Ess skrev 2021-05-26 20:13:27 följande:
Men det har ju egentligen ingen betydelse. Pappan kan göra vad han vill med sitt arv, tom sätta eld på pengarna om han vill. I det normala hushållet finns många hål att fylla och mycket man vill göra, så pengarna kommer nog att användas upp.
Pengarna maken fick efter sina föräldrar har vi använt och det kommer vi göra med mitt ev arv sen också. Vi lever här och nu, ungarna får själva jobba ihop sina pengar. Jag tycker det är helt absurt att hålla på att spara till arvet.
Dock verkar ts farfar inte gilla ts pappas nya brutta alls, därmed säkerligen att han sparat i alla dessa år till dem för att dessutom kunna undvika att farfar's son/ts mesiga pappa, ska låtas överköras av en ny liten dam. Eftersom han redan planerat det här farfarn och ts vittnar om att han inte gillar ts pappas nya alls, så lär han säkerligen 1. halvera hans sons/ts pappas arv direkt när han får nys om det här. 2. skriva laglotten som enskild egendom.
Lyckas då nya bruttan köra över sin partner (vi vet inte om de är gifta, men låt oss säga det), få hon max den lilla delen. Vilket är alltså i bästa fall, hälften av laglotten, om nu inte farfarn lyckas föra över mer till barnbarnen direkt.

Annars gör farfarn bäst i att ha gett dessa sparpengar till barnbarnen och sedan sätta sprätt på allt om det nu vore så att han inte anser den nya madamen värdig hans arv. Han kan gott sätta av det som enskild egendom och om nu inte ts pappa och nya sätter sprätt på allt sin ekonomi på rent mat och konsumtion, men annat som har värde - så är det ändå ts och syskonets arv som fint väntar på dem.
Dessutom har jag flera jurist vänner som berättade ganska roligt hur man faktiskt kan komma att ärva sin styvmamma om hon nu vore gift med ts pappa, men de tipsen ger jag inte till dig. För det skulle vara hysteriskt kul om dina bonusbarn kan dessa juridiska knepen

För de kan man inte hindra sig från som styvmamma