• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Storm)

Vänta här nu!

Det låter ju onekligen som att din mans arbetskamrat har någon psykisk störning. Ja, här kommer narcissist-kortet igen, men det finns många i vårt land tyvärr.

En narcissist är en person som är extremt manipulativ. De har ingen empati och speglar andras känslor för att passa in. De säger och gör saker som normala personer med hämningar aldrig skulle falla in. Tex det här med fruns kompis och hotellövernattningen. Din man har uppenbart försökt stå emot men inte lyckas. Tyvärr verkar den här narcissisten vara vän med fler på din mans arbetsplats, och därför känner din man empati mot den här människan och känner att han måste bjuda honom om han bjuder den andra. Hur han framför det till dig var antagligen extremt omtänksamt och klumpigt.

Jag ber om ursäkt att om jag har fel, men har du sett den austrailienska reality serien som handlade om par som skulle gifta sig men den enes föräldrar godkände inte partnern och ville stoppa bröllopet. Bla var en svenska tjej med där med svenska föräldrar. Men där var även med ett par varav den ena var en stark tjej som var vegan och gemenast. Detta godtog inte pappan, som var narcissist, och hade kuvat mamman att framföra hans åsikter. Först när de delade på föräldrarna och mamman var ensam med sin som och hans fästmö så förstod hon att hon hade fel.

Vad har detta med Ts att göra? Jo kanske har den hör narcissistiska arbetskamraten förutfattade meningar om Ts för att hon jobbar eller står för något han inte gillar. Tex om Ts skulle varit politiker i ett parti han inte alls gillade. Tex att hon var vänster och han är nazist. Hur får en psykiskt sjuk människa bort någon de inte gillar? Jo den ger sig på ens känslor, ens empatiska förmåga. De manipulerar, bryter ner, kuvar, hjärntvättar.... det är lätt att tappa bort sig själv.

Jag vill bara att Ts ska tänka. Är det värt att ställa in bröllop och äktenskap för en narcissist? Ska han vinna? Han har ju lyckats sära på er

• Anonym (Cecilia)

Jag skulle inte lita på att den mannen står upp för dig i några andra sammanhang heller så nej jag tycker du gör helt rätt. Vilken ynkrygg. Om han är så lättmanipulerad av en jobbarkompis som inte ens är nära vän... När ska han stå upp och försvara dig då?

• Anonym (smyg-homo?)
    Anonym (123) skrev 2021-04-25 22:40:31 följande:
    Han hade jäkligt otur när han tänkte. Förmodligen har han insett det också..

Folk som är radikalt dumma i huvet ska man inte heller gifta sig med.
    Det finns liksom en gräns och om man inte begriper bättre än så, så fan heller att jag blandar gener med det där!

Det är faktiskt ännu värre enligt min mening om karlen är så överjordiskt stenkorkad så han inte fattar att det är fel att han smygumgås med en narcissistisk backstabber som unde hela relationen har spottat, pissat och skitit på hans partner.

TS, tänk på mänskligheten. Vi behöver kloka människor med ryggrad, inte fler evertebrater som spelar ensträngsbanjo.
  • mari123
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-25 21:25:36 följande:
    Han grät. Har väl inte riktigt accepterat läget känns det som. Ringer varje dag och är ångerfull och frågar vad han kan göra. Senaste erbjudandet var att åka till vännen och slå honom på käften. Moget...
    FAST han är väl värd en smäll på truten? Sätter kanske punkt för vänskapen och du kan få ditt drömbröllop! 
  • Anonym (Peter)
    mari123 skrev 2021-04-27 04:11:02 följande:

FAST han är väl värd en smäll på truten? Sätter kanske punkt för vänskapen och du kan få ditt drömbröllop! 

Du förstår fortfarande inte varför TS blev upptörd alltså?
  • molly50
    På vilket sätt skulle en käftsmäll göra saken bättre?
    Skadan är ju redan skedd.
    TS ex stod inte upp för TS när han borde ha gjort det utan fortsatte ha kontakt med den sk vännen bakom TS rygg.
    Och om han inte kan stå upp för TS inför någon som inte ens är en nära vän,hur ska då TS kunna lita på att han kommer att göra det i andra situationer?
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-04-26 11:45:05 följande:

Bara du själv vet om det var "rätt"! Jag skulle INTE avblåst bröllopet för en sådan sak. Det är ju inte så att det här paret ska bo hos er och kanske har killen lugnat sig nu när han har tjej? 

Så DU skulle gifta dig med en man som anser att det är okey att en vän (som man umgås med sällan under de 3 åren de känt varandra) behandla DIG som skit, säger att mannen skall göra slut med dig för att välja en av hans frus väninnor istället?  Och på toppen av detta så sedan föreslå att man kan bjuda in vännen och hans fru på bröllopet?

Jag skulle inte gifta mig med en sån man, men men man är ju olika antar jag.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Gameofthrones

Jag tror att det där var ett skådespel från din man och kompisen. Dem gjorde det för att tror jag.

Det du gör alldeles rätt lämna honom tycker jag. Du hittar bättre.

• mari123
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-27 08:02:52 följande:
    Du förstår fortfarande inte varför TS blev upptörd alltså?
    Jodå, MEN jag fattar inte att man ställer in sitt drömbröllop då man T OM bokat en resa för att fira ettårig bröllopsdag  för att ens blivande man har en idiotisk kompis. Men alla är vi olika.
  • mari123
    Gameofthrones skrev 2021-04-27 08:23:41 följande:

Jag tror att det där var ett skådespel från din man och kompisen. Dem gjorde det för att tror jag.

Det du gör alldeles rätt lämna honom tycker jag. Du hittar bättre.

Man vet aldrig om man hittar "bättre"! Finns ingen sådan regel här i världen utan det kan vara bra att hålla i det man har ibland också. Inte kräva att allt ska vara perfekt.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet