• Lark

Jomshof

"Islam är en avskyvärd religion".

Vad tycker ni om uttalandet.
    Personligen håller jag med fullständigt. Koranen är bland de värsta böckerna jag läst... och Islams principer i Sharialagarna är fruktansvärda.

Vad säger ni?

• Svar på tråden Jomshof
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 11:24:49 följande:
    Likheterna mellan Islam och Kristendom?
    Hmmm... väldigt intressant.
    Läser man vad skrifterna säger så... tja, vilka likheter?

Det faktum att Koranen på flera ställen hävdar att Koranen utgår från och är en fortsättning på Bibeln. Muhammed uppmanar t ex på flera ställen sina anhängare att hålla sig till Bibeln och att fråga "Bokens folk" om de har några tvivel.
    Enligt Koranen är således både Gamla och Nya Testamentet uppenbarelser från Gud. Samtidigt innehåller emellertid Koranen påståenden som direkt motsäger Bibeln. Förutom treenigheten och Jesu gudomlighet förnekas också korsfästelsen, uppståndelsen och att Jesus är människans frälsare.

Så, Koranen ska alltså utgå från Bibeln och både GT och NT är uppenbarelser från Gud. Samtidigt så förnekar alltså Koranen treenigheten, dvs de kristna har fel eftersom de är sk månggudadyrkare.

Och vad säger Koranen om månggudadyrkare?

Sura 9:5 Men när de fridlysta månaderna gått till ända, så döden månggudadyrkarna, varhelst I finnen dem.
    På samma sätt finns saker i GT som direkt motsäger GT,
    På samma sätt finns saker i NT som direkt motsäger GT och NT.

Så återigen, ska man följa GT eller inte?
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • Lark
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:12:15 följande:
    1. Nu blir det lite "no true scottsman" över det hela...
    2. inte på annat sätt än bibeln gör det oförenligt...
    1. No true scottsman... kan man tycka. 
    Men vad är en muslim då?
    Vad är en kristen?

Visst, en människa kan kalla sig för vad som helst. Man kan kalla sig muslim och fullständigt strunta i Koranen.

Men hur ska man kunna föra en saklig diskussion om saker och ting om man inte utgår från definitioner?
    Om man inte har sakliga gemensamma nämnare så finns det ju ingen grund för en diskussion.

2. Intressant. Är kristna läran emot homosexuella människor?
  • nihka
    Lark skrev 2021-03-21 10:06:15 följande:
    Det är bara att läsa innantill. Precis som med Koranen.
    Det står liksom exakt vad man ska göra som anhängare av läran.
    Märkligt då hur det finns teologiska diskussioner om hur man ska tolka skrifterna och att olika tolkningar kan utlösa konflikt och till och med krig.

Alltmedan du sitter på facit
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    Maya84 skrev 2021-03-21 02:59:23 följande:
    Om du nämner rasism, när man diskuterar Islamkritik så jo, du tror att Islam är en ras.
    Om man har helt plötsligt kommit på ett nytt ord att anklaga människor för, när man utnyttjar sin rätt att utrycka sina åsikter, så vore det en bra ide att ta bort "ras" från det man vill anklaga människor för. Det vore ju passande.

Rasism är någon som ser sig själv överlägsen någon annan pg a att denna person är av en annan etnicitet/härkomst/hudfärg och dömmer denna utefter något man inte kan kontrollera eller har valt, vilket gör att detta hat är det värsta.

Ideologi väljer man att tillhöra. Man är ansvarig för sina handlingar, beteende och sina värderingar och kan då dömas efter det. Enkelt.

Kritik tåls dock inte av en viss grupp människor, och då skall man anklaga andra människor för att vara det ena eller det andra.
    Dessa människor besitter noll moral
    Rasism har ytterligare betydelser, det som kallas kulturrasism.

Någonting som jag ser är helt och hållet utelämnat i din replik. 
  • Iarwain
    Lark skrev 2021-03-21 11:36:02 följande:
    1. No true scottsman... kan man tycka. 
    Men vad är en muslim då?
    Vad är en kristen?

Visst, en människa kan kalla sig för vad som helst. Man kan kalla sig muslim och fullständigt strunta i Koranen.

Men hur ska man kunna föra en saklig diskussion om saker och ting om man inte utgår från definitioner?
    Om man inte har sakliga gemensamma nämnare så finns det ju ingen grund för en diskussion.

2. Intressant. Är kristna läran emot homosexuella människor?
    Du struntar ju fullständigt i delar av Bibeln.
    Så varför ska inte en muslin kunna strunta fullständigt i delar av Koranen? (inte heller den är internt konsistent så man måste strunta i saker i den)
    Människor är korkade! Men jag tänker inte överförklara för de som har som sin enda uppgift att missförstå så mycket som möjligt
  • klyban
    Anonym (Louisa) skrev 2021-03-21 11:31:41 följande:
    Då kan du väl berätta, du som vet?
    Bilderna kan man förstås se opixlade om man vet var man ska leta.
    Vi alla vet.

Vet inte varför du berättar att du inte vet, kan det vara för att argumentet försvinner?
    Iarwain skrev 2021-03-21 11:41:13 följande:
    Så varför ska inte en muslin kunna strunta fullständigt i delar av Koranen? (inte heller den är internt konsistent så man måste strunta i saker i den)

För lark har en agenda som inte är grundad i en saklighet utan av en konfirmationsbias som inte följer med till kristendomen och exkluderar det som inte funkar för lark.

Det blir lite lustigt när man sen har förklarat och han låtsas om att det inte existerar och ska trolla bort gamla testamentet.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • KostasSonawj
    klyban skrev 2021-03-21 11:48:56 följande:
    Vi alla vet.

Vet inte varför du berättar att du inte vet, kan det vara för att argumentet försvinner?
    Jag vet varför vissa blir pixlade och vissa inte blir det, det är för att invandrare begår mer brott och media har kommit fram till att om man visar sanningen så blir folk "rasister" (det vill säga korrekt informerade, inte fördomsfulla som man gärna vill ha det till). Det är den enklaste förklaringen.
  • Iarwain
    KostasSonawj skrev 2021-03-21 11:55:33 följande:
    Jag vet varför vissa blir pixlade och vissa inte blir det, det är för att invandrare begår mer brott och media har kommit fram till att om man visar sanningen så blir folk "rasister" (det vill säga korrekt informerade, inte fördomsfulla som man gärna vill ha det till). Det är den enklaste förklaringen.
    Nu frågar jag utan någon underliggande tanke, utan jag vill verkligen veta.

Finns det någon bra källa (forskningsrapport, uppsats, annat) som kvalitativt eller kvantitativt undersökt i vilken utsträckning en viss typ av person blir mer pixlad än andra? (jag har letat lite och hittar inget bra material)
  • Anonym (Louisa)
    Vi alla vet.

För att jag vill att du berättar.
    Så varför gör du inte det?
  • Anonym (Louisa)
    Vi alla vet.

Vilket argument dillar du om som försvinner?
Svar på tråden Jomshof