• Anonym (Markus)

Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?

Har en fråga om det är sexigst att säga lilla gumman till en kvinna eller tjej? Eller är det helt ok säga så? Har hört några som inte tycker om det men fattar inte själv vad som skulle vara fel eller sexigst med det.

Alltså t ex
    Ska jag hjälpa dej lilla gumman?
    Fin du e Lilla gumman!

Vad tycker ni tjejer?

• Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?
  • Anonym (samma)
    flygrl skrev 2021-05-31 22:32:52 följande:
    Nja, jag är född här men av invandrade spansktalande föräldrar så jag ser deffo svenskan som mitt modersmål. Mina föräldrar va väldigt inne på att vi barn skulle integreras ordentligt så dom va noga med vi skulle snacka mer svenska än spanska. Men eftersom jag växt upp i Norra Botkyrka blev min svenska som den blev...miljonsvenska, ortensvenska...whatever men jag vill kunna behärska vanlig svenska också så därav att jag försökt och försöker träna på det. Jag vill inte begränsas av min bakgrund helt enkelt.

Tack för dina vänliga ord!

Jorå, gumman används mellan mig och syskonen, särskilt syrrorna och även kompisar emellan. Känns helt oproblematiskt. Och lilla gumman kan också funka i rätt sammanhang. För min del iaf.
    Que lindo es ver otras personas con la misma historia que uno mismo.
    Un abrazo para ti de otro latino en suecia {#emotions_dlg.flower}

Översättning för icke spansktalande: Vad fint det är att se andra människor med samma historia som en själv. En kram till dig från en annan latino i Sverige.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (Markus) skrev 2021-06-01 11:08:12 följande:
    Varför har min trådstart fått så många nedröstningar? Är inte det nedsättande?
    Vilka kvinnor är det du säger "lilla gumman" till?
  • Anonym (Evilina)
    Anonym (Markus) skrev 2021-06-01 11:08:12 följande:

Varför har min trådstart fått så många nedröstningar? Är inte det nedsättande?

Du frågade vad tjejerna tycker och där fick du svaret av de som inte orkade skriva nåt.
  • flygrl
    Anonym (samma) skrev 2021-06-01 11:16:39 följande:

Que lindo es ver otras personas con la misma historia que uno mismo.

Un abrazo para ti de otro latino en suecia 

Översättning för icke spansktalande: Vad fint det är att se andra människor med samma historia som en själv. En kram till dig från en annan latino i Sverige.

Hola amigo, gracias por sus amables palabras.

Tack för dina vänliga ord. Jorå, vi finns absolut!
  • Anonym (Markus)
    Anonym (Evilina) skrev 2021-06-01 19:16:59 följande:
    Du frågade vad tjejerna tycker och där fick du svaret av de som inte orkade skriva nåt.
    Ahhhha då hänger jag med!
  • Anonym (Kattstrypare)

Fast om hon är en liten gumma då, blir det fel att säga sanningen och vara ärlig då tänker jag

• Linnie
    flygrl skrev 2021-05-31 22:32:52 följande:
    Nja, jag är född här men av invandrade spansktalande föräldrar så jag ser deffo svenskan som mitt modersmål. Mina föräldrar va väldigt inne på att vi barn skulle integreras ordentligt så dom va noga med vi skulle snacka mer svenska än spanska. Men eftersom jag växt upp i Norra Botkyrka blev min svenska som den blev...miljonsvenska, ortensvenska...whatever men jag vill kunna behärska vanlig svenska också så därav att jag försökt och försöker träna på det. Jag vill inte begränsas av min bakgrund helt enkelt.

Tack för dina vänliga ord!

Jorå, gumman används mellan mig och syskonen, särskilt syrrorna och även kompisar emellan. Känns helt oproblematiskt. Och lilla gumman kan också funka i rätt sammanhang. För min del iaf.
    Jag tycker det är väldigt smart av dej att göra vad du kan för att inte begränsas till att enbart kunna uttrycka dej med ett sociolekt av ett språk.
    Hur man än vänder och vrider på det så går det inte att komma ifrån att det är viktigt att kunna uttrycka sej väl i skrift, särskilt nu med internet där skriften syns väldigt mycket och väldigt poppis hos arbetsgivare! Men även vänner och bekanta uppskattar någon som uttrycker sej bra (även om de inte säger det till en; ) )

Jag bodde i Malmö två år när jag var tonåring och det gick fort att lägga mej till med ett skånskt "ja" (jaou) istället för våra Stockholmska jaaa-a, det hjälpte väl till att någon "mobbade" mej varje gång jag sa det. Att ett så enkelt ord kan vara så olika
    Mina föräldrar som båda kommer från i närheten av dina hemtrakter (S-tälje) talar lite olika. Min far är uppvuxen i Ronna och min mor i ett villaområde och man hör tydligt på vissa ord och uttryck att pappa har arbetarklassbakgrund. Tur att det inte är likadant längre, att det går att urskilja samhällsklass genom språket så tydligt.

Däremot förstår jag att det är jättesvårt att komma ur ett så i Stockholm utbrett sociolekt som i orten. Svenskar tenderar ju att göra narr av andra svenskar som pratar så, men man accepterar på ett annat sätt att folk med invandrarbakgrund pratar så (iaf yngre). Men det har ju inte med etnicitet att göra, utan var man vuxit upp.
    Men visst kan jag tycka det är lite löjligt när svenska medelklassungdomar från villaområden lägger sej till med ortensvenskan, även om vissa uttryck även där har blivit spridda bland alla Sveriges yngre.
    Jag är uppvuxen på landsbygden nära S-tälje, men bor nu norr om Sthlm i ett miljonprogramsområde och trivs bra

Ja, det är intressant med språket. Spanska är ju hur användbart som helst! Det är ju helt naturligt för dej att kunna så du kanske inte alltid tänker på hur värdefullt det är? Det är ju ett världsspråk som talas av många miljoner människor, så bra att kunna flytande!
  • Linnie

Ha ha, jag vet att jag har en tendens att skriva väldigt långt..
    Skriver oftast längre än genomgripande bra

• Anonym (Kattstrypare)

Ja vad ska man säga.. Min mamma 70 plus kallade min pappa för lilla gubben idag...

• Anonym (Markus)
    Anonym (Kattstrypare) skrev 2021-06-08 22:28:37 följande:

Ja vad ska man säga.. Min mamma 70 plus kallade min pappa för lilla gubben idag...

Precis! Och inte var hon väl sexistisk där inte?
Svar på tråden Är det sexigst att säga Lilla gumman till kvinna?