• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (Meep)

Jag vill varken bli kallad gumman eller lilla gumman.

Lilla gumman är förminskande.

Gumman är ett ord man möjligen kan använda som en ömhetsfras mellan nära vänner. Men nä, hade någon av mina vänner sagt så till mig hade jag trott att det brunnit i huvudet på denna. En kulturfråga säkerligen, det är vanligt i vissa kretsar att kalla varandra för gumman.

Säkert är dock att inget av begreppen ska användas på en arbetsplats.

Inte heller gubben (med eller utan lilla) är okej, av samma skäl.

Har en bekant som egentligen är något av en underdog i alla sammanhang (hemsk personlighet helt enkelt som gör att ingen riktigt gillar honom) och han använder alltid ord som lilla gubben och gumman när man stöter på honom. Så patetiskt uppenbart försök att höja sig själv som dock misslyckas kapitalt. Det bör man vara medveten om när man använder sådana uttryck: det visar väldigt uppenbart på ens eget mindervärdeskomplex.

• Anonym (Beror på)
    flygrl skrev 2021-05-22 23:49:55 följande:
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:

Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?

Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 17:26:32 följande:

De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.

Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:

Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).

Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 15:50:57 följande:

Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?

Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?

Eftersom N-ordet i olika varianter dragits in i diskussionen vill jag som svart person säga va jag tänker kring den grejen. Men jag är självklart ingen talesperson utan talar enbart för mig själv.

Inte alla svarta är bekväma med kallas n***a ens av andra svarta. Visst det är skillnad använda det internt svarta emellan än när vita säger det till en precis som det alltid är skillnad på intern jargong och när utomstående kör samma jargong. Men det innebär inte att alla är ok med det och så är det för mig. Trots att jag är en svart hiphopbrud från orten.

Jag körde med det när jag va yngre men kom sen på det är ett rätt fult ord jag inte vill säga till andra eller själv bli kallad för. Ok, så tänker jag.
    Man kan ändå snabbt konstatera att det aldrig är ok om en vit använder det ordet men att det i vissa svarta kretsar, mellan vänner, kan vara ok. Men tack för din input.
  • Anonym (Markus)
    EnAnonumius skrev 2021-05-23 10:54:06 följande:
    Nej "lilla gumman (eller lilla gubben)" är inte mindre illa det är förminskande och knappast "gulligt". Kan säga rent ut så här..
    Hade du kommit fram till mig och frågar "behöver lilla gumman hjälp?, så hade du fått svaret av mig "Ja kan du hämta din pappa eller mamma" .

Ingen i denna tråden har sagt något om "gumman", utan det
    har reagerat på "LILLA gumman".
    Så jag förstår inte varför du läser andras svar så som fan läser bibeln.
    Jag kan förstå att man inte vill bli kallad gammal när man är ung så där förstår jag man kan bli lite irriterad, men för det mesta är det på skoj ju. Lilla gumman säger ju att ja vet att du är ung så med "lilla" får et att låta lite yngre. Lite chargong att säga gumman och så, vet inte var det kommer från faktiskt.
  • elmadumle

Jag kallar min man för lilla gubben eller gubben ibland, likaså kan han säga lilla gumman till mig utan att någon tar illa upp, men att använda det till någon på jobbet eller bara sådär skulle jag inte göra.

• Anonym (Markus)
    elmadumle skrev 2021-05-23 13:26:26 följande:

Jag kallar min man för lilla gubben eller gubben ibland, likaså kan han säga lilla gumman till mig utan att någon tar illa upp, men att använda det till någon på jobbet eller bara sådär skulle jag inte göra.

Men om det verligen är en gubbe så kan man ju göra det.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-23 14:28:19 följande:
    Men om det verligen är en gubbe så kan man ju göra det.
    Nej det kan man inte om man inte har en relation där man verkligen VET att det är ok.
  • EnAnonumius
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-23 13:18:27 följande:
    Jag kan förstå att man inte vill bli kallad gammal när man är ung så där förstår jag man kan bli lite irriterad, men för det mesta är det på skoj ju. Lilla gumman säger ju att ja vet att du är ung så med "lilla" får et att låta lite yngre. Lite chargong att säga gumman och så, vet inte var det kommer från faktiskt.
    Men är du direkt trögfattad? Eller spelar du bara direkt DUM för att få bete dig som en gränslös idiot bara för att du vill det?

Bara för att DU tycker att det är "på skoj" så är det inte säkert att mottagaren tycker det.

Jargong är inget som "tvingas fram", jargong växer fram mellan personer som känner varandra väldigt väl och känner varandras gränser.

Du vill ju bara skaffa anledning att bete dig som en gränslös patetisk fjant.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-23 14:30:35 följande:
    Nej det kan man inte om man inte har en relation där man verkligen VET att det är ok.
    Precis så.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Aurora)
    EnAnonumius skrev 2021-05-23 15:05:14 följande:
    Men är du direkt trögfattad? Eller spelar du bara direkt DUM för att få bete dig som en gränslös idiot bara för att du vill det?

Bara för att DU tycker att det är "på skoj" så är det inte säkert att mottagaren tycker det.

Jargong är inget som "tvingas fram", jargong växer fram mellan personer som känner varandra väldigt väl och känner varandras gränser.

Du vill ju bara skaffa anledning att bete dig som en gränslös patetisk fjant.
    Du är nog inne på rätt spår.
    Antingen är han extremt trögfattad eller så spelar han dum.

Att kalla någon för något, vad som helst, utan att man själv är bekväm med det är bara elakt och dumt.

Skulle min sambo börja kalla mig för "lilla gumma" så hade jag på allvar funderat på om han mist förståndet.
    Vi har olika "namn" på varandra, jag kallar honom för "knubbis" vilket han är ok med. Det innebär inte att jag skulle säga det till en lite överviktig kollega eller vän heller!
  • flygrl
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-23 12:48:25 följande:

Man kan ändå snabbt konstatera att det aldrig är ok om en vit använder det ordet men att det i vissa svarta kretsar, mellan vänner, kan vara ok. Men tack för din input.

Det jag skrev va väl åt det hållet också, alltså att det är skillnad om det används internt än om en vit person säger det. Fast egentligen kan ju vänner köra vilka uttryck dom vill sinsemellan så länge alla är bekväma med det så då kan man ju förstås tänka sig att man i ett mixat gäng använder n***a oavsett man är svart eller vit. Fast man ska ju sen inte tro man kan köra det tilltalet mot personer utanför gänget utan det tas illa upp.

Jag och mina syskon kör ofta rätt grova skämtsamma grejer internt och då kan faktiskt N-ordet dyka upp i olika varianter MEN jag ser det nog som att vi då också driver med dom begreppen, rasismen och fördomarna. Lite grann som judar kan ha väldigt speciell humor som jag antar också är ett sätt hantera det förtryck dom utsatts för genom historien. Men dom skämten är kanske inget jag som icke-jude ska dra precis som mina syskons interna skämt inte är nån annans business.

Precis som det kan va att man i tex. ett förhållande kan säga sånt som lilla gumman eller lilla gubben till varandra men inte uppskattar om utomstående tilltalar en så. Allt är inte ok alltid och överallt och det får man bara inse.
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?