• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Fiona M
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:46:12 följande:

vet inte varför. har en känsla att hon hellre ger hundarna dom sista

fiskpinnarna än spara i kylen.

ursprunget är nog för ett år sedan då hennes mamma var på besök från göteborg och hon hade med sig strömming som dom stekte och sparade i kylen som jag inte ville ha när jag kom hem. då var jag "tyken" och bortskämnd - var nog där det började.

min pappa säger att alla familjer har regler.

jag har svårt att förstå vad en kurator skulle kunna göra eller förbättra ?

hon kommer ju inte ändra sig !

Fråga honom hur många familjer som har regler som innebär att barnen blir utan mat.

Fråga varför du inte får en portion att värma.

Kuratorn kan hjälpa fig i kontakt med socialen, samt kolla upp vilka bidrg du kan ha rätt till vid flytt.
  • Anonym (simon)
    Anonym (X) skrev 2021-05-26 22:33:49 följande:
    Vilket land bor hon i?

Jag tror det beror lite på om det är EU-land eller inte, och vad landet har för regler.
    Luxemburg ( är eu ) hon är därifrån
  • Egon den stora

Jag beklagar verkligen det hela. Inte nog med att du fått en mardröm till styvmor, din pappa är dessutom en idiot.

Hoppas att det löser sig för er!

• Anonym (H)

Jag hoppas att någon någon gång informerar din pappa om att genom att bli ihop med ?sista chansen? för att inte att risker att bli ensam hela livet så väljer han bort relationen med sina barn.

• Anonym (Violer är blå)

Som andra redan har sagt så tycker jag att du ska kontakta din skolas kurator så fort som möjligt. Gör det innan sommarlovet. 

Jag hade en liknande situation som du är i och jag tog kontakt med min skolas kurator som hjälpte mig att ta kontakt med socialen. Det startades då en utredning om jag skulle få hjälp att skaffa eget boende vilket tog några månader innan jag tillslut fick ett positivt beslut.

Kuratorn följde med mig till socialen och hjälpte till med allt annat runt omkring som att åka 10 mil till ikea för att köpa möbler och sånt när jag slutligen fick flytta hemifrån med socialens hjälp.

Det finns hjälp att få! Och att du blir utan mat hemma tycker jag att du ska anmäla, det är inte okej så som du blir behandlad.

Tycker också att du ska försöka flytta till din farfar om det går att ordna på något sätt. Kan du tänka dig att byta skola kanske?

Sedan kan jag personligen tycka att det din styvmor sagt om att ni är en familj är skrattretande. Vet inte hur du känner för det själv men låter mer som att ni är två olika familjer som bor under samma tak och där din far är den enda som ingår i båda dessa familjer. Tycker för övrigt att din far är en skithög som inte står upp för dig utan låter styvmodern härja fritt. 

Pengarna är dina, behåll dem och använd till något vettigt. Det var nog var din farfar ville.

• Karlington
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 10:35:41 följande:

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

Hur mycket pengar handlar det om? Om det är över 8 prisbasbelopp (380 800 kronor för tillfället) så får inte dina föräldrar förvalta dem fritt, utan måste placera på vissa sätt, lämna årsredovisningar till kommunens överförmyndare (eller överförmyndarnämnd), o.s.v.

Oavsett beloppet kan din farfar anmäla gåvan/gåvorna till överförmyndaren och begära särskild överförmyndarkontroll.

I vilket fall kan dina föräldrar då inte ge bort dem.

Du kan hitta mer information här: www.konsumenternas.se/konsumentstod/guider--checklistor/guider---sparande--pension/spara-till-barn/overformyndarkontroll/ :)
  • Anonym (Håll hårt i din gåva)

Det är dina och din brors pengar som ni har fått i gåva. Hon försöker stjäla dem. Håll hårt i dina pengar! De ska inte delas med hennes barn. Hon är vuxen och bör försörja sig själv. HÅLL HÅRT I DINA PENGAR! Du har fått en present och bara för att någon är avundsjuk på din present så betyder inte det är du ska dela med dig av den. Säg nej, och vägra!

• Anonym
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:
    Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
    Anonym (B) skrev 2021-05-26 17:27:07 följande:
    Hur mycket pengar / vardesaker / fastigheter har du?

Du kan ge bort minst hälften till TS pappas fru och barn istället.
    Ja för fan, jag kan ta en del jag med.
    Hoj!! V, swisha mig...Drömmer

• Ess
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 21:50:41 följande:

Lite för långt, framförallt på vintern. nästan 4 mil.

skolskjutsen går från hans område till en helt annan skola/del

Annars skulle han bli överlycklig om vi flyttade dit.

Men vänta nu. Är du 17 år så går du på gymnasiet och har ändå ingen skolskjuts utan får åka de vanliga bussarna.
  • Ess
    Anonym (123) skrev 2021-05-26 22:39:23 följande:

Jag är rätt säker på att hon kommer tappa dessa 2000kr ändå när du fyller 18år då underhållet då betalas till dig istället om inte dina föräldrar kommer överens om annat

Det övergår till ts att betala de pengarna hem när inte föräldern får dem längre.
Svar på tråden Pengarbråk hemma