• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (Peter)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:40:05 följande:

Identifierar mig som det ibland.

Jag blir så jävla trött på sånt här.
  • Cartjan1
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 11:35:09 följande:

De är ju inte det enligt alla. Om en tjej säger till annan tjej så inte nedsättande.

Uppskattar inte att bli kallad så av någon (- mamma/pappa som har ensamrätt på att få säga så) då jag alltid tycker det låter förminskade/osar härskarteknik...och min upplevelse är att de kvinnor jag känner nog upplever det lika men tråden har ju visat att vissa tycker det är ok när det är kvinnor mellan, jag skulle dock vara försiktig med att använda det även om det är kvinna till kvinna.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:41:27 följande:
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
    OK så vem säger du det till?
  • Anonym (Jag)

Det är inte sexistiskt. Det är förminskande och säger mer om personen som säger det än om mottagaren.

• Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:
    Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?

Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?

• Anonym (Va?)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex

Ska jag hjälpa dej lilla gumman?

Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Har du ett begåvningshandikapp? Hur kan du ens ställa frågan? Ja, det är sexistiskt och nedvärderande
  • Carolatom07

"Lilla gumman" kan å ena sidan vara gulligt beroende på hur det sägs. Men många gånger är det ju en härskarteknik och ett sätt att försöka förminska kvinnan. Det subjektivt upplevda får väl avgöra där.

• Anonym (Jag)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:

Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?

Det är mer ok men inte på något sätt trevligt. Män har ju en annan position än kvinnan fortfarande så därför blir det värre - precis som vita inte kan kalla svarta för n-ordet.
  • Anonym (Markus)

Okej, så då är Elsa Beskows bok Sagan om den lilla lilla gumman sexistsik och nedvärderande då? Den ska kanske borde bytas namn då?

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 20:43:34 följande:

Okej, så då är Elsa Beskows bok Sagan om den lilla lilla gumman sexistsik och nedvärderande då? Den ska kanske borde bytas namn då?

Eller så kanske du kan sluta tramsa runt och raljera.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?