• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (Markus)

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

• mammabitch
    Anonym (ooo) skrev 2021-05-22 07:36:43 följande:
    Aha ok, ja jag tyckte att sexigt var rätt ovanligt att tycka Drömmer

Nu har tråden blivit längre sedan jag skrev min första kommentar så jag behöver inte tillägga så mycket då det väl står tämligen klart att de flesta tycker det blir förminskande, så är även det exemplet jag gav. Du skriver aprop mitt exempel, att man kan ta det med glimten i ögat, ja kanske - om man känner mannen som säger det mycket väl (typ brorsan) och att man vet att han inte menar något med det. Annars blir det nog tyvärr sexistiskt i de flesta fall. Men i mina ögon är inte "gullig" ett ord för en man som vill visa sin styrka för att imponera eftersom jag i hela mitt liv tyckt sånt är lite fånigt (är 50+). 

Kontentan av hela tråden blir nog att ska man "skoja" med uttryck som lilla gumman i det man säger så ska man vara säker på att kvinnan ifråga tycker det är ok, om man vill ha en trevlig reaktion tillbaka. Om man säger det medvetet för att trycka ner någon är man bara en stor skit. 
    Här har vi en som summerar det bra.
    Det är klokast att inte använda uttryck som kan tolkas som nedlåtande och fördomsfulla om man inte är säker på att mottagaren inte tar illa upp och det gäller inte bara "lilla gumman"
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:41:27 följande:
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
    Hur vet du det innan? Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?
  • mammabitch
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Nja, sexistiskt är det kanske inte, men i fel sammanhang så kan det vara ett sätt att förminska den man pratar med.
    För att belysa, jämför svar till en kollega som vill fråga om hjälp med vad en mamma skulle kunna säga till en ledsen tonårsdotter.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:28:55 följande:
    Hur vet du det innan? Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?
    De är ju inte det enligt alla. Om en tjej säger till annan tjej så inte nedsättande.
  • Anonym (Markus)
    mammabitch skrev 2021-05-22 11:25:57 följande:
    Här har vi en som summerar det bra.
    Det är klokast att inte använda uttryck som kan tolkas som nedlåtande och fördomsfulla om man inte är säker på att mottagaren inte tar illa upp och det gäller inte bara "lilla gumman"
    Då kan man ju nästan inte säga några uttryck för någon kommer riskera tycka det är nersättande.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:35:09 följande:
    De är ju inte det enligt alla. Om en tjej säger till annan tjej så inte nedsättande.
    Är du tjej då....?
  • Anonym (Markus)
    mammabitch skrev 2021-05-22 11:28:57 följande:
    Nja, sexistiskt är det kanske inte, men i fel sammanhang så kan det vara ett sätt att förminska den man pratar med.
    För att belysa, jämför svar till en kollega som vill fråga om hjälp med vad en mamma skulle kunna säga till en ledsen tonårsdotter.
    Att säga så till sin tonårsdotter kan vara psykisk misshandel som gör att hon inte kan ta sig fram i livet lika bra när hon blir kallad så. Är jätte viktigt att unga tjejer lär sig att ta för sig och inte blir gullade med så där!
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:38:12 följande:
    Är du tjej då....?
    Identifierar mig som det ibland.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:40:05 följande:
    Identifierar mig som det ibland.
    Ska vi kanske gå tillbaka då till min förra fråga som du inte riktigt besvarat:
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-22 11:28:55 följande:
    Varför inte bara vara på den säkra sidan och låta bli att använda nedsättande uttryck?

Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?