• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (a 2)
    Fiona M skrev 2021-04-27 20:02:28 följande:

Det är inte upp till killen att bestämma när det ska vara nog för TS. Tyckte han det var okej med kompisen borde han åtminstone checkat hur TS kände, inte gått bakom hennes rygg.

Ja, kanske det. Jag säger inte att han gjort rätt. Handlade det mest om umgänge på jobbet kanske han inte tänkte på att det behövde checkas av med TS.
    Fiona M skrev 2021-04-27 20:03:44 följande:

Det är ju klart att det är lättare att släppa det när man inte är utsatt, men väljer man att börja umgås med den som skadat ens partner utan att ens fråga hen så har man valt, även om man inte inser det.

Han var också utsatt. Inte på samma vis som TS men han påverkades troligen en hel del.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:36:40 följande:

Mannen har inte satt högre värde på sin bekant än på blivande frun. Han har inte fattat hur dåligt TS mått av detta, och framför allt inte att hon fortfarande skulle reagera så starkt. Visst, det är fel av honom, men inget medvetet fel. Så fort han insåg hur illa TS tog vid sig ville han göra allt för att ställa det tillrätta och ångrade sig.

Han begick ett misstag, för att han inte förstod hur allt låg till. Misstag är mänskligt, och själv förlåter jag min man för saker han gör av okunskap. Detta var inte för att vara elak, inte ett medvetet svek, och inget som säger att TS inte kan lita på honom i framtiden.

Han bad vännen fara och flyga och sade upp bekantskapen med honom för att han betett sig så illa.
    Skulle han ha gjort det om han inte fattat att TS tagit illa upp,tror du?
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 19:50:13 följande:
    Jag kan inte se att TS skrivit att han ljugit. Han har haft kontakt, men det kan ju innebära på jobbet.
    Fiona M skrev 2021-04-27 19:45:13 följande:

Läste du ens TS?

Jadå. Mannen tyckte inte det var så farligt = han insåg inte hur illa det var för TS. Han visste att hon gått hos psykolog. Han kanske trodde att hon därefter kunnat gå vidare, precis som han.
    Han sa upp bekantskapen med sin sk vän efter vad han hade gjort.
    Sen fick TS reda på att han ändå haft kontakt med honom hela tiden då han ville bjuda honom på deras bröllop.
    Är inte det att ljuga?
  • Fiona M
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:19:23 följande:
    Ja, kanske det. Jag säger inte att han gjort rätt. Handlade det mest om umgänge på jobbet kanske han inte tänkte på att det behövde checkas av med TS.
    Fiona M skrev 2021-04-27 20:03:44 följande:

Det är ju klart att det är lättare att släppa det när man inte är utsatt, men väljer man att börja umgås med den som skadat ens partner utan att ens fråga hen så har man valt, även om man inte inser det.

Han var också utsatt. Inte på samma vis som TS men han påverkades troligen en hel del.
    Det behövde checkas innan han beslutade att det som hänt inte var så farligt för TS.
  • Anonym (a 2)
    molly50 skrev 2021-04-27 20:19:59 följande:

Han bad vännen fara och flyga och sade upp bekantskapen med honom för att han betett sig så illa.

Skulle han ha gjort det om han inte fattat att TS tagit illa upp,tror du?Han sa upp bekantskapen med sin sk vän efter vad han hade gjort.

Sen fick TS reda på att han ändå haft kontakt med honom hela tiden då han ville bjuda honom på deras bröllop.

Är inte det att ljuga?

TS trodde att han sade upp bekantskapen för alltid. Det kanske mannen trodde med, men sedan blev det inte så. Jag ser fortfarande inte att han ljugit. Det beror ju på om ts frågat honom rakt ut och han då förnekat det eller ej. Uppenbarligen skulle han aldrig velat bjuda sin bekant på bröllopet om han fattat hur illa ts tyckte det var.
  • Anonym (a 2)
    Fiona M skrev 2021-04-27 20:22:27 följande:

Det behövde checkas innan han beslutade att det som hänt inte var så farligt för TS.

Tydligen. Det förstod han inte. En brist, absolut. TS, du och många andra får gärna bryta med era män. Jag skulle inte gjort det av den anledningen. Inte när han nu uppenbarligen ångrar sig och verkar förstå hur fel det var.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:34:27 följande:
    TS trodde att han sade upp bekantskapen för alltid. Det kanske mannen trodde med, men sedan blev det inte så. Jag ser fortfarande inte att han ljugit. Det beror ju på om ts frågat honom rakt ut och han då förnekat det eller ej. Uppenbarligen skulle han aldrig velat bjuda sin bekant på bröllopet om han fattat hur illa ts tyckte det var.
    Han har ju undanhållit sanningen för henne. Och TS har trott att han inte har haft någon kontakt med honom efter att han sa upp den.
    Eftersom han inte har berättat att han haft kontakt med honom så är det ju att ljuga.

Han har ju sagt att han inte tyckte att det den sk vännen har gjort var så farligt.
    Så nog lär han ha fattat det.
    Och även om TS inte hade sagt rakt ut att hon tagit illa upp av det vännen gjorde så borde han ha stått upp för henne ändå.
  • molly50
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:37:05 följande:
    Tydligen. Det förstod han inte. En brist, absolut. TS, du och många andra får gärna bryta med era män. Jag skulle inte gjort det av den anledningen. Inte när han nu uppenbarligen ångrar sig och verkar förstå hur fel det var.
    Det borde han ha fattat redan när det hände.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:37:05 följande:
    Har du verkligen läst ts beskrivning av vad den där mannen gjort?? Han har bedrivit en hatkampanj gentemot henne, fullständigt. Snackat skit om henne till alla möjliga personer, så pass att deras vänner ifrågasätter. Han har försökt trycka ner henne så mycket som möjligt när de umgåtts. Han har betett sig som ett totalt svin. Den som inte fattar att man bryter med en sådan person helt går inte att vara i en relation med.
  • Plupp73

Jag förstår faktiskt. Ens partner bör ju i många mått vara ens bästa vän. Vilken bästa vän bjuder en människa som trakasserat hans hustru på bröllopet? Det låter inte klokt!

• EnAnonumius
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-27 20:34:27 följande:
    Du TS gick hos en psykolog för att bearbeta det. Bara där så borde vem som helst, som är (minimum) normalbegåvad, fattat att det var riktigt illa.

Så om TS man nu inte "fattat hur illa det var" (enligt dina tolkningar) så var det ju bara bra ur den aspekten att det kom fram att TS man är en retard och inte bryr sig om TS känslor alls. 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet