• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Drottningen1970

Alla ni som lägger så stor vikt vid genetiken. Om ni har barn, skulle ni vilja byta bort det barn ni har om det visade sig ha blivit förväxlat på BB?

• Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 11:26:18 följande:

Alla ni som lägger så stor vikt vid genetiken. Om ni har barn, skulle ni vilja byta bort det barn ni har om det visade sig ha blivit förväxlat på BB?

Om barnen var under året så skulle jag vilja byta dem. Annars skulle jag alltid vilja veta hur mitt barn har det och vara nära om hen behöver mig.
  • Anna 428
    fjanten skrev 2021-04-10 10:10:38 följande:

Skillnaden är ju att det inte går att lagstifta bort att det kommer finnas barn i "perfekta" familjer som ändå mår dåligt, men det går att lagstifta bort att infertila inte ska få skaffa "andras" barn. Eller i alla fall lagstifta att det inte kommer assisteras i Sverige, ungefär som vi inte assisterar vid surrogatgraviditeter.

Ja, för att hur som helst det är någon annans barn. Som berövas sin egens släkt historia och tillgång till släktforskning om sin "verkliga" familjen.
  • fjanten

Skulle jag få välja skulle jag vilja ha relation med båda barnen. Har ju gjorts några tv-serier om saken, där har resonemanget ofta varit så. Tänker t.ex. på "Switched at birth" där det uppdagas när barnen är i tonårsålder, och "Daughter from another mother" där barnen är några månader. Jag hade nog velat ha något liknande! Där båda föräldrapar finns i båda barnens liv.
  • Drottningen1970
    Anna 428 skrev 2021-04-10 12:10:03 följande:

Om barnen var under året så skulle jag vilja byta dem. Annars skulle jag alltid vilja veta hur mitt barn har det och vara nära om hen behöver mig.

Misstänkte det. Så fruktansvärt.
  • Embla twopointoh

Det scenariot behöver specificeras ytterligare. Har förväxlingen skett av en utomstående eller av andra mamman (det vill säga, var den andra mamman medveten om bytet). Hur gamla är barnen när detta upptäcks? Det är ju liksom skillnad på en bebis, en tvååring, en sjuåring eller en tonåring.

Rationellt sett, så är det inte mitt barn som jag har, det är den andra mammans och hon har större rätt till det (både moraliskt och juridiskt) än vad jag har, speciellt om bytet skedde utan hennes vetskap.

Känslomässigt är en annan femma, såklart. Jag hade nog helst behållit det andra barnet, men även fått tillbaka mitt barn, för det är faktiskt mitt barn även om jag inte fick ta hand om det från första början. Det andra barnet är också mitt barn, eftersom jag var den som tog hand om det. Jag vet att det är en motsägelse, men känslor följer inte alltid logikens lagar.

• Anna 428
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 13:07:02 följande:

Misstänkte det. Så fruktansvärt.

Varför är det så om det andra familj vill ha tillbaka sitt barn? Barnet har Jo rätt att växa upp i sin egen familj? Precis som mitt barn? Jag skulle vilja behålla båda förstås, men det är inte möjligt vid förväxling.
  • Drottningen1970
    Embla twopointoh skrev 2021-04-10 13:09:05 följande:

Det scenariot behöver specificeras ytterligare. Har förväxlingen skett av en utomstående eller av andra mamman (det vill säga, var den andra mamman medveten om bytet). Hur gamla är barnen när detta upptäcks? Det är ju liksom skillnad på en bebis, en tvååring, en sjuåring eller en tonåring.

Rationellt sett, så är det inte mitt barn som jag har, det är den andra mammans och hon har större rätt till det (både moraliskt och juridiskt) än vad jag har, speciellt om bytet skedde utan hennes vetskap.

Känslomässigt är en annan femma, såklart. Jag hade nog helst behållit det andra barnet, men även fått tillbaka mitt barn, för det är faktiskt mitt barn även om jag inte fick ta hand om det från första början. Det andra barnet är också mitt barn, eftersom jag var den som tog hand om det. Jag vet att det är en motsägelse, men känslor följer inte alltid logikens lagar.

Att ha en önskan om att få hem sitt biologiska barn som blivit utbytt känns som raka motsatsen till moderskärlek. Skulle aldrig vilja utsätta mitt eller nån annans barn för det traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Den sorg som möjligtvis skulle finnas över att mitt (om än främmande)barn som eventuellt skulle finnas skulle jag hellre bära själv än utsätta barnet för traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Att en del dessutom tycker att det är rimligt att byta tillbaks ett barn som man tagit till sig som sitt eget ett år eller två ger fullkomligt tilt i min hjärna även denna gång jag hör folk resonera på så vis. Måste vara nån känslomässig störning...

Har så svårt att greppa att ens egna gener kan vara så viktiga. Så jävla märkvärdiga är nog inte ens gener...
  • Embla twopointoh
    Drottningen1970 skrev 2021-04-10 16:46:21 följande:
    Att ha en önskan om att få hem sitt biologiska barn som blivit utbytt känns som raka motsatsen till moderskärlek. Skulle aldrig vilja utsätta mitt eller nån annans barn för det traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Den sorg som möjligtvis skulle finnas över att mitt (om än främmande)barn som eventuellt skulle finnas skulle jag hellre bära själv än utsätta barnet för traumat att ryckas upp från sina känslomässiga föräldrar. Att en del dessutom tycker att det är rimligt att byta tillbaks ett barn som man tagit till sig som sitt eget ett år eller två ger fullkomligt tilt i min hjärna även denna gång jag hör folk resonera på så vis. Måste vara nån känslomässig störning...

Har så svårt att greppa att ens egna gener kan vara så viktiga. Så jävla märkvärdiga är nog inte ens gener...
    Fast jag skriver ju specifikt att barnets ålder spelar roll, för nog måste du erkänna att det är skillnad på ett några dagar gammalt spädbarn och en tvååring i det avseendet?

Dessutom redogör jag för mina känslor inför ett teoretisk scenario, inte för hur jag skulle förhålla mig till barnets dito eller för hur jag skulle handla. Förstår du inte skillnaden mellan det så är det inte konstigt att din hjärna konstant tiltar.

Du verkar mest vara ute efter att tolka människor som resonerar annorlunda än du, som har vågat säga emot dig och dessutom varit så fräcka att de motbevisat dig,  så negativt som det bara går. Det verkar liksom inte finnas den minsta vilja att ens försöka förstå andra människor, utan du bara etiketterar de som resonerar annorlunda som "känslomässig störning". Jösses människa.
  • Martin1990

Det handlar inte om vikten av genetiken för föräldrarna. Det handlar om vad det kan ställa till för livslånga problem för produkten av donationen dvs barnet. Men du verkar oförmögen att se det utifrån donatorbarnets perspektiv. 
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation