Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:40:34 följande:
Är väl inte bättre med "nigga" heller.
Nej.. men eftersom jag är vit (konstigt att kalla sej själv "vit", jag kan komma på säkert hundra andra saker jag identifierar mej mer som, tex kvinna, svensk, stockholmare, yrke osv. och anser helt solklart att jag har mer gemensamt med svarta svenskar och europeer än vad jag har med vita jänkare eller vita afrikaner..) kan jag gissningsvis inte förstå helt, inte enligt en svart vän jag hade förr iaf. Men antar att det handlar om återtagande av ett tidigare nedsättande ord. Tex bög, där har ju återtagandet lyckats bra och alla säger nu bög om och till bögar, både i och utanför bögkretsar.
Men eftersom "nigga" sägs enbart mellan (vissa!) svarta som rappar så blir det fortfarande ett problematiskt ord eftersom det tas nedsättande om en vit skulle använda det, då är det inte ett fullt återtagande av ett nedsättande ord eftersom det blir känsligt när vissa använder det.
Så nej, som svar på din fråga, det känns inte ett dugg bättre. Skulle själv föredra att alla n-ord skulle begravas eftersom de skadar de som kallades så förr i tiden.