• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Kim)

Är du en riktig drama Queen. Psykologhjälp? Eller är din man ett riktigt rötägg?

Vilket är värst? Att han undanhållit sin kontakt med kompisen eller vad kompisen spred? Rimligen borde det kommit fram från fler håll att han sprider skit. Någon annan i bekantskapskretsen borde också täppt igen truten

på kompisen. Så även om kompisen inte skulle bli bjuden på bröllopet så skulle det ju finnas fler av gästerna som hört förtalet och kanske t.o.m. hållit med.

Jäkla märklig situation.

Så du är beredd att kasta bort allt pga mannens kompis. Det står inte i proportion till varandra. Om det vore så stort skulle det funnits en polisanmälan om kränkning och förtal mm. Eftersom det hände för en tid sedan så skulle du inte gått vidare med relationen och definitivt inte planerat ett bröllop.

Verkar helt vansinnigt att du inte fattat eller fått höra på omvägar att mannen fortfarande hade kontakt med kompisen som spred skit och gör det än.

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Mannen är definitivt inte värd dig. Försök gå vidare.

• molly50
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 06:35:48 följande:

Är du en riktig drama Queen. Psykologhjälp? Eller är din man ett riktigt rötägg?

Vilket är värst? Att han undanhållit sin kontakt med kompisen eller vad kompisen spred? Rimligen borde det kommit fram från fler håll att han sprider skit. Någon annan i bekantskapskretsen borde också täppt igen truten

på kompisen. Så även om kompisen inte skulle bli bjuden på bröllopet så skulle det ju finnas fler av gästerna som hört förtalet och kanske t.o.m. hållit med.

Jäkla märklig situation.

Så du är beredd att kasta bort allt pga mannens kompis. Det står inte i proportion till varandra. Om det vore så stort skulle det funnits en polisanmälan om kränkning och förtal mm. Eftersom det hände för en tid sedan så skulle du inte gått vidare med relationen och definitivt inte planerat ett bröllop.

Verkar helt vansinnigt att du inte fattat eller fått höra på omvägar att mannen fortfarande hade kontakt med kompisen som spred skit och gör det än.

Hoppas det löser sig på bästa sätt. Mannen är definitivt inte värd dig. Försök gå vidare.

Är man en Dramaqueen för att man tar illa upp av någons skitsnack och dåliga beteende?
    I så fall finns det nog många Dramaqueens därute.

Jag skulle säga att både TS ex och hans bekanta är riktiga rötägg.
    Men det största problemet är egentligen inte exets bekanta utan det är TS ex som inte stod upp mot den bekanta utan tvärtom fortsatte ha kontakt med honom bakom TS rygg.
    Och som dessutom sa att det han sagt och gjort mot TS inte var "så farligt" och ville bjuda honom på deras bröllop. Efter allt han har gjort mot TS!
    Så det är ju pga exets handlingar (eller snarare det han inte har gjort) som TS har valt att lämna.
    Vem vill leva med någon som inte står upp mot den som behandlar en illa?

Vad gäller de andra vännerna så har ju även de reagerat på det den här personen har sagt om TS och tagit det med henne och exet..
    Men om de är rätt personer att täppa igen truten på honom vet jag inte.
    Det är väl framförallt TS ex som borde ha gjort det.

Vad gäller polisanmälan så är det kanske inte ens något som TS har tänkt på?
    Och frågan är om det kommer att hjälpa.
  • Anonym (Peter)

Vad säger era vänner och familjer om utvecklingen?

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Storm) skrev 2021-04-27 08:56:57 följande:

Så här tolkar jag det:

Narcissisten och Ts fd arbetar på samma arbetsplats. Eftersom han ändå skulle bjuda andra kollegor så ville han bjuda denna narcissisten också. Troligtvis därför att narcissisten manipulerat Ts man så det är hand ord och inte Ts mans som framkommit. Om Ts står för något som narcissisten inte gillar så gör narcissisten allt för att rationalisera bort denna personen. Och precis det har han lyckats med. Det blir inget bröllop och de verkar ha flyttat isär. Alltså vann narcissisten igen! De vinner varje gång. Ts man känner säkert enorm ångest och fattar säkert inte hur han kunde bli så manipulerad, alternativt så är han kvar i bubblan och fortsätter matas av narcissistens onda planer. Nu kommer narcissisten ha övertag på Ts make. Han har inga hämningar och kommer säga och göra saker som får Ts man att se annorlunda på Ts.

Nästan rätt. Min man har eget företag. Kompisen jobbar på ett annat med en annan arbetsgivare. Min man brukar hyras in av chefen på kompisens jobb. Kompisen och ett par killar till brukar umgås på raster och ibland på fritiden. Dom andra killarna är inte jätteförtjusta i kompisen. Inte chefen heller, han har varit nära att kicka kompisen vid något tillfälle. Så skulle kompisen inte bli bjuden så betyder inte det att min man mister sina jobbuppdrag på kompisens jobb men det blir nog lite obekvämt när han är där gissar jag.

Jag och min man har aldrig bott ihop. Jag skulle flytta ner till sommaren när min yngsta och hans yngsta slutar gymnasiet. Så har inte flyttat isär. Vi har valt att vänta tills barnen är flygfärdiga och levt som särbos.

Jag ser det inte som att kompisen vunnit. Det är ingen tävling. För mej är det viktigt att ingen trampar på mej. Att jag inte vill gifta mej längre beror enbart på hur min man agerat, inget annat. Hade min man stått upp för mej hade kompisen kunnat prata hur mycket skit som helst.
  • Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-04-27 20:39:08 följande:

Han har ju undanhållit sanningen för henne. Och TS har trott att han inte har haft någon kontakt med honom efter att han sa upp den.

Eftersom han inte har berättat att han haft kontakt med honom så är det ju att ljuga.

Han har ju sagt att han inte tyckte att det den sk vännen har gjort var så farligt.

Så nog lär han ha fattat det.

Och även om TS inte hade sagt rakt ut att hon tagit illa upp av det vännen gjorde så borde han ha stått upp för henne ändå.

Via jobbet så har min haft kontakt med kompisen. Det har jag vetat och det har varit ok med mej. Men vad jag trodde inget utöver det. Både kompisen och min man delar samma intresse så det är över det dom umgåtts privat. Egentlingen inget annat.

Min man vet hur illa jag tagit vid mej av allt skitprat och jag har varit mycket tydlig med att jag aldrig någonsin kommer att umgås med kompisen mer. Min man hade helt klart för sej vad den här vännen gjort mot mej och hur det skadat mej. Det enda som möjligen kan vara till min mans försvar är att det gått rätt lång tid sen han bröt med kompisen. Jag har strukit vännen ut mitt liv och nämner honom aldrig, men han vet att jag inte förlåtit något. Min man har ju träffat den här kompisen via jobbet och jag gissar att kompisen börjat nässla sej in igen...
  • molly50
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 20:41:24 följande:
    Via jobbet så har min haft kontakt med kompisen. Det har jag vetat och det har varit ok med mej. Men vad jag trodde inget utöver det. Både kompisen och min man delar samma intresse så det är över det dom umgåtts privat. Egentlingen inget annat.

Min man vet hur illa jag tagit vid mej av allt skitprat och jag har varit mycket tydlig med att jag aldrig någonsin kommer att umgås med kompisen mer. Min man hade helt klart för sej vad den här vännen gjort mot mej och hur det skadat mej. Det enda som möjligen kan vara till min mans försvar är att det gått rätt lång tid sen han bröt med kompisen. Jag har strukit vännen ut mitt liv och nämner honom aldrig, men han vet att jag inte förlåtit något. Min man har ju träffat den här kompisen via jobbet och jag gissar att kompisen börjat nässla sej in igen...
    Ok. Men han har ju oavsett haft kontakt med honom utan att berätta det för dig.
    Trots vetskapen om vad han gjort mot dig.
    Och det kan ju skada tilliten för honom.

Kompisen lär säkert försöka nästla sig in nu när han vet att det är slut mellan er,och kanske prata ännu mer skit.
    Men jag hoppas ditt ex är man nog att stå emot i så fall.
  • Anonym (Kim)

Vad vill den här kompisen uppnå? Mer än att han tycker att din man ska bli ihop med någon kvinna i hans omgivning

Vad är vinsten för kompisen? Han måste ju tycka att det är värt det genom att ställa till sådan dynga. Varför vill han skada dig? Varför lägger han ner så mycket tid och kraft för att vara så genuint elak.

Egentligen har det ingen som helst betydelse. Var glad att du tog dig ur det i grevens tid.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 21:18:45 följande:

Vad vill den här kompisen uppnå? Mer än att han tycker att din man ska bli ihop med någon kvinna i hans omgivning

Vad är vinsten för kompisen? Han måste ju tycka att det är värt det genom att ställa till sådan dynga. Varför vill han skada dig? Varför lägger han ner så mycket tid och kraft för att vara så genuint elak.

Egentligen har det ingen som helst betydelse. Var glad att du tog dig ur det i grevens tid.

Jag tror ärligt att det inte har med ts som person att göra utan att den där killen kännr sig hotad av henne och alla andra kvinnor som öht åstadkommit nåt alls i sitt liv. Det är väl också därför han behandlar sin fru som skit.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Kim) skrev 2021-04-28 06:35:48 följande:

Jäkla märklig situation.

Nej, jag är ingen dramaquen. Och nej, min man är inget rötägg heller. Mej veterligen har jag aldrig haft en enda ovän tidigare i mitt liv.

Vad som är värst är såklart att inte min man står upp för mej. Den här kompisen har ju inte bara råkat slänga ur sej några elaka ord i förbifarten. Han har gjort så många taskiga saker mot mej att en bråkdel borde ha räckt för att min man aldrig någonsin skulle vilja ta i en kompisen ens med tång. Att min man nu tydligen väljer att släta över det är för mej detsamma som att han sviker mej. Kan han inte stå upp för mej vet jag inte om han är så mycket att ha. Att kompisen är ett rövhål (ursäkta språket) kan jag leva med. Det är hur min man hanterar rövhålet som gör att jag inte vill gifta mej med honom.

Polisanmälan. Nej det är inte aktuellt. Även om det nog absolut finns tillräckligt med material att sätta dit honom så skulle inte det gynna mej någonstans. Jag vill bara slippa han i mitt liv så är jag nöjd. Jag är som sagt ingen drsmaqueen.

Jag och min man bor som sagt inte ihop. Inte ens i samma stad vilket gör att jag missar mycket av vardagsskvallret. Jag lever mitt liv här med mina barn i veckorna och han sitt med sina barn. Vad han gör eller vem han träffar eller pratar med då är inget han behöver redovisa för mej. Mannens bästa vänner har ingen kontakt med den här kompisen så dom tvivlar jag på att dom ens vet, Övriga jobbarkompisar känner jag knappt. Det var visserligen dom som kontaktade mej och berättade men jag skulle aldrig be dom rapportera till mej. Min man och den här kompisen har vad min man sagt endast haft kontakt via sms utanför jobbet. Dom har pratat om sitt intresse och att kanske ses och utöva det tillsammans igen.
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Peter) skrev 2021-04-28 09:07:52 följande:

Vad säger era vänner och familjer om utvecklingen?

Vi hade planerat allt i hemlighet. Bröllopet var planerat i december i år. Hade tänkt skicka inbjudningarna runt semestern så vi var ute i god tid. Mina föräldrar och syskon skulle fått veta lite innan innan dess såklart men än har vi inte berättat. Den enda som vetat och vet allt är min bästa vän. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka. Hon har föreslagit parterapi. Jag vet inte... Till min familj har jag sagt att vi tagit paus. Vad han sagt vet jag inte.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet