• Anonym (Sanna)

Jag ställde in bröllopet

Det blir inget bröllop. Jag har ställt in det.

Är så fruktansvärt besviken och ledsen. Allt var ordnat. Lokal, hotell, vigselförrättare och drömresan till Maldiverna som vi bokade till det datum som skulle bli vår ettåriga bröllopsdag.

Satt tillsammans och planerade inbjudningslistan. Plötsligt kryper det fram att min man ( skriver min man även om han inte är det och aldrig kommer bli det) vill bjuda en kille som jag trodde min man brutit med. Den här killen har gjort mej väldigt illa. Det han gjort är sprida en massa falska rykten om mej och sagt till alla att min man borde göra slut. Han har pratat skit om mej till min man, min mans arbetskamrater och vänner. Dom har i sin tur kontaktat mej och min man och undrat vad han är för en jävla idiot. Dom har som väl är inte trott på honom. Vi har fått se en del av vad han skrivit om mej i sms-konversationer. Riktigt grova saker som såklart inte är sanning. Till min man har han även skickat bilder på andra tjejer som han tyckte min man skulle byta ut mej mot. Alla kompisar till hans fru. Han har till och med dragit det så långt att han presenterat ett par irl, Ingen förstår varför han hållit på såhär. Jag har aldrig varit otrevlig mot den här vännen eller stått emellan min mans och hans umgänge. Jag är ingen dramaqueen som ställt till något någongång.

Min man ställde honom mot väggen och bad honom fara och flyga. Och bröt med honom. Trodde jag. Men dom har tydligen haft kontakt med varandra hela tiden. Nu har det krupit fram att min man tycker inte att det var så farligt. Ändå vet han att den här historien knäckt mej så hårt att jag varit tvungen att ta till psykologhjälp. Det handlade inte om lite skitsnack kompisar emellan utan en lång målmedveten process som pågick under många månader.

Så när min man började argumentera för att han och hans fru skulle få en inbjudan bestämde jag mej för att det blir inget bröllop. Jag vill inte gifta mej med en man som uppenbarligen tycker det är ok att någon annan behandlar mej illa.

Gör jag rätt som går?

• Svar på tråden Jag ställde in bröllopet
  • Anonym (Storm)
    molly50 skrev 2021-04-27 09:47:38 följande:

Men om han låter sig manipuleras så av en ytlig bekant att han låter honom smutskasta TS utan att ta i med krafttag emot det så kan han ju inte respektera TS särskilt mycket.

Och det är väl ingen man vill gifta sig med.

Det låter inte som att du träffat en med narcissistiska drag tidigare. Du kan inte låta bli att inte dras med i deras manipulation. Du tror att det är en vänlig människa som bara nyfiken på dina svaga sidor och vill stötta och hjälpa, men de snappar upp varenda grej för att sedan blanda och använda det mot dig och utpressa dina egna värderingar tills du tvivlar på vem du egentligen är.

En med tydliga narcissistiska drag har inga hämningar. De kan ställa till med en scen när som helst och du som är med personen vill inte att andra ska se och därför gör du allt för ty pleasa den här Människan. De är besatta av kontroll, och för mig är det tydligt att han valt Ts man att sätta klorna i. Han gillar inte Ts och därför ska hon ut ut bilden. Han har ingen förmåga att tänka att Ts man och Ts har känslor för varandra. Nej han förstör inte det. Han ser det som en uppgift att lösa. Något att kontrollera och styra.

En narcissist får energi från konflikter och att trycka ner.

Du har säkert blivit förtalad någon gång här på familjeliv. Någon har påstått någon osanning om dig, och när du försöker säga att det inte stämmer så trycker personen ner dig och förminskar dig och säger att du ljuger. Vad gör du? Skriver vidare och får ännu mer skit eller tänker du till sist att det inte är lönt att tjafsa och ger upp? Kanske med en olustig känsla inom dig att det blev väldigt fel?!
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-27 08:23:52 följande:
    Jodå, MEN jag fattar inte att man ställer in sitt drömbröllop då man T OM bokat en resa för att fira ettårig bröllopsdag  för att ens blivande man har en idiotisk kompis. Men alla är vi olika.
    För det är ju värt att sälja ut sitt egenvärde och sina värderingar med ett giftermål där man binder sig kontraktsmässigt till en man som inte står upp för en, för en resas skull och för att man redan säkert betalat en massa annat i samband med vigseln.... NEJ mari123, du har inte alls fattat poängen!!
  • molly50
    Anonym (Storm) skrev 2021-04-27 10:57:53 följande:
    Det låter inte som att du träffat en med narcissistiska drag tidigare. Du kan inte låta bli att inte dras med i deras manipulation. Du tror att det är en vänlig människa som bara nyfiken på dina svaga sidor och vill stötta och hjälpa, men de snappar upp varenda grej för att sedan blanda och använda det mot dig och utpressa dina egna värderingar tills du tvivlar på vem du egentligen är.

En med tydliga narcissistiska drag har inga hämningar. De kan ställa till med en scen när som helst och du som är med personen vill inte att andra ska se och därför gör du allt för ty pleasa den här Människan. De är besatta av kontroll, och för mig är det tydligt att han valt Ts man att sätta klorna i. Han gillar inte Ts och därför ska hon ut ut bilden. Han har ingen förmåga att tänka att Ts man och Ts har känslor för varandra. Nej han förstör inte det. Han ser det som en uppgift att lösa. Något att kontrollera och styra.

En narcissist får energi från konflikter och att trycka ner.

Du har säkert blivit förtalad någon gång här på familjeliv. Någon har påstått någon osanning om dig, och när du försöker säga att det inte stämmer så trycker personen ner dig och förminskar dig och säger att du ljuger. Vad gör du? Skriver vidare och får ännu mer skit eller tänker du till sist att det inte är lönt att tjafsa och ger upp? Kanske med en olustig känsla inom dig att det blev väldigt fel?!
    Det har jag visserligen inte gjort.
    Men om inga andra har låtit sig manipuleras av vännen,varför ska då TS man göra det?
    Tyder det då inte på att TS man är ganska svag om han inte klarar av att stå emot den här vännen och försvara TS från hans smutskastning?

Om någon utsatte mig för förtal här så hade jag ärligt talat ignorerat det.
    Och kanske anmält personen.
    Jag hade inte fortsatt att skriva och försökt försvara mig mot en person som inte ens vet vem jag är och omöjligt kan veta om det h*n skriver om mig är sant.
  • Anonym (Storm)
    molly50 skrev 2021-04-27 11:16:22 följande:

Det har jag visserligen inte gjort.

Men om inga andra har låtit sig manipuleras av vännen,varför ska då TS man göra det?

Tyder det då inte på att TS man är ganska svag om han inte klarar av att stå emot den här vännen och försvara TS från hans smutskastning?

Om någon utsatte mig för förtal här så hade jag ärligt talat ignorerat det.

Och kanske anmält personen.

Jag hade inte fortsatt att skriva och försökt försvara mig mot en person som inte ens vet vem jag är och omöjligt kan veta om det h*n skriver om mig är sant.

De här personerna manipulerar så gott som alla de träffar på. Alltså inte enbart Ts man eller hans egna fru. Nej de manipulerar alla de vill ha något från. De vill vara i rampljuset , kan tex ta åt sig äran från andra utan att skämmas bara för att glänsa.

Vi vet lite om Ts mans arbete, men det är tydligt att den här arbetskamraten har ont uppsåt och Ts man har fallit för hans manipulation. Ts ser det utifrån och tycker att hennes man är en med. Precis som ni tycker här i tråden. Tänk vad jobbigt för Ts man att alla misstror honom. Han kanske inte fattar att han blivit hjärntvättad. Tycker just nu bara att alla är emot honom.

Jag lovar att narcissisten är där för honom nu och ?stöttar? ger ryggdunk osv. Nu väntar han på att mannen ska öppna sig för honom så att han kan lägga personliga saker på minnet och vända det mot honom sedan.
  • molly50
    Anonym (Storm) skrev 2021-04-27 11:23:42 följande:
    De här personerna manipulerar så gott som alla de träffar på. Alltså inte enbart Ts man eller hans egna fru. Nej de manipulerar alla de vill ha något från. De vill vara i rampljuset , kan tex ta åt sig äran från andra utan att skämmas bara för att glänsa.

Vi vet lite om Ts mans arbete, men det är tydligt att den här arbetskamraten har ont uppsåt och Ts man har fallit för hans manipulation. Ts ser det utifrån och tycker att hennes man är en med. Precis som ni tycker här i tråden. Tänk vad jobbigt för Ts man att alla misstror honom. Han kanske inte fattar att han blivit hjärntvättad. Tycker just nu bara att alla är emot honom.

Jag lovar att narcissisten är där för honom nu och ?stöttar? ger ryggdunk osv. Nu väntar han på att mannen ska öppna sig för honom så att han kan lägga personliga saker på minnet och vända det mot honom sedan.
    Jag förstår hur narcissister fungerar. *ven om jag aldrig har träffat någon själv.
    Men jag förstår också att TS valde att ställa in bröllopet.
    Hur skulle hon kunna lita på att inte samma sak händer igen?
    Det här handlar ju inte ens om en nära vän utan om en ytligt bekant.
    Någon han inte ens träffar särskilt ofta.
    Därför har jag lite svårt att förstå varför man inte direkt tar avstånd från en sådan person som dessutom smutskastar ens partner.
  • mari123
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-27 11:12:03 följande:
    För det är ju värt att sälja ut sitt egenvärde och sina värderingar med ett giftermål där man binder sig kontraktsmässigt till en man som inte står upp för en, för en resas skull och för att man redan säkert betalat en massa annat i samband med vigseln.... NEJ mari123, du har inte alls fattat poängen!!
    Nähä. Huvudsaken att du har det då och kan ge rätt råd.
  • Anonym (Ja)
    mari123 skrev 2021-04-27 11:51:00 följande:
    Vi är ganska många som fattat poängen mari123, den enda som inte verkar göra det är du. Vi är också ganska många som inte skulle sälja ut oss till en man som inte står på vår sida och tycker att ts gjort rätt. Jag behöver inte din bekräftelse för att veta vad som är rätt och fel här, tack.
  • EnAnonumius
    mari123 skrev 2021-04-27 11:51:00 följande:
    Så du menar att det är viktigare att få sitt drömbröllop, och drömresa än att få respekt, förståelse och stöttning från en blivande make(/maka), när man blivit behandlad som skit av blivande makes(/makas) ytligt bekanta?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD

Jag tycker du har gjort helt rätt, TS. Risken är ju också att du inte kan lita på den mannen. Det kan ju dyka upp kanske ännu knepigare situationer i framtiden, och han fegar ju uppenbarligen ur, även när det inte ens är särskilt viktigt. 

• Virriga Vera

Även om ditt ex inte förstår hur sårad du är, så ska han inte förminska dina känslor. Bara för att han tydligen tycker att det är överspelat så är det dina känslor han ska ta hänsyn till, inte en bekants.

Svar på tråden Jag ställde in bröllopet