• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Cecilia)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 23:16:11 följande:

Vi hade planerat allt i hemlighet. Bröllopet var planerat i december i år. Hade tänkt skicka inbjudningarna runt semestern så vi var ute i god tid. Mina föräldrar och syskon skulle fått veta lite innan innan dess såklart men än har vi inte berättat. Den enda som vetat och vet allt är min bästa vän. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka. Hon har föreslagit parterapi. Jag vet inte... Till min familj har jag sagt att vi tagit paus. Vad han sagt vet jag inte.

Hur känner du nu?

Och vad säger din man, pratar ni? Förstår han varför du vill bryta och har insikt om vad han gjort fel? Och förstår han allvaret i situationen eller tror han att du bara straffar honom och kommer att ändra dig tillbaka?
  • Anonym (Cecilia)

Vi hade planerat allt i hemlighet. Bröllopet var planerat i december i år. Hade tänkt skicka inbjudningarna runt semestern så vi var ute i god tid. Mina föräldrar och syskon skulle fått veta lite innan innan dess såklart men än har vi inte berättat. Den enda som vetat och vet allt är min bästa vän. Hon vet inte riktigt vad hon ska tycka. Hon har föreslagit parterapi. Jag vet inte... Till min familj har jag sagt att vi tagit paus. Vad han sagt vet jag inte.

Hur känner du nu?

Och vad säger din man, pratar ni? Förstår han varför du vill bryta och har insikt om vad han gjort fel? Och förstår han allvaret i situationen eller tror han att du bara straffar honom och kommer att ändra dig tillbaka?
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 23:03:07 följande:

Nej, jag är ingen dramaquen. Och nej, min man är inget rötägg heller. Mej veterligen har jag aldrig haft en enda ovän tidigare i mitt liv.

Vad som är värst är såklart att inte min man står upp för mej. Den här kompisen har ju inte bara råkat slänga ur sej några elaka ord i förbifarten. Han har gjort så många taskiga saker mot mej att en bråkdel borde ha räckt för att min man aldrig någonsin skulle vilja ta i en kompisen ens med tång. Att min man nu tydligen väljer att släta över det är för mej detsamma som att han sviker mej. Kan han inte stå upp för mej vet jag inte om han är så mycket att ha. Att kompisen är ett rövhål (ursäkta språket) kan jag leva med. Det är hur min man hanterar rövhålet som gör att jag inte vill gifta mej med honom.

Polisanmälan. Nej det är inte aktuellt. Även om det nog absolut finns tillräckligt med material att sätta dit honom så skulle inte det gynna mej någonstans. Jag vill bara slippa han i mitt liv så är jag nöjd. Jag är som sagt ingen drsmaqueen.

Jag och min man bor som sagt inte ihop. Inte ens i samma stad vilket gör att jag missar mycket av vardagsskvallret. Jag lever mitt liv här med mina barn i veckorna och han sitt med sina barn. Vad han gör eller vem han träffar eller pratar med då är inget han behöver redovisa för mej. Mannens bästa vänner har ingen kontakt med den här kompisen så dom tvivlar jag på att dom ens vet, Övriga jobbarkompisar känner jag knappt. Det var visserligen dom som kontaktade mej och berättade men jag skulle aldrig be dom rapportera till mej. Min man och den här kompisen har vad min man sagt endast haft kontakt via sms utanför jobbet. Dom har pratat om sitt intresse och att kanske ses och utöva det tillsammans igen.

Tackar för svar! Trodde att bröllopet skulle ske ganska snart. Då förstår jag. Att ni bor på skilda håll är ju praktiskt för uppbrottet. Många praktiska delar som redan funkar. Att du har eget boende och en väl fungerande vardag.

Ta hand om dig och barnen.
  • molly50
    För att parterapi ska fungera så måste ni ju båda vilja
    Och han måste inse allvaret i det hela och förstå att det är ett problem som måste lösas.
    Gör han inte det så kan det bli svårt.
  • Anonym (Sanna)
    molly50 skrev 2021-04-29 09:13:34 följande:

För att parterapi ska fungera så måste ni ju båda vilja

Och han måste inse allvaret i det hela och förstå att det är ett problem som måste lösas.

Gör han inte det så kan det bli svårt.

Och jag vill inte... Där vi står nu är att han har gjort en pudel och tagit på sej att han handlat fel och krälar om förlåtelse. Det har han fått också. Men egentligen är det inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte kan lita på att han står upp för mej som jag vill att man gör för varandra. Just nu ser jag honom som en ryggradslös man.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-30 16:12:08 följande:
    Och jag vill inte... Där vi står nu är att han har gjort en pudel och tagit på sej att han handlat fel och krälar om förlåtelse. Det har han fått också. Men egentligen är det inte det det handlar om. Det handlar om att jag inte kan lita på att han står upp för mej som jag vill att man gör för varandra. Just nu ser jag honom som en ryggradslös man.
    Han står säkert upp för dig när han fattar vad du behöver. Han har ju gjort det nu när han vet. Kan du leva med att du måste berätta vad du behöver från honom så kommer det nog inte vara några problem. Jag tolkar det som att han vill göra allt för dig (men precis som de flesta av oss har brister, och inte lyckas göra rätt alltid).
  • Anonym (Storm)
    Anonym (Sanna) skrev 2021-04-28 23:03:07 följande:

Nej, jag är ingen dramaquen. Och nej, min man är inget rötägg heller. Mej veterligen har jag aldrig haft en enda ovän tidigare i mitt liv.

Vad som är värst är såklart att inte min man står upp för mej. Den här kompisen har ju inte bara råkat slänga ur sej några elaka ord i förbifarten. Han har gjort så många taskiga saker mot mej att en bråkdel borde ha räckt för att min man aldrig någonsin skulle vilja ta i en kompisen ens med tång. Att min man nu tydligen väljer att släta över det är för mej detsamma som att han sviker mej. Kan han inte stå upp för mej vet jag inte om han är så mycket att ha. Att kompisen är ett rövhål (ursäkta språket) kan jag leva med. Det är hur min man hanterar rövhålet som gör att jag inte vill gifta mej med honom.

Polisanmälan. Nej det är inte aktuellt. Även om det nog absolut finns tillräckligt med material att sätta dit honom så skulle inte det gynna mej någonstans. Jag vill bara slippa han i mitt liv så är jag nöjd. Jag är som sagt ingen drsmaqueen.

Jag och min man bor som sagt inte ihop. Inte ens i samma stad vilket gör att jag missar mycket av vardagsskvallret. Jag lever mitt liv här med mina barn i veckorna och han sitt med sina barn. Vad han gör eller vem han träffar eller pratar med då är inget han behöver redovisa för mej. Mannens bästa vänner har ingen kontakt med den här kompisen så dom tvivlar jag på att dom ens vet, Övriga jobbarkompisar känner jag knappt. Det var visserligen dom som kontaktade mej och berättade men jag skulle aldrig be dom rapportera till mej. Min man och den här kompisen har vad min man sagt endast haft kontakt via sms utanför jobbet. Dom har pratat om sitt intresse och att kanske ses och utöva det tillsammans igen.

Åh... jag vet knappt vart jag ska börja..

Tänk dig att du träffar en person för första gången. En stilig person med varmt leende. Denne hälsar artigt på dig och ger dig en komplimang som du suger åt dig och som får dig att sträcka lite extra på ryggen. Ni pratar en stund, personen är nyfiken på dig som person, ställer många frågor och svarar helt perfekt. Du växer för varje sekund och känner dig toppen. Du kanske svajar lite på ditt hår, visar det där vackra leendet lite extra, säger smarta saker, är super intressant! Nyss har du fått höra att du är en fantastiskt människa.

Plötsligt gör personen en äcklad min mot dig. Men säger inget. Ser bara illamående och äcklad ut. Du blir direkt förstenad och jag lovar att du funderar över vad du gjort eller om du har något mellan tänderna. Din puls ökar, svetten börjar komma. Vad händer kanske du frågar. Personen tittar på dig nerifrån och upp och ser besvärad ut. Säger bara- ?Inget?. Och går. Kvar står du, förvirrad och febrilt letar efter en spegel. I spegeln ser du dig själv som vanligt. Vad var fel?

Så manipulerar en narcissist en. De höjer en till skyarna, sen ser de till att du störtdyker och slår dig på vägen. Det blir en kemisk reaktion likt en narkotikamissbukare i hjärnan. Belöningssystemet triggas. Antingen vill du ha mer av bekräftelsen, eller så söker du konflikt för att få svar. Det är bara det att en konflikt med en narcissist går inte att vinna. Det gör dom. Det är ingen tävling säger du. Säg det till narcissisten! Allt är vinna för dom!

Vad jag vill ha sagt nu då är att din man har blivit manipulerad, hjärntvättad. Ska han förstå och få insikt i varför du agerar som du gör så måste kontakten med narcissisten brytas! Det tar månader får hjärnan att ställ om sig. Förmodligen kan han inte ens nämna någon god anledning till varför narcissisten ska bjudas. Han vet ingen för narcissisten har trillat med hans huvud. Förvirrat honom. Han har gjort att din man inte kan komma ihåg konversationer. Din man kommer bara ihåg känslan. Testa honom så får du se.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-30 17:39:59 följande:
    Han står säkert upp för dig när han fattar vad du behöver. Han har ju gjort det nu när han vet. Kan du leva med att du måste berätta vad du behöver från honom så kommer det nog inte vara några problem. Jag tolkar det som att han vill göra allt för dig (men precis som de flesta av oss har brister, och inte lyckas göra rätt alltid).
    Det borde han ha fattat tidigare!! Om ts mådde så dåligt att hon behövde gå i terapi, deras vänner hör av sig och undrar vad som händer och de måste ha haft oräkneliga samtal om hur den där mannen betett sig mot ts och hans hatkampanj emot henne - en man som inte fattar hur illa det är efter allt detta och när hon vill att han bryter med idioten, den är inte värd att slösa mer tid på.
  • Anonym (a 2)
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-30 18:28:25 följande:
    Det borde han ha fattat tidigare!! Om ts mådde så dåligt att hon behövde gå i terapi, deras vänner hör av sig och undrar vad som händer och de måste ha haft oräkneliga samtal om hur den där mannen betett sig mot ts och hans hatkampanj emot henne - en man som inte fattar hur illa det är efter allt detta och när hon vill att han bryter med idioten, den är inte värd att slösa mer tid på.
    Ja, det borde han fattat tidigare.
    Huruvida mannen är "värd att slösa mer tid på" eller inte vet TS bäst själv.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (a 2) skrev 2021-04-30 18:34:59 följande:
    Ja, det borde han fattat tidigare.
    Huruvida mannen är "värd att slösa mer tid på" eller inte vet TS bäst själv.
    Ja, och ts har redan sagt flera gånger att det är slut mellan dem, och med all rätt. Han är inget att hålla i när åskan går iaf.
Svar på tråden Jag ställde in bröllopet