• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • NKmamma
    NKmamma skrev 2021-04-11 02:18:17 följande:
    En reflektion från mig som ÄD-mamma.
    För mig har gener aldrig varit viktiga, vilket jag anser är förutsättningen för att ta emot donerat ägg.
    Jag är biologisk mamma och donatorn är just en donator som donerar en cell som kan bli ett potentiellt liv
    Att berätta för min dotter om hur hon blivit till har alltid varit prio ett.
    Vi har pratat om det med henne sen hon var ett och ett halv år och det har blivit en vetskap på ett naturligt sätt för henne.
    Hon har rätt till sitt ursprung, och om hon vill träffa donatorn så ska hon göra det.

Här på ÄD-forumet har det varit stora motsättningar mellan mammor som med flit valt tex Ryssland för att göra ÄD så att barnet aldrig får veta vem donatorn är och de mammor inklusive mig som tänker tvärtom.
    De barn som kom till utomlands kommer på ett eller annat sätt få veta hur det ligger till, och dessa barn kommer att hamna i en livs/identitetskris av stora mått.
    Det är inte okay och jag fördömer detta tankesätt.

Läs gärna lite om epigenetik.
    På ÄD-forumet ska det naturligtvis stå.
  • Anonym (Maja)
    NKmamma skrev 2021-04-11 02:18:17 följande:

En reflektion från mig som ÄD-mamma.

För mig har gener aldrig varit viktiga, vilket jag anser är förutsättningen för att ta emot donerat ägg.

Jag är biologisk mamma och donatorn är just en donator som donerar en cell som kan bli ett potentiellt liv

Att berätta för min dotter om hur hon blivit till har alltid varit prio ett.

Vi har pratat om det med henne sen hon var ett och ett halv år och det har blivit en vetskap på ett naturligt sätt för henne.

Hon har rätt till sitt ursprung, och om hon vill träffa donatorn så ska hon göra det.

Här på ÄD-forumet har det varit stora motsättningar mellan mammor som med flit valt tex Ryssland för att göra ÄD så att barnet aldrig får veta vem donatorn är och de mammor inklusive mig som tänker tvärtom.

De barn som kom till utomlands kommer på ett eller annat sätt få veta hur det ligger till, och dessa barn kommer att hamna i en livs/identitetskris av stora mått.

Det är inte okay och jag fördömer detta tankesätt.

Läs gärna lite om epigenetik.

För det första vet vi inte ens med 100 % säkerhet hur mycket miljön i livmodern spelar roll på generna, epigenetik nedärvs i otroligt låg nivå. Eventuellt mindre än 1 %. Det vi tror är t.ex. att negativa händelser under graviditeten kan påverka, t.ex. svält vid hyperemisis eller graviditetsdiabetes. Forskning visar dock att ni ÄD-mammor enormt snabbt anammade epigenetiken som OTROLIGT viktig och stor hos foster, troligen för att känna er som riktiga mammor när ni inte är det. Inte mer så än en surrogatmamma. Eller en adoptivmamma. Bra att ni är ärliga med dottern att du inte är hennes mamma!
  • Anonym (Ebba)
    Anonym (Maja) skrev 2021-04-11 06:11:26 följande:

För det första vet vi inte ens med 100 % säkerhet hur mycket miljön i livmodern spelar roll på generna, epigenetik nedärvs i otroligt låg nivå. Eventuellt mindre än 1 %. Det vi tror är t.ex. att negativa händelser under graviditeten kan påverka, t.ex. svält vid hyperemisis eller graviditetsdiabetes. Forskning visar dock att ni ÄD-mammor enormt snabbt anammade epigenetiken som OTROLIGT viktig och stor hos foster, troligen för att känna er som riktiga mammor när ni inte är det. Inte mer så än en surrogatmamma. Eller en adoptivmamma. Bra att ni är ärliga med dottern att du inte är hennes mamma!

Du använder ordet dotter i samma mening som du säger att hon inte är mamma, vilken intelligensnivå.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-11 07:28:21 följande:

Du använder ordet dotter i samma mening som du säger att hon inte är mamma, vilken intelligensnivå.

Förlåt, donatordotter.
  • Kaninbunny
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-10 08:23:16 följande:

Vad skönt att det inte är du som bestämmer om äggdonation är tillåtet i Sverige eller inte. Du får gärna fortsätta störa dig och tycka det är oetiskt för det kommer ske ändå!

Då barnets rättigheter inte kan följas i detta skulle det inte förvåna mig om lagen kring detta ändras med all rätt.

Det är skrämmande många som ogenerat tar emot ägg och därmed helt struntar i det kommande barnets mående på många sätt. Det förvånar mig att det är tillåtet att det går till på det sätt det gör idag. Flesta steget för att kunna säkerställa att barns rättigheter följs är att lyfta debatten kring det. Ibland är det svårt när kvinnor som tar emot ägg inte ens vill kännas vid att det inte är deras barn helt och hållet och låtsas som ingenting även om vissa som tur är väljer att berätta. Det sistnämnda är ju inte tillräckligt men bättre än inget.
  • Anonym (Ebba)
    Kaninbunny skrev 2021-04-11 12:21:50 följande:

Då barnets rättigheter inte kan följas i detta skulle det inte förvåna mig om lagen kring detta ändras med all rätt.

Det är skrämmande många som ogenerat tar emot ägg och därmed helt struntar i det kommande barnets mående på många sätt. Det förvånar mig att det är tillåtet att det går till på det sätt det gör idag. Flesta steget för att kunna säkerställa att barns rättigheter följs är att lyfta debatten kring det. Ibland är det svårt när kvinnor som tar emot ägg inte ens vill kännas vid att det inte är deras barn helt och hållet och låtsas som ingenting även om vissa som tur är väljer att berätta. Det sistnämnda är ju inte tillräckligt men bättre än inget.

Jag skulle bli väldigt förvånad om lagen ändras då det nyligen blev lagligt med embryodonation, glädjande nog.
  • Kaninbunny
    Anonym (Ebba) skrev 2021-04-11 12:39:48 följande:

Jag skulle bli väldigt förvånad om lagen ändras då det nyligen blev lagligt med embryodonation, glädjande nog.

Det är inte glädjande någonstans att det ser ut som det gör nu.
  • NKmamma
    Anonym (Maja) skrev 2021-04-11 06:11:26 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför du, ts och några till måste ha en sån otrevlig ton.
    Önskar att vi kunde hålla en god och respektfull ton istället.

Arv och miljö påverkar fostret både i och utanför magen. Jag vet mycket väl att det inte är som när man får ett genetiskt barn. Jag har ett genetiskt barn sedan tidigare och för mig så spelar verkligen inte generna någon som helst roll som sagt.
    Jag är biologisk mamma till yngsta och genetisk och biologisk till äldsta.
    Min yngsta är min dotter fullt ut minus generna som inte alltid är de bästa jag har sett genom åren hos människor jag stött på.
  • Embla twopointoh
    NKmamma skrev 2021-04-11 20:56:07 följande:
    Jag förstår faktiskt inte varför du, ts och några till måste ha en sån otrevlig ton.
    Önskar att vi kunde hålla en god och respektfull ton istället.

Arv och miljö påverkar fostret både i och utanför magen. Jag vet mycket väl att det inte är som när man får ett genetiskt barn. Jag har ett genetiskt barn sedan tidigare och för mig så spelar verkligen inte generna någon som helst roll som sagt.
    Jag är biologisk mamma till yngsta och genetisk och biologisk till äldsta.
    Min yngsta är min dotter fullt ut minus generna som inte alltid är de bästa jag har sett genom åren hos människor jag stött på.
    Jag ser det som ganska självklart att miljön barnet befinner sig i, både som ofött och som fött, påverkar det. Men jag har ingen koll på vilken vikt det läggs på detta i samband med donation. Kan du förklara? (Jag har läst kurser i cellbiologi och genetik på universitetsnivå och är inte främmande för olika epigenetiska mekanismer, så var inte rädd för att använda fackspråk)
  • NKmamma
    Embla twopointoh skrev 2021-04-11 23:39:15 följande:
    Jag ser det som ganska självklart att miljön barnet befinner sig i, både som ofött och som fött, påverkar det. Men jag har ingen koll på vilken vikt det läggs på detta i samband med donation. Kan du förklara? (Jag har läst kurser i cellbiologi och genetik på universitetsnivå och är inte främmande för olika epigenetiska mekanismer, så var inte rädd för att använda fackspråk)
    Vid donation ser man till utseende (hårfärg/ögonfärg/hudfärg) längd, kroppsbyggnad hos donatorn och kvinnan.  Man matchar dem så att kvinnan har liknande drag.
    I Sverige ser man inte till hur donatorns egenskaper är. Man kan inte själv välja donator vilket man kan i andra länder.

Hoppas att jag förstått din frågeställning rätt
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation