• Kaninbunny

    Oetiskt med äggdonation

    Hej FL. Jag skulle vilja starta den allmän debatt om det här med äggdonation.

    Det är väldigt många som har svårt att få barn på egen hand och tar till ivf bland annat.

    När det kommer till spermie-och/eller äggdonation får det mig att må väldigt dåligt. Som jag har förstått det har inte barnet ifråga alltid rätten på sin sida att få reda på sitt ursprung, alltså vem som är donator.

    Känt är ju att adopterade barn ofta mår dåligt när de känner sig rotlösa och inte lyckas hitta sina rötter, även om de ser sina adoptivföräldrar som sina föräldrar naturligtvis. Det har gjort att de löper större risk för psykisk ohälsa.

    Inte heller är det etiskt rätt att köpa njurar av folk, och jag förstår inte varför det skulle vara okej att köpa ägg eller sperma av folk då det dessutom går ut över ett oskyldig barn. Jag kan förstå att man vill ha barn, men kan inte förstå hur man kan vara beredd att gå över lik för detta. Hade personligen aldrig klarat av att köpa ägg eller sperma av en okänd person utomlands just av den anledningen. Varför gör man det? Hur kan man tycka att det är okej? Och vad har barnet för rättigheter i detta?

  • Svar på tråden Oetiskt med äggdonation
  • Anna 428

    Jag tänker ibland på stackars barn till Fredrik Eklund och hans man.  Det verkar som allt är möjligt i USA om man har pengar. Deras barn har en biologisk mamma någonstans och har växt upp i en mage på en annan kvinna (surrogatmamma). Dessa barn har två pappor, men ingen kvinna som de kan kalla mamma. Och det är tillåtet att handskas med människor så här bara man har pengar.

  • Anonym (EricaSsk)
    Löparnörden skrev 2021-04-12 10:25:13 följande:

    Brukar inte kommentera särskilt ofta men kan inte låta blir. Jag är mamma till en äggdonationstjej. Hon har tillkommit här i Sverige. Vi har inte betalat ett öre för att få henne (förutom läkarbesök), vår donator har heller inte fått betalt förutom en liten ersättning för inkomstbortfall, mediciner etc. Så att köpa sig ett barn handlar det verkligen inte om. I Sverige vill man också att donatorn ska ha egna barn innan de donerar så att de ska förstå den känslomässiga biten. Innan vi blev godkända för äggdonation hade vi ett obligatoriskt samtal med en kurator om hur vi såg på äggdonation, vårt eventuella barns ursprung. Att berätta för barnet om det samt om vårt kontaktnät och att berätta för dem. Så visst har vi blivit utredda om huruvida vi är lämpade som föräldrar. 

    Vår dotter fyller 8 i år, det var en självklarhet för oss att berätta om snälla flicka vi fick bebisägg från så hon är fullständigt medveten om hur hon kom. Har berättat att hon kan få träffa snälla flickan/donatorn när hon blir vuxen, då tittar hon frågande på mig och frågar varför skulle jag vilja det, du är min mamma. Inser självklart att hon kan komma att ändra sig och kommer givetvis fortsätta prata med henne utifrån den ålder och livsfas hon befinner sig i. Våra närmast anhöriga och vänner är också insatta i hur hon kom till så det är absolut ingen hemlighet. Sedan är det inget jag diskuterar med kreti och pleti. 

    Kan för mitt liv inte förstå hur någon annan än den man vuxit upp med kan vara ens förälder. Föräldraskap handlar om att finnas där i vått och tort, att ge barnet de bästa förutsättningarna i livet. Utan mig och min man hade hon inte funnits till, precis som ett barn som tillkommit på "vanligt sätt". Uppväxt, trygghet och miljö är det som utgör ens bakgrund, inte DNA och en person man aldrig träffat. 

    Någon pratade om förväntningar på likheter hos barnet vilket jag tycker som stenålderstänk. Vår dotter är sin egen, med sina egna egenskaper, förmågor och intressen. Skulle aldrig drömma om att överföra min identitet på henne, hon ska bli den hon vill och leva sitt liv. Så tror jag varje sund förälder resonerar. 

    Så med detta som bakgrund kan jag inte för mitt liv förstå vad som skulle vara oetiskt med äggdonation. 


    Här kan du läsa på om donatorbarns egna erfarenheter, som någon även postade i tråden tidigare, kan vara intressant: www.wearedonorconceived.com/

    Det här med "annars hade ju barnet inte funnits till" är bara att lägga ner. Det blir så fel om/när barnet börjar fundera på sitt genetiska ursprung, vilket statistiskt sett är troligt att det gör. Som att man ju ska vara tacksam att finnas till öht.
    Här skrivs det om det; www.wearedonorconceived.com/personal-stories/would-you-rather-not-exist/
    "It is reasonable for donor-conceived people to dislike their method of conception and the secrecy that may surround it, to dislike having unknown biological connections (and associated health and wellness information) that other people take for granted, and to object to many other aspects of decisions made by their biological and social parent(s).

    It does not follow that being wanted or not, or even experiencing trauma, has any bearing on whether one would have chosen to exist. Donor-conceived people exist because one or more individuals decided that they wanted a child. The child produced has no input into whether or not they should exist in any type of conception. Asking whether or not they would have preferred to exist is a pointless Gedankenexperiment."

    Sen ger jag mig inte in i diskussionen på individnivå utan jag försöker kolla objektivt på saken som fenomen och du är säkert en jättebra mamma med en glad dotter.

    Och som kommentar till diskussionen i tråden, så är det tydligt att de som tycker äggdonation är oproblematiskt enbart resonerar utifrån sig själva och vad de tycker.
    Utgår man från barnets perspektiv går det helt enkelt inte att förneka att det det kan ha stor påverkan på barnets liv och känslor. Det är ju bara att läsa om donatorbarns erfarenheter.

    Så allt är ju en avvägning. Väger smärtan av barnlöshet tyngre än det eventuella trauma donatorbarnet kommer få leva sitt liv med?

    Det är säkert väldigt olika från fall till fall. 

    Frågan är ju om det ska vara tillåtet och erbjudas en fertilitetshjälpsmetod som man är medveten i sig kan påverka barnets hälsa och medföra en livslång sorg. Även om det inte blir så för alla som kommer till med tekniken. 
  • Bellmis
    Anonym (EricaSsk) skrev 2021-04-13 11:04:28 följande:

    Här kan du läsa på om donatorbarns egna erfarenheter, som någon även postade i tråden tidigare, kan vara intressant: www.wearedonorconceived.com/

    Det här med "annars hade ju barnet inte funnits till" är bara att lägga ner. Det blir så fel om/när barnet börjar fundera på sitt genetiska ursprung, vilket statistiskt sett är troligt att det gör. Som att man ju ska vara tacksam att finnas till öht.

    Här skrivs det om det; www.wearedonorconceived.com/personal-stories/would-you-rather-not-exist/

    "It is reasonable for donor-conceived people to dislike their method of conception and the secrecy that may surround it, to dislike having unknown biological connections (and associated health and wellness information) that other people take for granted, and to object to many other aspects of decisions made by their biological and social parent(s).

    It does not follow that being wanted or not, or even experiencing trauma, has any bearing on whether one would have chosen to exist. Donor-conceived people exist because one or more individuals decided that they wanted a child. The child produced has no input into whether or not they should exist in any type of conception. Asking whether or not they would have preferred to exist is a pointless Gedankenexperiment."

    Sen ger jag mig inte in i diskussionen på individnivå utan jag försöker kolla objektivt på saken som fenomen och du är säkert en jättebra mamma med en glad dotter.

    Och som kommentar till diskussionen i tråden, så är det tydligt att de som tycker äggdonation är oproblematiskt enbart resonerar utifrån sig själva och vad de tycker.

    Utgår man från barnets perspektiv går det helt enkelt inte att förneka att det det kan ha stor påverkan på barnets liv och känslor. Det är ju bara att läsa om donatorbarns erfarenheter.

    Så allt är ju en avvägning. Väger smärtan av barnlöshet tyngre än det eventuella trauma donatorbarnet kommer få leva sitt liv med?

    Det är säkert väldigt olika från fall till fall. 

    Frågan är ju om det ska vara tillåtet och erbjudas en fertilitetshjälpsmetod som man är medveten i sig kan påverka barnets hälsa och medföra en livslång sorg. Även om det inte blir så för alla som kommer till med tekniken. 


    Väldigt intressant läsning
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Embla twopointoh skrev 2021-04-12 20:58:21 följande:
    Jag har kollat upp det där, och läst artiklar och forskning på området (jag har som sagt ett antal högskolepoäng inom cellbiologi och genetik, så jag hängde med hyfsat i vad studierna handlade om), och det man ska komma ihåg när det gäller epigenetik så är det fortfarande väldigt mycket vi inte vet/förstår omkring detta.

    Dessutom verkar det som att trots att den faktiska kunskapen i just det här sammanhanget, äggdonation, är bristfällig (alltså att det är mycket man helt enkelt inte vet), verkar vissa dra ganska långtgående slutsatser utifrån detta.

    Epigenetikens betydelse i det här sammanhanget är alltså omstritt som bäst, och är verkligen ingenting man bara kan fastslå på det sättet som jag uppfattat att det görs i den här tråden.
    Exakt, och även OM det skulle vara så, att olika kvinnors livmödrar kan styra lite grann i vilka gener som slås på och av s.a.s., så kommer ändå samtliga gener från de biologiska föräldrarna. Inga gener från surrogatmamman kan komma in i blastocysten som planteras in i livmodern. Genuppsättningen blev klar i befruktningsögonblicket. 

    Det enda surrogatmamman kan styra är miljön i livmodern, på det sättet att hon kan avstå från alkohol, tobak och droger, motionera lagom mycket i friska luften, äta en balanserad kost o.s.v.. Och det borde ALLA göra. Men detta skulle troligtvis den biologiska mamman också ha gjort, om hon hade haft kvar ägget och blivit befruktad på naturligt sätt. OM det är sant att de kvinnor som får donera ägg är så noggrant utvalda... det bör ju inte vara crackhoror, precis. 
  • Anonym (Djupt oetiskt)
    Anonym (EricaSsk) skrev 2021-04-13 11:04:28 följande:
    Här kan du läsa på om donatorbarns egna erfarenheter, som någon även postade i tråden tidigare, kan vara intressant: www.wearedonorconceived.com/

    Det här med "annars hade ju barnet inte funnits till" är bara att lägga ner. Det blir så fel om/när barnet börjar fundera på sitt genetiska ursprung, vilket statistiskt sett är troligt att det gör. Som att man ju ska vara tacksam att finnas till öht.
    Här skrivs det om det; www.wearedonorconceived.com/personal-stories/would-you-rather-not-exist/
    "It is reasonable for donor-conceived people to dislike their method of conception and the secrecy that may surround it, to dislike having unknown biological connections (and associated health and wellness information) that other people take for granted, and to object to many other aspects of decisions made by their biological and social parent(s).

    It does not follow that being wanted or not, or even experiencing trauma, has any bearing on whether one would have chosen to exist. Donor-conceived people exist because one or more individuals decided that they wanted a child. The child produced has no input into whether or not they should exist in any type of conception. Asking whether or not they would have preferred to exist is a pointless Gedankenexperiment."

    Sen ger jag mig inte in i diskussionen på individnivå utan jag försöker kolla objektivt på saken som fenomen och du är säkert en jättebra mamma med en glad dotter.

    Och som kommentar till diskussionen i tråden, så är det tydligt att de som tycker äggdonation är oproblematiskt enbart resonerar utifrån sig själva och vad de tycker.
    Utgår man från barnets perspektiv går det helt enkelt inte att förneka att det det kan ha stor påverkan på barnets liv och känslor. Det är ju bara att läsa om donatorbarns erfarenheter.

    Så allt är ju en avvägning. Väger smärtan av barnlöshet tyngre än det eventuella trauma donatorbarnet kommer få leva sitt liv med?

    Det är säkert väldigt olika från fall till fall. 

    Frågan är ju om det ska vara tillåtet och erbjudas en fertilitetshjälpsmetod som man är medveten i sig kan påverka barnets hälsa och medföra en livslång sorg. Även om det inte blir så för alla som kommer till med tekniken. 
    Håller med, både om det du skriver och texten du citerar. Själv tycker jag att det var rena galenskaper att börja tillåta konstgjord tillverkning av barn med donerade könsceller. Redan att man började med spermiedonation på 1960-talet (i alla fall i Storbritannien, är inte hundra på om vi började med det i Sverige så tidigt) var galet.

    Dels för att man väljer att SKAPA barn med (möjliga) problem. Och dels för att man väljer bort att ta hand om ett föräldralöst barn som redan finns, i stället. Om man ÄNDÅ inte kan få biologiska barn, så borde tanken på adoption ligga närmare till hands än de här obehagliga Frankenstein-experimenten. 
  • Löparnörden
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-15 06:45:14 följande:
    Håller med, både om det du skriver och texten du citerar. Själv tycker jag att det var rena galenskaper att börja tillåta konstgjord tillverkning av barn med donerade könsceller. Redan att man började med spermiedonation på 1960-talet (i alla fall i Storbritannien, är inte hundra på om vi började med det i Sverige så tidigt) var galet.

    Dels för att man väljer att SKAPA barn med (möjliga) problem. Och dels för att man väljer bort att ta hand om ett föräldralöst barn som redan finns, i stället. Om man ÄNDÅ inte kan få biologiska barn, så borde tanken på adoption ligga närmare till hands än de här obehagliga Frankenstein-experimenten. 
    Förstår inte att jag orkar elda på denna tråd och ödsla min energi på dessa otrevliga inlägg men........ 

    Inser ni som är emot äggdonation och tycker det är omoraliskt att ni pratar om många familjer som är ytterst välfungerande som vilken familj som helst. Ni pratar om oss äggdonationsföräldrar som att vi skulle vara fullblodsegoister utan en tanke på våra barn. Tror ni inte att vi hunnit tänka tusen tankar redan om vad det innebär för våra barn?
    Givetvis kan det leda till existentiella funderingar att vara äggdonationsbarn men att per definition säga att de kommer må dåligt är helt överdrivet. 
    Det grundar ni på en Amerikansk hemsida utan någon som helst substans? Lite källkritik tack. Ska en sida utan någon som helst referenser, fakta, substans och studier få mig att tro att min dotter kommer lida av hur hon blev tillverkad?

    Obehagliga Frankenstein experiment? 
    Kan garantera dig att varken min dotter, jag eller min man på något sätt är som Frankenstein eller är hemska konstiga människor.
    Skulle du uttrycka dig så "Djupt oetiskt" om det gäller en vän eller syskon och deras barn?
  • Bellmis
    Löparnörden skrev 2021-04-15 10:21:13 följande:

    Förstår inte att jag orkar elda på denna tråd och ödsla min energi på dessa otrevliga inlägg men........ 

    Inser ni som är emot äggdonation och tycker det är omoraliskt att ni pratar om många familjer som är ytterst välfungerande som vilken familj som helst. Ni pratar om oss äggdonationsföräldrar som att vi skulle vara fullblodsegoister utan en tanke på våra barn. Tror ni inte att vi hunnit tänka tusen tankar redan om vad det innebär för våra barn?

    Givetvis kan det leda till existentiella funderingar att vara äggdonationsbarn men att per definition säga att de kommer må dåligt är helt överdrivet. 

    Det grundar ni på en Amerikansk hemsida utan någon som helst substans? Lite källkritik tack. Ska en sida utan någon som helst referenser, fakta, substans och studier få mig att tro att min dotter kommer lida av hur hon blev tillverkad?

    Obehagliga Frankenstein experiment? 

    Kan garantera dig att varken min dotter, jag eller min man på något sätt är som Frankenstein eller är hemska konstiga människor.

    Skulle du uttrycka dig så "Djupt oetiskt" om det gäller en vän eller syskon och deras barn?


    Du sitter inte med facit i hand hur din dotter kommer att se på detta om några år. Du ignorerar dessutom alla människors lidande kring detta (barn som växer upp i icke-biologiska familjer). Det baserar sig inte enbart på en sajt utan på massa forskning och många, många personliga erfarenheter utav att känna dessa människor från flera här i tråden. Det är alltså ingen som går runt och tror och hittar på utan de vet att det är så i de flesta fall.

    Jag anser att det därför är egoistiskt med äggdonation av flera skäl. 1) barnet har inga rättigheter till umgänge med den genetiska mamman 2) den genetiska mamman har skapat barnet med inget uppsåt att ta hand om det 3) den som tar emot ägget bör rimligtvis känna till alla risker för psykisk ohälsa detta för med sig för barnet. Du säger att ni tänkt efter, tänkt genom alla aspekter utav detta, men om ni nu har det verkligen, hur kommer det sig då att du gjorde det?

    4) barnet kommer till för att det enbart är en eller två vuxna som vill ha ett barn och således drivs av enbart egoistiska motiv

    5) man kan som sagt vara hur välfungerande som helst och barnet älskar de föräldrar han eller hon växer upp med, men det tar inte bort den smärta det innebär att ha en tredje förälder någonstans, kanske en annan outforskad kulturell bakgrund någonstans

    6) många kvinnor är fattiga och får betalt. Deras kroppar genomgår en enorm påfrestning och det innebär ofta psykiskt lidande

    7) man kräver att det finns friska barn sedan tidigare som om det vore någon slags avel man höll på med.

    Äggdonation känns som att laborera med folks liv och att skapa barn som någon slags industri. Det heter hela tiden att JAG vill ha ett barn JAG har RÄTT till det osv och man tar sig sådana friheter.

    Sådana graviditeter ökar dessutom risken för flera komplikationer för både kvinnan och barnet.

    Jag och många många anser att med bakgrund av detta att det är sjukt fel att hålla på med detta.

    När du säger att man genom att påpeka detta är elak undrar jag hur då? Mot vem? Mot dig?

    Det är barnen jag lägger fokus på här, barns rättigheter och absolut inte någon steril vuxens egoistiska önskningar. Och jag personligen har inte kallat er monster eller någonting sådant där.

    anser att fokus bör ligga på BARNS RÄTTIGHETER och inte vuxnas behov.

    Vidare finns det redan massor av föräldralösa barn och man bör då hellre i de fall det är möjligt titta på adoption istället för att skapa samma problem igen och igen.

    Jag hade absolut kallat det djupt oetiskt och tagit avstånd från vem som helst, även nära familj om de skulle välja att ta ett ägg från en kvinna och göra så mot ett barn, ja. Alla dagar i veckan. Vet som sagt två kvinnor som gjort det mot betalning som jag ej har kontakt med idag pga detta.
  • Bellmis
    Anonym (Djupt oetiskt) skrev 2021-04-15 06:45:14 följande:

    Håller med, både om det du skriver och texten du citerar. Själv tycker jag att det var rena galenskaper att börja tillåta konstgjord tillverkning av barn med donerade könsceller. Redan att man började med spermiedonation på 1960-talet (i alla fall i Storbritannien, är inte hundra på om vi började med det i Sverige så tidigt) var galet.

    Dels för att man väljer att SKAPA barn med (möjliga) problem. Och dels för att man väljer bort att ta hand om ett föräldralöst barn som redan finns, i stället. Om man ÄNDÅ inte kan få biologiska barn, så borde tanken på adoption ligga närmare till hands än de här obehagliga Frankenstein-experimenten. 


    Helt riktigt!!!
  • Anonym (EricaSsk)
    Löparnörden skrev 2021-04-15 10:21:13 följande:
    Förstår inte att jag orkar elda på denna tråd och ödsla min energi på dessa otrevliga inlägg men........ 

    Inser ni som är emot äggdonation och tycker det är omoraliskt att ni pratar om många familjer som är ytterst välfungerande som vilken familj som helst. Ni pratar om oss äggdonationsföräldrar som att vi skulle vara fullblodsegoister utan en tanke på våra barn. Tror ni inte att vi hunnit tänka tusen tankar redan om vad det innebär för våra barn?
    Givetvis kan det leda till existentiella funderingar att vara äggdonationsbarn men att per definition säga att de kommer må dåligt är helt överdrivet. 
    Det grundar ni på en Amerikansk hemsida utan någon som helst substans? Lite källkritik tack. Ska en sida utan någon som helst referenser, fakta, substans och studier få mig att tro att min dotter kommer lida av hur hon blev tillverkad?

    Obehagliga Frankenstein experiment? 
    Kan garantera dig att varken min dotter, jag eller min man på något sätt är som Frankenstein eller är hemska konstiga människor.
    Skulle du uttrycka dig så "Djupt oetiskt" om det gäller en vän eller syskon och deras barn?
    Hemsidan har visst referenser, fakta substans och studier? Under "Resources" länkar de ju till ett antal olika studier kring ämnet, publicerade i erkända forskningstidskrifter, journaler och databaser. 

    Jag säger inget om din familj. Försök att inte ta diskussionen personligt.
    Man måste kunna diskutera etik kring detta, det är högst aktuellt eftersom donatorbarnen nu börjar växa upp i så stor omfattning att man kan samla information om hur de påverkas.

    Statistik och forskning säger att en INTE försumbar del av de som kommer till genom donation påverkas negativt i olika stor uträckning. Och så finns det ju såklart de som inte påverkas alls!

    Men att förneka att ägg/spermie/embryodonation kan ge svåra känslomässiga och även fysiska(iom att ärftliga sjukdomar inte går att kartlägga lika enkelt så man kanske inte får nödvändig vård tillräckligt snabbt) verkningar på barnet man skapar, är ignorant, oansvarigt och framför allt respektlöst mot barnet i fråga.

    Jag är fördömer inte denna delen av fertilitetsvård som så. Varje fall är unikt och det är så otroligt individuellt!
    Men för donatorbarnen måste vi våga diskutera detta och inte bara göra det till en icke-ifrågasatt rutin som kan ha stora konsekvenser för människors hälsa längre fram. Om man är aktuell för ägg/spermiedonation måste man ta med risken för ev. påverkan på barnet i avvägningen!
    Inte bara låtsas som det inte existerar något som helst problematiskt med det! Att inte vara medveten om den kraftfulla känslomässiga effekten metoden kan ha på barnet är ansvarslöst om man väljer att genomgå donationsprocessen.
  • Embla twopointoh
    Bellmis skrev 2021-04-15 12:32:20 följande:
    Du sitter inte med facit i hand hur din dotter kommer att se på detta om några år. Du ignorerar dessutom alla människors lidande kring detta (barn som växer upp i icke-biologiska familjer). Det baserar sig inte enbart på en sajt utan på massa forskning och många, många personliga erfarenheter utav att känna dessa människor från flera här i tråden. Det är alltså ingen som går runt och tror och hittar på utan de vet att det är så i de flesta fall.

    Jag anser att det därför är egoistiskt med äggdonation av flera skäl. 1) barnet har inga rättigheter till umgänge med den genetiska mamman 2) den genetiska mamman har skapat barnet med inget uppsåt att ta hand om det 3) den som tar emot ägget bör rimligtvis känna till alla risker för psykisk ohälsa detta för med sig för barnet. Du säger att ni tänkt efter, tänkt genom alla aspekter utav detta, men om ni nu har det verkligen, hur kommer det sig då att du gjorde det?

    4) barnet kommer till för att det enbart är en eller två vuxna som vill ha ett barn och således drivs av enbart egoistiska motiv

    5) man kan som sagt vara hur välfungerande som helst och barnet älskar de föräldrar han eller hon växer upp med, men det tar inte bort den smärta det innebär att ha en tredje förälder någonstans, kanske en annan outforskad kulturell bakgrund någonstans

    6) många kvinnor är fattiga och får betalt. Deras kroppar genomgår en enorm påfrestning och det innebär ofta psykiskt lidande

    7) man kräver att det finns friska barn sedan tidigare som om det vore någon slags avel man höll på med.

    Äggdonation känns som att laborera med folks liv och att skapa barn som någon slags industri. Det heter hela tiden att JAG vill ha ett barn JAG har RÄTT till det osv och man tar sig sådana friheter.

    Sådana graviditeter ökar dessutom risken för flera komplikationer för både kvinnan och barnet.

    Jag och många många anser att med bakgrund av detta att det är sjukt fel att hålla på med detta.

    När du säger att man genom att påpeka detta är elak undrar jag hur då? Mot vem? Mot dig?

    Det är barnen jag lägger fokus på här, barns rättigheter och absolut inte någon steril vuxens egoistiska önskningar. Och jag personligen har inte kallat er monster eller någonting sådant där.

    anser att fokus bör ligga på BARNS RÄTTIGHETER och inte vuxnas behov.

    Vidare finns det redan massor av föräldralösa barn och man bör då hellre i de fall det är möjligt titta på adoption istället för att skapa samma problem igen och igen.

    Jag hade absolut kallat det djupt oetiskt och tagit avstånd från vem som helst, även nära familj om de skulle välja att ta ett ägg från en kvinna och göra så mot ett barn, ja. Alla dagar i veckan. Vet som sagt två kvinnor som gjort det mot betalning som jag ej har kontakt med idag pga detta.
    Din punkt 4 gäller ju alla barn, i princip. De flesta som aktivt skaffar sig barn (nu ogillar jag att kalla det "skaffar" eftersom det indikerar att man kan styra processen, vilket man såklart inte kan. Man kan välja när man inte ska ha barn, men man kan inte välja när man ska ha barn) gör det för att de vill ha barn. Det är egoistiska drivkrafter bakom alla planerade barn.
Svar på tråden Oetiskt med äggdonation