• Anonym (simon)

    Pengarbråk hemma

    Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

  • Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (M)

    Det är era pengar och ingen annan ska få röra dom. Har du pengarna på ditt konto?

  • Elis73
    Står pengarna i ditt namn så ska det inte kunna ske! Man får som förälder inte ens lägga undan sparpengar för sitt barn (när man inser att barnet kanske inte är moget att få klumpsumman när datum för födelsedagen infaller - vet av egen erfarenhetFörvånad). Så skulle pengarna flyttas och dessutom ges bort till någon annan så gör både banken och den som nu tecknar kontot (din pappa?) fel. Pengar får bara tas ut från barnets konto ifall pengarna ska användas av barnet och dessa frågor ska banken fråga. 

    Men prata med din pappa innan problemet uppstår. Säg att du absolut inte vill ge bort pengarna som din farfar sparat. 
  • Friger
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 10:35:41 följande:

    Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?


    Ja, den risken finns.

    Står pengarna i ditt namn har du större möjlighet att återkräva pengarna.

    Står pengarna i din pappas namn men att dom är avsedda för dig blir det svårare.

    Lever din Farfar? Hur ligger pengarna idag? (i vems namn) Hur mycket rör det sig om?
  • Anonym (...)

    Om pengarna finns på ett konto i ditt namn så måste båda vårdnadshavarna ge tillstånd till att pengarna plockas ut. Hoppas du har en mamma som vågar sätta ner foten.

  • Anonym (Z)
    Anonym (...) skrev 2021-05-26 10:43:55 följande:

    Om pengarna finns på ett konto i ditt namn så måste båda vårdnadshavarna ge tillstånd till att pengarna plockas ut. Hoppas du har en mamma som vågar sätta ner foten.


    Det behöver inte vara så, våra barn har både konton där enskild förälder har full uttagsrätt och konton där båda föräldrarna måste signa för uttag.
  • Anonym (Z)
    Anonym (...) skrev 2021-05-26 10:43:55 följande:

    Om pengarna finns på ett konto i ditt namn så måste båda vårdnadshavarna ge tillstånd till att pengarna plockas ut. Hoppas du har en mamma som vågar sätta ner foten.


    Det behöver inte vara så, våra barn har både konton där enskild förälder har full uttagsrätt och konton där båda föräldrarna måste signa för uttag.
  • Friger
    Elis73 skrev 2021-05-26 10:42:49 följande:
    Står pengarna i ditt namn så ska det inte kunna ske! Man får som förälder inte ens lägga undan sparpengar för sitt barn (när man inser att barnet kanske inte är moget att få klumpsumman när datum för födelsedagen infaller - vet av egen erfarenhetFörvånad). Så skulle pengarna flyttas och dessutom ges bort till någon annan så gör både banken och den som nu tecknar kontot (din pappa?) fel. Pengar får bara tas ut från barnets konto ifall pengarna ska användas av barnet och dessa frågor ska banken fråga. 

    Men prata med din pappa innan problemet uppstår. Säg att du absolut inte vill ge bort pengarna som din farfar sparat. 
    Sparar i kapitalförsäkringar åt mina barn. Pengarna är deras om något händer mig men så länge jag lever kan jag själv besluta när dom betalas ut.

    18 års ålder är inte en lämplig ålder enligt mig. Ser helst att pengarna går till insats till lägenhet eller likvärdigt. Inte fest och nöje.
  • sextiotalist

    Som andra skrev så har de ingen rätt att ta era pengar. Ta kontakt med din farfar och be honom göra klart för sin son (din pappa) att pengarna är era och han kommer ha koll på om något händer

  • Anonym (H)

    Kontakta din farfar angående vad som är på väg att ske.

    Dina bonussyskon har ingen som helst moralisk rätt till dessa pengar.

    Det viktiga är om kontot står i ditt namn. Gör de det kan de inte röras. Men om de inte gör det så kan din pappa plocka ut pengarna och dela upp dem.

    Agera på detta DIREKT så att din pappa inte hinner flytta pengarna

  • Anonym (stor risk)

    Det är faktiskt en stor risk att pappan tar ut pengarna och fördelar mellan alla barnen. Farfar verkar finnas kvar i livet, om han är pigg så involvera honom! Det är han som har sparat ihop pengarna ändå. 

Svar på tråden Pengarbråk hemma