som styr religionen och människorna bakom.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:06:15 följande:

Du läser väldigt selektivt och bibeln är långt ifrån tydlig.
    Det finns gott om motsägelser inom NT.

Men jag tror inte vi kommer speciellt mycket längre med dig på den vägen, då du vägrar inse det.

Tror du att Gud ångrade sig eller att man inte alls kan lite på GT?
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 10:15:10 följande:
    Du läser väldigt selektivt och bibeln är långt ifrån tydlig.
    Det finns gott om motsägelser inom NT.

Men jag tror inte vi kommer speciellt mycket längre med dig på den vägen, då du vägrar inse det.

Tror du att Gud ångrade sig eller att man inte alls kan lite på GT?
    Bibeln är väldigt tydlig tycker jag. Glasklara besked.
    Jag läser definitivt inte selektivt. Jag läser vad som står.
    Enkelt.

Jag tycker allt hänger ihop väldigt bra - både i GT och NT.
    Läser man så ser man klart och tydligt hur allt hänger ihop.
    Därmed inte sagt att man automatiskt tror att det är sant och den sanna religionen. Men det hänger ihop väldigt bra.
    Men då måste man som sagt läsa HELA Bibeln. Det finns solklara hänvisningar och paralleller i både GT och NT. Bara att läsa.

Ångrande sig? Nope, det tror jag inte. Böckerna hänger liksom samman. Läser man hela Bibeln så ser man en gigantisk plan med alltsammans. 
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 10:25:49 följande:
    Enkelt.

Därmed inte sagt att man automatiskt tror att det är sant och den sanna religionen. Men det hänger ihop väldigt bra.
    Men då måste man som sagt läsa HELA Bibeln. Det finns solklara hänvisningar och paralleller i både GT och NT. Bara att läsa.

Ångrande sig? Nope, det tror jag inte. Böckerna hänger liksom samman. Läser man hela Bibeln så ser man en gigantisk plan med alltsammans. 
    Om Bibeln endast är en påhittad fantasi-saga så är den fruktansvärd välskriven med tanke på hur många författare den har... och allt hänger samman.
    Jag har läst HELA bibeln, pärm till pärm.
    Dels rakt från första sidan till sista sidan, dels i ordningen som på åttiotalet rekommenderades av svenska kyrkan.
    Jag har sedan läst valda delar i olika ordning.

Den hänger inte samman och är motsägelsefull.

Så vad säger du, ska man följa GT eller inte?
  • klyban
    Lark skrev 2021-03-21 10:25:49 följande:
    Enkelt.

Du exkluderar det som inte talar för dig, det är det oppositionella mot att vara glasklart.

Lätt komiskt och säga att bilen är en saga och använda olika författare som orsaken.
    Men men men, så kommer sakligheten på detta och berättar att det är någon som sammanställt bilen och tolkat ursprungstexterna.
    Hur kan du ha missat det?

Det ändrar dock inte dina premisser och inte heller din selektivitet och ta bort saker som inte är för stöd i din argumentation.
    Och det är det vi påminner dig om hela tiden.
    Vi kommit till en punkt där du inte bryr dig om sakligheten längre, och vid den punkten så berättar det även att din åsikt är invalid och mycket till dessa premisser, men även mycket annat också.

Svar på tråden Jomshof