Anonym (Markus) skrev 2021-05-21 11:30:21 följande:
ah jag menade sexistiskt. Stavade fel där.
Ja klart om man säger så så är det fel. Men man kan ju ta även det med glimten i ögat. Att han är gullig som vill visa att han är en rejäl man o vill imponera på henne.
Aha ok, ja jag tyckte att sexigt var rätt ovanligt att tycka
Nu har tråden blivit längre sedan jag skrev min första kommentar så jag behöver inte tillägga så mycket då det väl står tämligen klart att de flesta tycker det blir förminskande, så är även det exemplet jag gav. Du skriver aprop mitt exempel, att man kan ta det med glimten i ögat, ja kanske - om man känner mannen som säger det mycket väl (typ brorsan) och att man vet att han inte menar något med det. Annars blir det nog tyvärr sexistiskt i de flesta fall. Men i mina ögon är inte "gullig" ett ord för en man som vill visa sin styrka för att imponera eftersom jag i hela mitt liv tyckt sånt är lite fånigt (är 50+).
Kontentan av hela tråden blir nog att ska man "skoja" med uttryck som lilla gumman i det man säger så ska man vara säker på att kvinnan ifråga tycker det är ok, om man vill ha en trevlig reaktion tillbaka. Om man säger det medvetet för att trycka ner någon är man bara en stor skit.