• Anonym (Språkpolisen)

Det stavas FÖRRÄN

FÖRRÄN

Ni som inte kan stava till ordet FÖRRÄN, nu får ni den rätta stavningen.
    Gissar att det är det ord som stavas fel flest gånger på familjeliv.

Mvh Språkpolisen

• Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN
  • EnAnonumius
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 07:35:29 följande:
    Håller med det är sååå kuul aatt reeta sspprrååkkppoolliisseerSkrattande
    Skål
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Spucks
    Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 07:11:05 följande:
    Or maybe it does that just in English IDK

Nej. Jag vet inte hur det är på svenska, för jag har inte läst så många inlägg (här eller någon annanstans) att jag lagt märke till detta, men på tyska är det ganska lika .... dem som använder fler en ett uttropstecken, brukar tillhöra en viss "personkrets", generellt sagt obildad. Det kan oftas händer att någon som skriver sarkasiskt på ett extra dummt sätt (oftas som svar på ett dummt kommentar) sätter många uppropstecken med flit, oftas som "!!!!!111!!!11!!!11!", dvs. men flera "1" emellan, för folk som skriver så klarar oftas inte att hålla shift-knappen under alla deras uttropstecken, så det blir något "1" emellan och detta överdriver man genom att skriva som ovan. 

Det är även vanligt att överdriva ännu mer genom att inte bara skriva många uttropstecken med ettor emellan, utan man faktist skriver "einself" (="ettelva") mellan sina uttropstecken ;)

Så nej, det är inte bara ett engelsk fänomen.

• EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-24 11:47:22 följande:

Jag invände endast mot ditt påstående att det inte är syftningsfel.

Skriver man "talspråkligt" är det de facto fel eftersom man då inte håller sig till vedertaget skriftspråk. 

Nej du har inte "bara" vänt dig emot detta med syftningsfel. Du gick även in och gjorde rättstavning också på vissa ord med  i min text. Eller skall jag behöva bevisa det för dig att du inte enbart "endast invände mot mitt påstående". Du hackade även ned på stavningen med. 

Även om det är fel att använda talspråk text, fast det kan hända att det slinker in ibland för många människor att det slinker in, så har väldigt många tillräckligt intelligens i huvudet att fatta vad som menas baserat på sammanhanget i texten.

Som sagt, jag har aldrig utgett mig för att vara språkpolis. Så det är mycket märkligt att du inte har rättat språkpolisen och hennes horribla sätt att skriva på. TS som utger sig för att vara språkpolisen. Men men du kanske anser att språkpoliser skall få skriva på pissdålig svenska, när de skall hacka ned på andra människors svenska. 

• Tobben
    Spucks skrev 2021-03-25 08:31:53 följande:

Nej. Jag vet inte hur det är på svenska, för jag har inte läst så många inlägg (här eller någon annanstans) att jag lagt märke till detta, men på tyska är det ganska lika .... dem som använder fler en ett uttropstecken, brukar tillhöra en viss "personkrets", generellt sagt obildad. Det kan oftas händer att någon som skriver sarkasiskt på ett extra dummt sätt (oftas som svar på ett dummt kommentar) sätter många uppropstecken med flit, oftas som "!!!!!111!!!11!!!11!", dvs. men flera "1" emellan, för folk som skriver så klarar oftas inte att hålla shift-knappen under alla deras uttropstecken, så det blir något "1" emellan och detta överdriver man genom att skriva som ovan. 

Det är även vanligt att överdriva ännu mer genom att inte bara skriva många uttropstecken med ettor emellan, utan man faktist skriver "einself" (="ettelva") mellan sina uttropstecken ;)

Skärp dig!11! Det stavas övedriva.
  • Anonym (Hatar "språkpoliser")
    Spucks skrev 2021-03-25 08:31:53 följande:

Nej jag ÄR inte sinnes sjuk för att jag IBLAND använder 2-3 utropstecken!!
    I svenska så är det ok att göra det ibland om man vill poängtera något lite extra som jag gjorde ovan. Jag poängterade att jag är inte sinnes rubbad pga det!
    Sen skulle jag aldrig blanda och skriva så här !!!11!!1!!

Samma sak med ? så är det också okej att ibland förstärka frågan med 2 (eller 3) ?? 
    Om jag skrivit något i den här tråden felstavat eller med flera !!!!!!!!!!!!! så har det varit för att det är kul att reta "språkpoliser" som själva stavar och skriver som en kratta!!

Man ska icke klaga på andras stavfel och sen själv skriva helt obegripligt!
    Jag hade höga betyg i svenska språket och hjälper andra att stava, men jag skulle aldrig klaga på någon i ett forum, förutom "språkpoliser"
  • Spucks
    Tobben skrev 2021-03-25 12:13:39 följande:
    Skärp dig!11! Det stavas övedriva.

Förlåt, jag är utlänning, du vet jag hur oanpassad vi är!

Anonym (Hatar "språkpoliser") skrev 2021-03-25 12:18:31 följande:
    Nej jag ÄR inte sinnes sjuk för att jag IBLAND använder 2-3 utropstecken!!
    I svenska så är det ok att göra det ibland om man vill poängtera något lite extra som jag gjorde ovan. Jag poängterade att jag är inte sinnes rubbad pga det!
    Sen skulle jag aldrig blanda och skriva så här !!!11!!1!!

Samma sak med ? så är det också okej att ibland förstärka frågan med 2 (eller 3) ?? 
    Om jag skrivit något i den här tråden felstavat eller med flera !!!!!!!!!!!!! så har det varit för att det är kul att reta "språkpoliser" som själva stavar och skriver som en kratta!!

Man ska icke klaga på andras stavfel och sen själv skriva helt obegripligt!
    Jag hade höga betyg i svenska språket och hjälper andra att stava, men jag skulle aldrig klaga på någon i ett forum, förutom "språkpoliser"

Du verkar bli väldigt upprörd över ett citatt av en satirisk författare. Lugna dig! ;)
  • city cat
    EnAnonumius skrev 2021-03-25 08:42:01 följande:
    Nej du har inte "bara" vänt dig emot detta med syftningsfel. Du gick även in och gjorde rättstavning också på vissa ord med  i min text. Eller skall jag behöva bevisa det för dig att du inte enbart "endast invände mot mitt påstående". Du hackade även ned på stavningen med. 

Även om det är fel att använda talspråk text, fast det kan hända att det slinker in ibland för många människor att det slinker in, så har väldigt många tillräckligt intelligens i huvudet att fatta vad som menas baserat på sammanhanget i texten.

Som sagt, jag har aldrig utgett mig för att vara språkpolis. Så det är mycket märkligt att du inte har rättat språkpolisen och hennes horribla sätt att skriva på. TS som utger sig för att vara språkpolisen. Men men du kanske anser att språkpoliser skall få skriva på pissdålig svenska, när de skall hacka ned på andra människors svenska. 
    Inte alls märkligt. På ett forum som detta får jag själv välja vem eller vilka inlägg jag vill svara på. 
    #allavi
  • EnAnonumius
    city cat skrev 2021-03-25 19:44:34 följande:
    Inte alls märkligt. På ett forum som detta får jag själv välja vem eller vilka inlägg jag vill svara på. 
    Självklart får DU det. Jag har aldrig hävdat att du inte skulle få göra det.

Samtidigt  så får du vackert inse att jag har samma rätt att tycka det är märkligt att du  inte svara exempelvis "person X".

Skulle vara intressant att höra din (bort)förklaring på varför du inte har rättat "(Språkpolisen)" och språkpolisens urdåliga svenska, men du har gått in och hackat och rättat andra i denna tråden som aldrig utgivit sig för att vara språkpolis.

Skall jag tolka dina svar i denna tråden att  tycker att det är helt acceptabelt och okej att de som kallar sig för "språkpoliser" har rätt, enligt dig, att få skriva på kass svenska?
    Om du inte anser detta.

Så varför sitter du och hackar och rättar folk som, har slarvat (medvetet) med språket och aldrig utgett sig för att var språkpoliser enbart aldrig utgett sig?

Det är väl jäkligt märkligt att du klagar på folk som inte utgett sig för att vara en "språkpolis" men att du inte klagar på TS som använder "språkpolis" som namn OCH t.o.m i sin trådstart skriver flera fel vad gäller svenska språket bla stavar hen fel redan där!

Men det var ju bara starten!
    Sen i 90% av svaren TS skrivit till andra personer så skriver TS som en kratta!

Ett ex BARA - en person skrev jag stör mig på dessa ord.
    Då svarar TS helt jäkla obegripligt enligt "språkpoliser" 
    Ja , också roligt !

Liksom wtf så SKA man icke skriva som en TS som kallar sig så jäkla duktig i det svenska språket att hen t.o.m kallar sig "språkpolis"

Skriver man inte- Ja, dom orden är/var också roliga!
    Kolla- , och ! och innebörden i TS svar jämfört med mitt!
    Jämfört med TS så är ju jag en expert på det svenska språket! Tungan ute

Jag behöver inte rätta folk i ett forum bara för att jag kan stava.
    Om jag stavat fel eller använt!!!!!!!!!!!!! så är det bara för att ni är så jäkla präktiga så det är roligt att provocera sådana personer,förstår du Karen?

Detta var bara ETT exempel på hur TS själv skriver som en  j...la KRATTA!!
    Då undrar man ju är det DU som är TS eller?
    För om du inte är TS hur kan du inte låta bli att rätta hens stavfel, etc som "gäller" i det svenska språket?
    Det är väl jäkligt märkligt att du klagar på folk som inte utgett sig för att vara en "språkpolis" men att du inte klagar på TS som använder "språkpolis" som namn OCH t.o.m i sin trådstart skriver flera fel vad gäller svenska språket bla stavar hen fel redan där!

Men det var ju bara starten!
    Sen i 90% av svaren TS skrivit till andra personer så skriver TS som en kratta!

Ett ex BARA - en person skrev jag stör mig på dessa ord.
    Då svarar TS helt jäkla obegripligt enligt "språkpoliser" 
    Ja , också roligt !

Liksom wtf så SKA man icke skriva som en TS som kallar sig så jäkla duktig i det svenska språket att hen t.o.m kallar sig "språkpolis"

Skriver man inte- Ja, dom orden är/var också roliga!
    Kolla- , och ! och innebörden i TS svar jämfört med mitt!
    Jämfört med TS så är ju jag en expert på det svenska språket! Tungan ute

Jag behöver inte rätta folk i ett forum bara för att jag kan stava.
    Om jag stavat fel eller använt!!!!!!!!!!!!! så är det bara för att ni är så jäkla präktiga så det är roligt att provocera sådana personer,förstår du Karen?

Detta var bara ETT exempel på hur TS själv skriver som en  j...la KRATTA!!
    Då undrar man ju är det DU som är TS eller?
    För om du inte är TS hur kan du inte låta bli att rätta hens stavfel, etc som "gäller" i det svenska språket?
Svar på tråden Det stavas FÖRRÄN