• Kaninbunny

Oetiskt med äggdonation

Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

• Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 18:26:53 följande:

Varför är det  en risk att vilja träffa donatorn?

Vad går hela hennes barndom?

Du är liksom många andra väldigt otrevlig. Varför? 

Ingen risk förlåt mig en möjlighet egentligen. Fel uttryckt av mig. Hon blir snuvad på sin kontakt med den genetiska mamman hela sin barndom. På vilket sätt har någon här varit otrevlig? Tycker det är mest otrevligt mot barnen detta som används som brickor i något spel.
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:32:16 följande:
    Hur menar du att dina gener skulle kunna påverka ett embryo som kommer från en annan kvinnas äggcell?
    Barnet växer i min mage, mina gener finns där. Den miljön och därmed cellerna påverkar vilka drag det kan få av mig och naturligtvis donatorn.
    När jag skriver drag så menar jag inte utseendet.
  • Anonym (Uppfattning)
    Löparnörden skrev 2021-04-12 10:25:13 följande:

Brukar inte kommentera särskilt ofta men kan inte låta blir. Jag är mamma till en äggdonationstjej. Hon har tillkommit här i Sverige. Vi har inte betalat ett öre för att få henne (förutom läkarbesök), vår donator har heller inte fått betalt förutom en liten ersättning för inkomstbortfall, mediciner etc. Så att köpa sig ett barn handlar det verkligen inte om. I Sverige vill man också att donatorn ska ha egna barn innan de donerar så att de ska förstå den känslomässiga biten. Innan vi blev godkända för äggdonation hade vi ett obligatoriskt samtal med en kurator om hur vi såg på äggdonation, vårt eventuella barns ursprung. Att berätta för barnet om det samt om vårt kontaktnät och att berätta för dem. Så visst har vi blivit utredda om huruvida vi är lämpade som föräldrar. 

Vår dotter fyller 8 i år, det var en självklarhet för oss att berätta om snälla flicka vi fick bebisägg från så hon är fullständigt medveten om hur hon kom. Har berättat att hon kan få träffa snälla flickan/donatorn när hon blir vuxen, då tittar hon frågande på mig och frågar varför skulle jag vilja det, du är min mamma. Inser självklart att hon kan komma att ändra sig och kommer givetvis fortsätta prata med henne utifrån den ålder och livsfas hon befinner sig i. Våra närmast anhöriga och vänner är också insatta i hur hon kom till så det är absolut ingen hemlighet. Sedan är det inget jag diskuterar med kreti och pleti. 

Kan för mitt liv inte förstå hur någon annan än den man vuxit upp med kan vara ens förälder. Föräldraskap handlar om att finnas där i vått och tort, att ge barnet de bästa förutsättningarna i livet. Utan mig och min man hade hon inte funnits till, precis som ett barn som tillkommit på "vanligt sätt". Uppväxt, trygghet och miljö är det som utgör ens bakgrund, inte DNA och en person man aldrig träffat. 

Någon pratade om förväntningar på likheter hos barnet vilket jag tycker som stenålderstänk. Vår dotter är sin egen, med sina egna egenskaper, förmågor och intressen. Skulle aldrig drömma om att överföra min identitet på henne, hon ska bli den hon vill och leva sitt liv. Så tror jag varje sund förälder resonerar. 

Så med detta som bakgrund kan jag inte för mitt liv förstå vad som skulle vara oetiskt med äggdonation. 

Jag tror att TS tänker att det är oetiskt då ett barn kan komma att må dåligt. Att barnet undrar över sitt ursprung gällande donatorn.

- Har jag syskon? - Vem är jag lik? - Vem har jag ärvt mina egenskaper från? Sjukdomar ?

TS menar att många barn som kommer från donator kan komma till att må dåligt.

Jag säger varken bu eller bä, men jag förstår väl ändå vad TS menar. Även om jag anser att det är oetiskt eller inte så spelar inte det någon roll för huvudsaken är vad barnet känner.
  • NKmamma
    Bellmis skrev 2021-04-12 18:37:30 följande:
    Ingen risk förlåt mig en möjlighet egentligen. Fel uttryckt av mig. Hon blir snuvad på sin kontakt med den genetiska mamman hela sin barndom. På vilket sätt har någon här varit otrevlig? Tycker det är mest otrevligt mot barnen detta som används som brickor i något spel.
    Gener är ändå inte viktigt för mig. Det är bara att respektera det.
    Du och många andra har en ful attityd och det tycker jag är onödigt.
    Det där med surrogatmamma som du skrev var ju så dumt.

Om du och andra inte kan diskutera det här utan att vara otrevliga, sätt er på händerna hellre.
  • klyban
    Bellmis skrev 2021-04-12 17:33:48 följande:
    Det kan du inbilla dig, att det inte är någon skillnad. För de vuxna kanske nej för barnet jo.
    Det är ingenting jag inbillar mig, forskning visar på det och jag känner väldigt många som lever med icke biologiska föräldrar så vet vad jag pratar om. Det är tyvärr dessa vuxna som försöker förneka att problematiken ens existerar.
    Jo men för vem är det ett helgon. Precis som du säger, de barnlösa, inte för barnet. På vilket sätt skulle det göra barnet en tjänst?
    Mammorna får betalt dessutom i många länder 

Betala för såna här saker är inte ens ett problem för mammor och pappor som anser det är nått och lägga pengar på, inte ens om det innebär flera länder.

Om man gör barn på traditionelltvis, eller med hjälp.
    Avgör aldrig någonsin om man är en bra förälder.
    Och de som gör barn genom sex, är i bra större utsträckning dåliga föräldrar.
    Du för ett falskt argument, som glömmer det mesta.
    Och med det säger du inget.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Bellmis
    klyban skrev 2021-04-12 18:57:40 följande:

Betala för såna här saker är inte ens ett problem för mammor och pappor som anser det är nått och lägga pengar på, inte ens om det innebär flera länder.

Om man gör barn på traditionelltvis, eller med hjälp.

Avgör aldrig någonsin om man är en bra förälder.

Och de som gör barn genom sex, är i bra större utsträckning dåliga föräldrar.

Du för ett falskt argument, som glömmer det mesta.

Och med det säger du inget.

Som du själv säger ovan så spelar det ingen roll hur barnet blir till gällande kvalitet på föräldraskap.

sedan motsäger du dig själv och säger att föräldrar som får barn genom sex i större utsträckning är dåliga föräldrar. Var har du fått den faktan ifrån? Nej men många har heller inte problem att betala för sex. Gör det det mindre fel menar du då? Det är en vidrig handling.
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 18:57:14 följande:

Gener är ändå inte viktigt för mig. Det är bara att respektera det.

Du och många andra har en ful attityd och det tycker jag är onödigt.

Det där med surrogatmamma som du skrev var ju så dumt.

Om du och andra inte kan diskutera det här utan att vara otrevliga, sätt er på händerna hellre.

För dig? För barnet är det det med största sannolikhet spelar ingen roll vad du tycker. Det är fortfarande oetiskt.

På vilket sätt var det dumt? Surrogatmödrar är precis lika lite släkt med barnen de bär som kvinnor som tar andras ägg är. Så hur var det dumt menar du?
  • Bellmis
    Anonym (Uppfattning) skrev 2021-04-12 18:55:37 följande:

Jag tror att TS tänker att det är oetiskt då ett barn kan komma att må dåligt. Att barnet undrar över sitt ursprung gällande donatorn.

- Har jag syskon? - Vem är jag lik? - Vem har jag ärvt mina egenskaper från? Sjukdomar ?

TS menar att många barn som kommer från donator kan komma till att må dåligt.

Jag säger varken bu eller bä, men jag förstår väl ändå vad TS menar. Även om jag anser att det är oetiskt eller inte så spelar inte det någon roll för huvudsaken är vad barnet känner.

Tack!
  • Bellmis
    NKmamma skrev 2021-04-12 18:29:10 följande:

De trollas inte bort. Men mina gener påverkar.

Biologisk förälder ja.

Så jag frågar igen - hur skulle dina gener kunna påverka ett embryo som består av ett ägg från en annan kvinna? Exakt hur?
  • klyban
    Bellmis skrev 2021-04-12 20:11:08 följande:
    Som du själv säger ovan så spelar det ingen roll hur barnet blir till gällande kvalitet på föräldraskap.
    sedan motsäger du dig själv och säger att föräldrar som får barn genom sex i större utsträckning är dåliga föräldrar. Var har du fått den faktan ifrån? Nej men många har heller inte problem att betala för sex. Gör det det mindre fel menar du då? Det är en vidrig handling.
    V E R K L I G H E T E N  !  !!   !!!   !!  !
    Och börja prata om annat är inte till din fördel precis.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation