• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (Bonus bananas)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:04:46 följande:

Hej

För att svara på alla frågor.

pengarna finns på handelsbanken (som är min farfars bank ) och

sparkontot heter ISK ( Investerinskonto )

Min lillebror har samma sak.  Tror att BÅDA föräldrarna står på kontot för

min mamma kan se hur mycket pengar jag har ( fast hon bor utomlands )

Min farfar lever men är pensionär sedan 3 år , han och min bonusmamma

kommer inte överens alls. Vi träffar bara farfar om vi själva åker hem till

honom det tar cirka en timme med moped.

Anledningen till att vi bråkade var att jag vill flytta hemifrån när jag fyller 18 år

för vi har så mycket bråk hemma och att jag inte trivs.

Både jag och min lillebror har 490.000 kr

Tycker att du skall hålla kontakten med farfar han verkar ha koll.

Han kan säkert hjälpa dig med lite bra investeringar och streetsmatness i ditt liv.

Ge absolut inget till dina bonussyskon.

Räkna med att din pappas relation kommer att ta slut. Hon verkar girig och avundsjuk.

490.000 kan låta mycket när man är ung eller fattig. Men några dåliga val under de unga åren kan göra att pengarna rinner mellan fingrarna och sedan står du där utan när du är 30. Undvik det.

Hoppa över betalutbildningar som inte leder till något,

Jag har alltid också haft pengar efter att en förälder dött.

Jag har investerat och förvaltat dem väl och endast slösat när jag inte haft någon annan utväg .

Idag är jag 45 och har fortfarande en bra grundplåt.

Men jag har också alltid jobbat.
  • Anonym (Varierar?)
    Elis73 skrev 2021-05-26 11:19:50 följande:
    Vi sparade (tyvärr) i barnens namn och det har med åren blivit en ganska stor summa. Ena barnet har en extrem tendens att låta pengarna rinna mellan fingrarna. Han fyller 18 om någon månad, så jag har kollat upp möjligheten att flytta undan pengarna så att han får dem lite senare när han "mognat"  

Svaret vi fått är att det inte går. Natten till dagen han fyller 18 så släcks vår möjlighet att se hans konto och vi får hoppas på det bästa. Nu har vi en bra dialog i familjen, så jag tror att det ska fungera ändå. Men i efterhand hade det varit smartare att spara i eget namn och sedan skänka pengarna när de behövdes till något vettigt...... 

MEN: för trådstartarens skull så är detta hinder bra. Pappan får inte ta pengarna även om han tecknar kontot. Gör han det så brister banken i sin kontroll och pappan gör fel (gissar t.o.m olagligt). 
    Kexsmula skrev 2021-05-26 11:47:52 följande:
    Så skönt att höra. Men banken har faktiskt inte rätt att ta pengarna även om din mamma skulle skriva på, vi blev nyligen informerade om det när vi startade eget konto till vår yngsta son och diskuterade sparande.

Nu förstår jag att din mamma är resonabel och aldrig skulle göra så mot er, men det är ändå bra att veta.

Din styvmamma låter som en riktig jävla häxa ärligt talat och jag förstår att du inte vill bo under samma tak en dag längre än du behöver. Skönt att du har en så bra farfar!

Det här varierar väl från konto till konto? Jag och maken har kunnat göra "vad vi vill" med barnens pengar (på konton som alltså står i barnens namn) fram till 18-årsdagen. Det beror väl bara på vilka villkor man satt upp när man öppnat kontot?

Nu är ju just ts och hans brors pengar ändå säkrade som väl är, i och med att mamman har lite vett i skallen och inte kommer att tillåta att pappan snor dem för sin nya kärrings del. 
  • Citronsaft
    Ess skrev 2021-05-26 19:59:08 följande:

Det är väl ändå inte speciellt konstigt att man själv får fixa något att äta om man inte är hemma när det serveras.

Jag har betydligt roligare saker för mig än att stå pass när ungarna behagar komma hem och bli hungriga. Är våra hungriga före eller efter mattid så fixar de själva. 

Fast TS kommer ju inte hem "senare" för skoj skull utan för att hen pluggar. Vad tycker du man ska göra? Skita i plugget för att en bitter och sur kärring bestämt att man äter kl 17.00? Det finns många människor som inte är hemma tills dess. Skulle man göra så mot sin partner? Nej. Så antingen är man en bitter styvmor eller en jäkligt märklig människa som borde leva ensam någonstans i skogen. Långt borta från normala människor.

Normala människor gör mat tilk hela familjen så den som kommer senare bara kan värma på.
  • Anonym (simon)
    Diamanttant skrev 2021-05-26 15:01:50 följande:

Till ta Simon - dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du slutar gymnasiet. I det ingår mat såklart. Om de äter innan du kommer hem får de spara en matlåda åt dig. 

kontakta Soc om de inte skärper sig. Din mamma fullgör sin skyldighet genom underhållet. Pappan får se till att göra detsamma med daglig omvårdnad, inkl mat. 

Hej

Hon säger att hon inte är min personliga assistent. Hade jag inte haft egen mat ikväll kunde jag valt, potatis, lök, spagetti, makaroner, pulvermos, morot
    finns skinka i kylen med men den får jag inte ta för den är till frukost.
    enligt min lillebror åt dom fiskpinnar i dag.

• Anonym (Eva)
    Ess skrev 2021-05-26 20:13:27 följande:
    Men det har ju egentligen ingen betydelse. Pappan kan göra vad han vill med sitt arv, tom sätta eld på pengarna om han vill. I det normala hushållet finns många hål att fylla och mycket man vill göra, så pengarna kommer nog att användas upp. 
    Pengarna maken fick efter sina föräldrar har vi använt och det kommer vi göra med mitt ev arv sen också. Vi lever här och nu, ungarna får själva jobba ihop sina pengar. Jag tycker det är helt absurt att hålla på att spara till arvet.
    Dock verkar ts farfar inte gilla ts pappas nya brutta alls, därmed säkerligen att han sparat i alla dessa år till dem för att dessutom kunna undvika att farfar's son/ts mesiga pappa, ska låtas överköras av en ny liten dam. Eftersom han redan planerat det här farfarn och ts vittnar om att han inte gillar ts pappas nya alls, så lär han säkerligen 1. halvera hans sons/ts pappas arv direkt när han får nys om det här. 2. skriva laglotten som enskild egendom. 
    Lyckas då nya bruttan köra över sin partner (vi vet inte om de är gifta, men låt oss säga det), få hon max den lilla delen. Vilket är alltså i bästa fall, hälften av laglotten, om nu inte farfarn lyckas föra över mer till barnbarnen direkt. Annars gör farfarn bäst i att ha gett dessa sparpengar till barnbarnen och sedan sätta sprätt på allt om det nu vore så att han inte anser den nya madamen värdig hans arv. Han kan gott sätta av det som enskild egendom och om nu inte ts pappa och nya sätter sprätt på allt sin ekonomi på rent mat och konsumtion, men annat som har värde - så är det ändå ts och syskonets arv som fint väntar på dem. 

Dessutom har jag flera jurist vänner som berättade ganska roligt hur man faktiskt kan komma att ärva sin styvmamma om hon nu vore gift med ts pappa, men de tipsen ger jag inte till dig. För det skulle vara hysteriskt kul om dina bonusbarn kan dessa juridiska knepen För de kan man inte hindra sig från som styvmamma
  • Anonym (simon)
    Ess skrev 2021-05-26 17:20:49 följande:

Är hennes tre barn dina halvsyskon, eller helt utomstående?

dom är hennes, min pappa och hon har inga barn

• Diamanttant

Jag tycker att du ska prata med din pappa, ensam, och säga att du kommer kontakta soc om de fortsätter behandla dig såhär illa. Och sen genomför du det om det inte blir bättre. 

• Anonym (simon)
    Anonym (Göran) skrev 2021-05-26 19:15:05 följande:

Det är dina pengar. Du har fått dem. Din styvmor kan inte ta ut dina pengar. Din pappa kan däremot göra det om inte pengarna på kontot är spärrade tills du är myndig (18år)

Självklart ska du inte dela med dig. Varför skulle du det? Det är häpnadsväckande resonerat av din styvmor. Avundsjuka kallas det och mot det finns ingen bot eller medicin. Du måste lita på din pappa. Han måste skydda dina pengar. Allt annat är stöld.

nej jag kan inte lita på pappa, han vågar inte gå mot henne

hennes argument är att i vår familj är alla lika mycket värda och ingen skall ha mer eller mindre än någon annan så därför skall jag och bror dela med oss till hennes barn så det blir rättvist
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 21:11:55 följande:
    Hej

Hon säger att hon inte är min personliga assistent. Hade jag inte haft egen mat ikväll kunde jag valt, potatis, lök, spagetti, makaroner, pulvermos, morot
    finns skinka i kylen med men den får jag inte ta för den är till frukost.
    enligt min lillebror åt dom fiskpinnar i dag.
    Nej det är hon inte. Men det är inte särskilt svårt att lägga in fem extra fiskpinnar i ugnen och skala tre extra potatisar och låta detta stå kvar p bordet tills du kommer hem? I annat fall bör rimligen mat handlas så att du själv kan laga fem fiskpinnar och tre potatisar när du kommer hem. Och annars. Skall de hnadla annan VETTIG mat som du själv kan tillägga. Alternativt ge dig 2000 i matpengR VARJE månad.

Inget av alternativen är sunda när det hanslar om att din skoldag för att du inte är hemma före 17.
    Åtminstone din pappa bör vilja att ni skall äta tillsammans. I en normal familj så skulle man helt enkelt bestämma en mattid som är så pass sent att alla hinner hem direkt efter skola och jobb.

Om det är så att man inte hinner hem av andra skääl (träffa kompisar eller aktiviteter) så är det enda sunda att det lagas mat till alla som finns kvar som rester i kylen (eller på bordet om man nu är lat).

Förstår du hur elakt de beter sig? Förstår du hur onormalt detta är?
    Jag ser en enda utgång på detta och det är att du spelar in ett samtal med din pappa och sedan kontaktar soc. Oavsett om du själv snart kan flytta så kan inte din bror det.
    Det är inte rätt att någon av er ska behöva leva på detta sätt
  • Anonym (simon)
    Citronsaft skrev 2021-05-26 21:07:20 följande:
    Fast TS kommer ju inte hem "senare" för skoj skull utan för att hen pluggar. Vad tycker du man ska göra? Skita i plugget för att en bitter och sur kärring bestämt att man äter kl 17.00? Det finns många människor som inte är hemma tills dess. Skulle man göra så mot sin partner? Nej. Så antingen är man en bitter styvmor eller en jäkligt märklig människa som borde leva ensam någonstans i skogen. Långt borta från normala människor.

Normala människor gör mat tilk hela familjen så den som kommer senare bara kan värma på.
    skolan är inte hela sanningen, Jag simmar.
    har även sommarjobb som simlärare i sommar.
Svar på tråden Pengarbråk hemma