Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 15:37:54 följande:
Och svarta kallar varandra för n-ordet. Det betyder inte att det är ok om utomstående gör det.
Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 16:13:27 följande:
Okej? Låter ju inte helt bra att de fortsätter använda ett allmänt rasistiskt ord bara för det är mellan varandra. En svart person kan väl bli illa berörd av ett rasistiskt ord, även om det kommer från en annan svart person. Eller skulle det ha annan betydelse då? Är lilla gumman sexistiskt?
mari123 skrev 2021-05-21 16:18:01 följande:
Ja vad vet man om hur svarta känner och tänker? Jag har inte en aning! Har DU?
Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 17:26:32 följande:
De är lika mycket människa som du och jag, och då kan man nog tänka sig in i hur många känner sig.
mari123 skrev 2021-05-21 17:29:26 följande:
Ja absolut är de som du och jag men liksom N-ordet! Säger det detta ord till varandra naturligt?
Anonym (Beror på) skrev 2021-05-21 17:32:41 följande:
Ja det används mellan svarta människor och är ett rätt välkänt fenomen.De har tagit makten över ordets användning och det anses rätt allmänt ok att använda det inom färgade kretsar. De har gjort ordet till sitt och äger dess betydelse. Men du fattade tydligen inte poängen............... Om en kvinna säger "lilla gumman" till en väninna har det en helt annan betydelse än om en man säger det till en kvinna (såvida det inte sägs med syrlig ton).
Anonym (Markus) skrev 2021-05-22 10:50:19 följande:
Men är det alltså ok för tjejer att säga "lilla gumman" till varandra, på samma vis som det är ok för svarta att kalla varandra n-ordet? Är det samma saken?
Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 15:50:57 följande:
Jag skulle säga att det inte är OK att säga "lilla gumman", kvinnor emellan. I vilken situation tänker du att det skulle sägas?
Säger svarta generellt verkligen n-ordet till varandra?
Eftersom N-ordet i olika varianter dragits in i diskussionen vill jag som svart person säga va jag tänker kring den grejen. Men jag är självklart ingen talesperson utan talar enbart för mig själv.
Inte alla svarta är bekväma med kallas n***a ens av andra svarta. Visst det är skillnad använda det internt svarta emellan än när vita säger det till en precis som det alltid är skillnad på intern jargong och när utomstående kör samma jargong. Men det innebär inte att alla är ok med det och så är det för mig. Trots att jag är en svart hiphopbrud från orten.
Jag körde med det när jag va yngre men kom sen på det är ett rätt fult ord jag inte vill säga till andra eller själv bli kallad för. Ok, så tänker jag.