Drottningen1970 skrev 2021-04-10 18:23:01 följande:
Du tillskriver dig själv oerhörd vikt när det gäller mitt resonemang. Så stor betydelse har knappast dina veteskapliga hänvisningar för mitt resonemang. Jag har som sagt reagerar med exakt samma oförställda förvåning över folks resonemang långt innan du gav dig in i diskussionen. Jag talar och resonerar från mitt hjärta. Vad du anser är helt betydelselöst.
Jag finner det fullständigt obegripligt hur man skulle vilja byta bort det barn man tagit till sig som ett eget och istället hämta ?hem? ett helt okänt barn enbart pga dess gener.
Det förefaller oerhört känslokallt för mig. I förhållande till båda barnen i det tänkta scenariet.
Du verkar oerhört provocerad av att jag anser att relation är mycket viktigare än gener. Fundera på varför, och varför du tror att olika vetenskapliga artiklar på något vis skulle vägrar tyngre än mina känslor inför detta? Tror du att så tusen vetenskapliga artiklar skulle förändra min åsikt?
Det stämmer säkert att folk tycker så, men det innebär inte att jag har fel. Folk gör och känner så mycket konstigt så jag borde väl inte ha bmivit överraskad när jag läste om denna i ställnknh redan för flera år sedan här på FL. Men likförbannat så tiltar min hjärna när jag ser resonemanget. Det är ogreppbart för mig. Ungefär som när man tänker på universum. Ja, jag är oerhört intresserad av att tolka människor.
Jag är inte det minsta provocerad varken av dina åsikter eller dina inlägg. Vem är det som tillskriver sig själv en oerhörd vikt egentligen?
Så du håller fast vid dina åsikter, trots att de motsägs av det nuvarande kunskapsläget. Det finns ett ord för sådana personer, som inte kan ta till sig rationella resonemang. För, det är inte dina känslor jag har argumenterat emot, utan dina påståenden. Men du verkar ha svårt med den distinktionen.
Inte heller verkar du förstå skillnaden mellan känsla och handling, mellan emotionellt och rationellt. Att man kan känna en sak utan att låta denna känsla styra ens handlingar verkar vara totalt främmande. Att majoriteten av människor kan känna något annat än dig (vilket jag har visat med artiklar) kan du inte ta in, utan det måste vara fel på alla andra. Antingen är någon god (=samma som du) eller så är någon ond (= inte som du). Vad enkelt det måste vara att se så svart-vitt på världen.
Det här med att du alltid verkar läsa andras inlägg i ett känslomässigt ljus och tolkar in känslor som du tror att de har, det är väldigt talande. Jag skulle sätta en rejäl slant på att du är en känslomänniska som i mycket stor utsträckning låter sig styras av sina känslor. Och det är inget fel med det, men konstruktiva, sakliga diskussioner med sådana människor kan vara svåra att få till.