• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 00:28:58 följande:

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

Jag skulle inte säga att det är sexistiskt, bara att det är väldigt nedvärderande.

Varför vill dy trycka ned någon annan, speciellt om personen sagt att den inte gillar att du säger så?
  • Linnie
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 18:59:52 följande:
    Det är väl värre det? Då låter det ju ännu äldre. Lilla gumman är ju lite mer ner tonat, inte så gammal alltså.
    Nej verkligen inte. Du har mycket udda tankegångar måste jag säga..

Detta var det första som kom upp på google efter att ha sökt lilla gumman betydelse.

Används uteslutande till oss som definierar oss själva som kvinnor, oftast i stöttande termer som i ?krya på dig gumman?, ?stå på dig gumman?, ?gumman, jag tror på dig?.

• Linnie

Ser du också att i exemplet är "lilla", det ordet som kan vara nedsättande, inte nämns?
    Lilla är nedlåtande, gumman är det inte (när det använda mellan personer som gillar varandra, bör kanske undvikas i arbetslivet)

• Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:12:49 följande:
    Ja tycker det är gulligt när nån säger lilla gubben till mig.

I vilka sammanhang blir du kallad "lilla gubben"?

Nu när du vet att de flesta kvinnor tycker det är nedvärderande att bli kallad "lilla gumman", jämför n-ordet för svarta.

Kommer du ändå fortsätta kalla kvinnor "lilla gumman"?

Kallar du svarta för n-ordet?

• Anonym (LillaGubben)

Jag känner en yngre tjej som tycker det är roligt att kalla mig för göbbe.
    När jag kallar henne för lilltösa så tycker hon inte att det är roligt.

• Anonym (ooo)
    Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:30:21 följande:
    ah jag menade sexistiskt. Stavade fel där.

Ja klart om man säger så så är det fel. Men man kan ju ta även det med glimten i ögat. Att han är gullig som vill visa att han är en rejäl man o vill imponera på henne.
    Aha ok, ja jag tyckte att sexigt var rätt ovanligt att tycka Drömmer

Nu har tråden blivit längre sedan jag skrev min första kommentar så jag behöver inte tillägga så mycket då det väl står tämligen klart att de flesta tycker det blir förminskande, så är även det exemplet jag gav. Du skriver aprop mitt exempel, att man kan ta det med glimten i ögat, ja kanske - om man känner mannen som säger det mycket väl (typ brorsan) och att man vet att han inte menar något med det. Annars blir det nog tyvärr sexistiskt i de flesta fall. Men i mina ögon är inte "gullig" ett ord för en man som vill visa sin styrka för att imponera eftersom jag i hela mitt liv tyckt sånt är lite fånigt (är 50+). 

Kontentan av hela tråden blir nog att ska man "skoja" med uttryck som lilla gumman i det man säger så ska man vara säker på att kvinnan ifråga tycker det är ok, om man vill ha en trevlig reaktion tillbaka. Om man säger det medvetet för att trycka ner någon är man bara en stor skit. 
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 06:46:05 följande:
    Vissa säger "nigga", väldigt få eller ingen säger ni*ger. eller motsvarigheten på svenska till varandra.
    Skulle tro att det mest är unga amerikanska grabbar som använder det till varandra, i synnerhet om de umgås i rap/hiphop-kretsar.

(Blev lite "snillen spekulerar" här, är inte hundra men såhär har jag uppfattat detta fenomen..)
    Är väl inte bättre med "nigga" heller.
  • Anonym (Markus)
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-22 06:59:52 följande:
    Jag skulle inte säga att det är sexistiskt, bara att det är väldigt nedvärderande.

Varför vill dy trycka ned någon annan, speciellt om personen sagt att den inte gillar att du säger så?
    Om hon inte gillar det så säger jag det ju inte så klart.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 07:00:13 följande:
    Nej verkligen inte. Du har mycket udda tankegångar måste jag säga..

Detta var det första som kom upp på google efter att ha sökt lilla gumman betydelse.

Används uteslutande till oss som definierar oss själva som kvinnor, oftast i stöttande termer som i ?krya på dig gumman?, ?stå på dig gumman?, ?gumman, jag tror på dig?.
    Okej? Så "lilla gumman" är sexistiskt men "gumman" är inte det.
  • Anonym (Markus)
    Linnie skrev 2021-05-22 07:02:34 följande:

Ser du också att i exemplet är "lilla", det ordet som kan vara nedsättande, inte nämns?
    Lilla är nedlåtande, gumman är det inte (när det använda mellan personer som gillar varandra, bör kanske undvikas i arbetslivet)

Ok
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?