• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (,lmkjhgj)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Menar du sexigt eller sexistiskt? Nej, det är inte sexigt på något vis. Ja, det är sexistiskt. 
  • Anonym (Kattstrypare)
    Anonym (,lmkjhgj) skrev 2021-05-29 16:35:38 följande:

Menar du sexigt eller sexistiskt? Nej, det är inte sexigt på något vis. Ja, det är sexistiskt. 

Tycker annars det kan vara charmigt om ett par säger det till varandra med glimten i ögat.
  • Anonym (,lmkjhgj)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-05-29 16:58:49 följande:
    Tycker annars det kan vara charmigt om ett par säger det till varandra med glimten i ögat.
    Om det är något paret själva gillar så fine. Jag hade inte uppskattat om min man sagt så till mig. Jag uppskattar inte om någon utomstående heller säger det till mig. För mig är det nedlåtande förutom om det sägs retsamt vilket få personer klarar av att göra på rätt sätt. 
  • Anonym (Kattstrypare)
    Anonym (,lmkjhgj) skrev 2021-05-29 17:02:36 följande:

Om det är något paret själva gillar så fine. Jag hade inte uppskattat om min man sagt så till mig. Jag uppskattar inte om någon utomstående heller säger det till mig. För mig är det nedlåtande förutom om det sägs retsamt vilket få personer klarar av att göra på rätt sätt. 

Nä jag gillar inte att säga nedlåtande saker till varandra överhuvudtaget med något ord så då finns det bara retsamt kvar. Även om jag man är ovänner så tycker jag inte man kallar varandra för dumma saker, finns som ingen mening att göra det till någon man ändå tycker om
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-05-29 16:20:14 följande:
    Tack för dina vänliga ord, det värmer. Anledningen att jag hänger på FL är bla. att jag vill utveckla min svenska och jag tror faktiskt jag gjort det lite grann under dom här åren jag vart aktiv. Intressant att läsa va du skriver med som skillnaden mellan hur bög och n***a funkar.

Ja, väldigt knepigt och dumt det där med Kendrick Lamar. Och säkert väldigt obehagligt för den där tjejen att förnedras sådär och behöva framstå som värsta rassen när hon bara va ett hängivet fan. Va jag förstått borde hon vart tyst eller beepat för det ordet enligt Lamar. Idiotiskt som fan och inget som främjar vettiga relationer mellan svarta och vita. Tröttsamt med allt polariserande... :/

Kul att du också gillar hiphop!
    Wow! Jag var helt säker på att svenska var ditt "första språk", alltså det du är bäst på, även om ni talade ett annat språk hemma när du var liten. Att du var infödd eller kom hit som väldigt ung för du skriver mycket bättre än många som är infödda
    Eller missförstod jag dej nu? Man kan ju givetvis hänga på svenska forum i avsikt att förbättra språket och sitt skrivande även om svenska så är det enda språk man kan också : )

Har du franska eller spanska som modersmål?

Och för att inte gå helt off topic så var det ju det där med lilla gumman också. 
    Även om jag inte själv säger det ofta så brukar ju "gumman" utan lilla, användas tjejkompisar emellan utan att vara nedvärderande alls.
    Har haft killkompisar jag kallat "gubben", då i enbart vänlig/gullig mening.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-05-29 18:09:40 följande:
    Nä jag gillar inte att säga nedlåtande saker till varandra överhuvudtaget med något ord så då finns det bara retsamt kvar. Även om jag man är ovänner så tycker jag inte man kallar varandra för dumma saker, finns som ingen mening att göra det till någon man ändå tycker om
    Va är det som är dumt med lilla gubben då? Beror på HUR man säger det ju.  Du kan säga "men stora starka mannen då" med väldigt nedlåtande ton o det är inte snällt. Men kan säga det i upplåtande ton å det är rätt trevligt att få höra. Förstår du? Allt handlar om HUR man säger det.
  • Anonym (Kattstrypare)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-31 20:42:16 följande:

Va är det som är dumt med lilla gubben då? Beror på HUR man säger det ju.  Du kan säga "men stora starka mannen då" med väldigt nedlåtande ton o det är inte snällt. Men kan säga det i upplåtande ton å det är rätt trevligt att få höra. Förstår du? Allt handlar om HUR man säger det.

Jo men precis det jag menar men kanske var lite otydlig.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-05-31 20:58:56 följande:
    Jo men precis det jag menar men kanske var lite otydlig.
    Ok, ja det var du.
  • flygrl
    Linnie skrev 2021-05-30 20:38:07 följande:

Wow! Jag var helt säker på att svenska var ditt "första språk", alltså det du är bäst på, även om ni talade ett annat språk hemma när du var liten. Att du var infödd eller kom hit som väldigt ung för du skriver mycket bättre än många som är infödda

Eller missförstod jag dej nu? Man kan ju givetvis hänga på svenska forum i avsikt att förbättra språket och sitt skrivande även om svenska så är det enda språk man kan också : )

Har du franska eller spanska som modersmål?

Och för att inte gå helt off topic så var det ju det där med lilla gumman också. 

Även om jag inte själv säger det ofta så brukar ju "gumman" utan lilla, användas tjejkompisar emellan utan att vara nedvärderande alls.

Har haft killkompisar jag kallat "gubben", då i enbart vänlig/gullig mening.

Nja, jag är född här men av invandrade spansktalande föräldrar så jag ser deffo svenskan som mitt modersmål. Mina föräldrar va väldigt inne på att vi barn skulle integreras ordentligt så dom va noga med vi skulle snacka mer svenska än spanska. Men eftersom jag växt upp i Norra Botkyrka blev min svenska som den blev...miljonsvenska, ortensvenska...whatever men jag vill kunna behärska vanlig svenska också så därav att jag försökt och försöker träna på det. Jag vill inte begränsas av min bakgrund helt enkelt.

Tack för dina vänliga ord!

Jorå, gumman används mellan mig och syskonen, särskilt syrrorna och även kompisar emellan. Känns helt oproblematiskt. Och lilla gumman kan också funka i rätt sammanhang. För min del iaf.
  • Anonym (Markus)

Varför har min trådstart fått så många nedröstningar? Är inte det nedsättande?

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?