• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Ja)

Efter att ha läst hela inlägget så ja, det tycker jag. Jag undrar liksom du vad den där "vännen" håller på med, ni känner väl inte ens varandra sedan tidigare så det finns agg i bakgrunden. Kanske du har sårat någon han känner..? I vilket fall, din "man" ska självklart stå på din sida och även om han tycker att det inte är så illa (fast han har FEL!) så bjuder man inte ett sånt svin till ens bröllop, när han vet vad killen har gjort och hur grovt han har skadat dig och er! På ens bröllop har man all rätt att må bra! Nej, du gjorde rätt.

Har du funderat på vad som händer nu? Totalt slut på relationen eller ska ni försöka arbeta er igenom det här? Det kan gå, men jag tror ni behöver hjälp utifrån så att den där karln fattar att man måste stå upp för sin blivande fru!!

• Anonym (Ini)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 14:36:26 följande:

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

Du borde åtminstone prata med honom. Det är svårt att bryta nära kompisrelationer.

Inte schysst att bara sticka sådär. Prata ut och få ett vettigt avslut om det nu är det som det blir. Din man kanske väljer dig.
  • Anonym (A)

Tycker att du gjorde rätt. Det här låter så pass grovt att det på riktigt är tal om ett svek. Även om din partner inte tycker det är farligt skulle han inte ha bjudit den s k vännen. Att de sedan har haft kontakt bakom din rygg är ännu ett svek, ett svek som också är stort. Jag hade på riktigt övervägt om han går att lita på efter detta uppdagats. Han verkar inte ha sina prioriteringar på plats, enligt mig.

• Dropdead1

Ja, jag förstår dig och tycker du gör rätt. Det handlar inte om huruvida det är en stor eller liten sak, utan faktum att din man struntar i hur dåligt detta fått DIG att må.

Jag har varit i en snarlika sits, men där min sambos kompis fru betedde sig mot mig på samma sätt du beskriver. Jag kände henne inte och vet än idag inte varför hon ogillar mig så mycket att hon hittar på lögner och beter sig illa. Jag mådde fruktansvärt dåligt av det och jag bröt upp från förhållandet då jag kände att min sambo inte stod upp för mig. Efter ett år isär hittade vi tillbaks till varann efter flitig uppvaktning och stora löften om ändring från min sambo, och han friade ganska omgående och jag tackade ja. Sedan hände samma som du beskriver, han ville bjuda dessa idioter på bröllopet och tyckte inte det var någon jättestor grej. Kände mig otroligt sviken och förminskad.

Nu har det gått flera år sedan detta hände. Vi är fortfarande tillsammans och har nyss fått en son, men något bröllop blev det aldrig, jag tappade lusten och mycket av förtroendet igen. Jag blir förbannad varje gång detta kommer upp i minnet. Älskar honom verkligen, men en handfull händelser under våra 15 år tillsammans har satt djupa spår i mig. Men han förstår inte vidden av det och tar det inte riktigt till sig. Som att hälla vatten på en gås.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-25 15:36:04 följande:

Efter att ha läst hela inlägget så ja, det tycker jag. Jag undrar liksom du vad den där "vännen" håller på med, ni känner väl inte ens varandra sedan tidigare så det finns agg i bakgrunden. Kanske du har sårat någon han känner..? I vilket fall, din "man" ska självklart stå på din sida och även om han tycker att det inte är så illa (fast han har FEL!) så bjuder man inte ett sånt svin till ens bröllop, när han vet vad killen har gjort och hur grovt han har skadat dig och er! På ens bröllop har man all rätt att må bra! Nej, du gjorde rätt.

Har du funderat på vad som händer nu? Totalt slut på relationen eller ska ni försöka arbeta er igenom det här? Det kan gå, men jag tror ni behöver hjälp utifrån så att den där karln fattar att man måste stå upp för sin blivande fru!!

Min man träffade den här mannen via sitt jobb för ca 3 år sedan via sitt jobb. Dom hade ett gemensamt intresse och har umgåtts lite via det. Det är ingen gammal barndomsvän eller någon bästa vän. Ingen som hängt här hemma.

Jag och min man bor 17 mil ifrån varandra. Jag skulle flytta ner till honom i sommar var tanken. Har varit tillsammans i 5 år på distans och förlovade sen 4 år tillbaka. Jag har träffat den här mannen kanske 7 gånger och hans fru 3. Aldrig tillsammans med några andra än dom. Vi har varit ute och ätit ihop . Hans fru är tyst och undergiven vågar inte tycka något om något utan att han först gett klartecken. Vi har pratat mest om väder och vind typ men kommit bra överens. Han däremot har gått rätt hårt åt mej dom gånger vi träffats. Har aldrig förstått varför. Han ifrågasätter mitt jobb och min titel och min lön. Jag har många år på högskolan och har en tjänst där jag tjänar kanske tre gånger så mycket som honom. Tydligen stör han sej på det. Enligt andra så pratar han nedlåtande om mitt jobb med andra så fort han kommer åt. Jag är typen som inte pratar jobb privat och nämner aldrig vare sej min titel eller lön för någon, så det är inget jag skryter om. Han har också varit på mej om min bil och min klädsel. Och att jag druckit ett glas vin till maten. Det får man visst inte göra som tjej. Min man har märkt att han varit på mej men jag har valt att inte gå i diskussion mot honom utan glidit över till något neutralt ämne.

Jo jag har funderat på vad som händer nu. Det är slut. Det kanske låter drastiskt men den här vännen har gått långt över gränsen många gånger. Det sista han gjorde som fick mej att bestämma mej för att aldrig någonsin mer ens hälsa på honom om jag möter honom är det här. Han och min man skulle åka på en trip med sina sportbilar. Trippen inkluderade övernattning. Kvällen innan skulle plötsligt hans fru med. Min man var lite obekväm med detta och ringde mej och försökte få med mej också. Jag kunde inte ta ledigt vilket med facit i hand vännen räknat ut. Samma morgon dök plötsligt en tjej till upp som vännen bestämt skulle åka i min mans bil. Det visade sej sen att vännens plan var att byta ut mej mot henne. Och hotellrummen vännen bokat till min man var inget enkelrum utan ett dubbelrum som hon också skulle sova i. Det var efter det här min man bröt med vännen.

Och nu tycker han att vännen och hans fru skulle vara välkomna på vårt bröllop. Aldrig helvete att det kommer hända. Min mans argument att bjuda vännen var att dom träffas via jobbet och ett par andra som känner dom båda blir bjudna. Kan säga att det resonemanget fick mej att ändra syn på min man. Jag kommer inte gifta mej med honom.
  • Anonym (Sanna)
    Dropdead1 skrev 2021-04-25 15:51:00 följande:

Ja, jag förstår dig och tycker du gör rätt. Det handlar inte om huruvida det är en stor eller liten sak, utan faktum att din man struntar i hur dåligt detta fått DIG att må.

Jag har varit i en snarlika sits, men där min sambos kompis fru betedde sig mot mig på samma sätt du beskriver. Jag kände henne inte och vet än idag inte varför hon ogillar mig så mycket att hon hittar på lögner och beter sig illa. Jag mådde fruktansvärt dåligt av det och jag bröt upp från förhållandet då jag kände att min sambo inte stod upp för mig. Efter ett år isär hittade vi tillbaks till varann efter flitig uppvaktning och stora löften om ändring från min sambo, och han friade ganska omgående och jag tackade ja. Sedan hände samma som du beskriver, han ville bjuda dessa idioter på bröllopet och tyckte inte det var någon jättestor grej. Kände mig otroligt sviken och förminskad.

Nu har det gått flera år sedan detta hände. Vi är fortfarande tillsammans och har nyss fått en son, men något bröllop blev det aldrig, jag tappade lusten och mycket av förtroendet igen. Jag blir förbannad varje gång detta kommer upp i minnet. Älskar honom verkligen, men en handfull händelser under våra 15 år tillsammans har satt djupa spår i mig. Men han förstår inte vidden av det och tar det inte riktigt till sig. Som att hälla vatten på en gås.

Ja undrar vad det är som triggar igång andra människor att vara elaka och prata skit? Jag gillar såklart inte heller alla människor väljer att inte bli nära vän med dessa. Men när det händer att ens vägar korsars uppför jag mej artigt och trevligt den stunden. Jag trodde att alla vuxna var kapabla till den lilla uppoffringen det är, men tydligen inte.

Hur är det nu? Träffar din sambo sin kompis och träffar du henne?
  • Anonym (a 2)

Det handlar väl helt enkelt kanske om att din man är lite rädd för den här vännen, och vad han kan ta sig till om inte han blir bjuden. Han kanske tänkte att ert bröllop är en tydlig markering för vännen att han faktiskt väljer dig, trots allt hans skitprat. Skall de jobba tillsammans i fortsättningen så är det väl rätt viktigt att inte få en sådan galning emot sig.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Ini) skrev 2021-04-25 15:41:29 följande:

Du borde åtminstone prata med honom. Det är svårt att bryta nära kompisrelationer.

Inte schysst att bara sticka sådär. Prata ut och få ett vettigt avslut om det nu är det som det blir. Din man kanske väljer dig.

Jag har såklart varit tydlig med varför jag brutit förlovningen och ställt in planerna för bröllopet. Jag har inte bara stuckit.

Kan hända att min man kommer på andra tankar och väljer mej, men jag väljer inte honom längre. Skulle för övrigt aldrig ens be honom välja. Stryker man inte en sån vän självmant ur sin bekantskapskrets så är det jag som väljer. Väljer bort båda.
  • Anonym (Göran)

Du ska inte ens behöva förklara för din ?man? hur du känner det. Det är en usling till man. Han ska försvara dig. Modigt att ställa in bröllopet. Du visar styrka. Bryt med denna fega krake.

• Anonym (Sanna)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-25 17:47:09 följande:

Det handlar väl helt enkelt kanske om att din man är lite rädd för den här vännen, och vad han kan ta sig till om inte han blir bjuden. Han kanske tänkte att ert bröllop är en tydlig markering för vännen att han faktiskt väljer dig, trots allt hans skitprat. Skall de jobba tillsammans i fortsättningen så är det väl rätt viktigt att inte få en sådan galning emot sig.

Min man är ibland inhyrd som konsult på den arbetsplats där vännen jobbar. Vännen jobbar på golvet så dom arbetar inte tillsammans på det sättet. Inte mer än att dom är på samma ställe och pratar på raster. Det var nog lite otydligt men jag ser alla som är på samma arbetsplats som jobbarkompisar. Vännen har inget inflytande på min mans jobb. Av vad jag förstått är vännen inte särskilt populär på sitt jobb och har varit nära att bli sparkad ett par gånger. Så något att vara rädd för på jobbet är han inte.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet