• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (H)

Efter att denna situation är löst finns en del saker att tänka på.

Är din pappa gift med din bonusmamma? Isf skall ni alla dela på deras Arv såsmåningom.

Det finns säkerligen en risk att din bonusmamma kräver av din pappa att pengar skall skänkas till hennes barn innan arvet för att kompensera.

Detta innebär att om din farfar dör nu så går hans arv till din pappa (och eventuella syskon) och om detta inte är skrivet som enskild egendom så skall detta fördelas med dina bonussyskon sedan om din pappa är gift.din pappa har då även full möjlighet att skänka dessa pengar till dina bonusar direkt.

Jag förstår det som att din farfars önskan inte skulle vara att din pappa fördelar framtida arvspengar till dina bonusar.

Av denna anledning tycker jag att du bör informera din farfar om denna konflikt för att ge honom chansen att testamentera så att din pappa inte får något av arvet förutom sin lagstadgade arvslott. Resten kan din farfar testamentera direkt till dig och din bror.

Din farfar bestämmer naturligtvis själv vad han vill göra. Men ge honom iaf information om er konflikt så att han får chansen att agera

• Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:26:49 följande:

Jag har ringt banken nu och både min mamma och pappa måste skriva på om

pengar skall tas ut.  Min mamma kommer aldrig gå med på det.

Så skönt att höra!

Jag förstår inte riktigt vad det gör bonusmamman i ekonomin? De 2000 de nu får i underhåll kommer ju garanterat utgifterna MINST minska med om du flyttar. Troligtvis ännu mer
  • Anonym (simon)
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 11:33:58 följande:

Efter att denna situation är löst finns en del saker att tänka på.

Är din pappa gift med din bonusmamma? Isf skall ni alla dela på deras Arv såsmåningom.

Det finns säkerligen en risk att din bonusmamma kräver av din pappa att pengar skall skänkas till hennes barn innan arvet för att kompensera.

Detta innebär att om din farfar dör nu så går hans arv till din pappa (och eventuella syskon) och om detta inte är skrivet som enskild egendom så skall detta fördelas med dina bonussyskon sedan om din pappa är gift.din pappa har då även full möjlighet att skänka dessa pengar till dina bonusar direkt.

Jag förstår det som att din farfars önskan inte skulle vara att din pappa fördelar framtida arvspengar till dina bonusar.

Av denna anledning tycker jag att du bör informera din farfar om denna konflikt för att ge honom chansen att testamentera så att din pappa inte får något av arvet förutom sin lagstadgade arvslott. Resten kan din farfar testamentera direkt till dig och din bror.

Din farfar bestämmer naturligtvis själv vad han vill göra. Men ge honom iaf information om er konflikt så att han får chansen att agera

Ok, ja dom är gifta. Får prata med farfar senare. Han är rätt arg just nu.
    Jag kommer att bo hos honom i sommar, eventuellt ochså min lillebror.
    Jag skall övningsköra med honom.
  • Kexsmula
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:26:49 följande:

Jag har ringt banken nu och både min mamma och pappa måste skriva på om

pengar skall tas ut.  Min mamma kommer aldrig gå med på det.

Så skönt att höra. Men banken har faktiskt inte rätt att ta pengarna även om din mamma skulle skriva på, vi blev nyligen informerade om det när vi startade eget konto till vår yngsta son och diskuterade sparande.

Nu förstår jag att din mamma är resonabel och aldrig skulle göra så mot er, men det är ändå bra att veta.

Din styvmamma låter som en riktig jävla häxa ärligt talat och jag förstår att du inte vill bo under samma tak en dag längre än du behöver. Skönt att du har en så bra farfar!
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:38:38 följande:

Ok, ja dom är gifta. Får prata med farfar senare. Han är rätt arg just nu.

Jag kommer att bo hos honom i sommar, eventuellt ochså min lillebror.

Jag skall övningsköra med honom.

Skönt att du kan få bo hos honom i sommar. Riktigt tråkig sits du befinner dig i.

Stort lycka till med allt!
  • Anonym (simon)
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 11:38:13 följande:
    Så skönt att höra!

Jag förstår inte riktigt vad det gör bonusmamman i ekonomin? De 2000 de nu får i underhåll kommer ju garanterat utgifterna MINST minska med om du flyttar. Troligtvis ännu mer
    Va ?  Nej i en normal familj kanske.
    i vår "familj " äter man middag kl 1700 är man inte där så får man laga egen mat
    så jag som går i gymnasiet är aldrig hemma hemma innan kl fem.
    Någon gång på helgen äter jag middag.
    Jag får ha egen mat i frysen som jag köper själv som köttbullar, hamburgare mm
  • Kexsmula
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 12:03:33 följande:

i vår "familj " äter man middag kl 1700 är man inte där så får man laga egen mat

Förstod att det låg till på det viset utefter hur din styvmor anser sig ha rätt till ERA pengar. Fy fan.
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 12:03:33 följande:

Men gud. Vad är detta för människa? Och hur kan din pappa acceptera detta?

Använder du ditt studiemedel till egen mat eller arbetar du utöver gymnasiet?

Rimligen bör ju den som missar maten isf få laga själv av det som handlats till hushållet.

Skall din bror bo kvar i detta? Finns möjlighet för honom att bo någonannanstans även till hösten?

I din sits skulle jag seriöst slå på inspelningen på telefonen och samtala med din pappa om detta. Fråga om de tänker fortsätta med detta system till hösten och att din bror inte har råd att betala för mat själv. Och att han rimligen bör få sitt underhåll isf.

Sedan gör du en socanmälan och använder inspelningen som bevis om det behövs.

Även din mamma och farfar kan göra en anmälan
  • Anonym (V)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:04:46 följande:

Hej

För att svara på alla frågor.
    pengarna finns på handelsbanken (som är min farfars bank ) och
    sparkontot heter ISK ( Investerinskonto )

Min lillebror har samma sak.  Tror att BÅDA föräldrarna står på kontot för
    min mamma kan se hur mycket pengar jag har ( fast hon bor utomlands )

Min farfar lever men är pensionär sedan 3 år , han och min bonusmamma
    kommer inte överens alls. Vi träffar bara farfar om vi själva åker hem till
    honom det tar cirka en timme med moped.

Anledningen till att vi bråkade var att jag vill flytta hemifrån när jag fyller 18 år
    för vi har så mycket bråk hemma och att jag inte trivs.

Både jag och min lillebror har 490.000 kr

Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
  • Anonym (H)
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:

Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 

Pengar som ts fått av sin farfar. det är synd att bonusarna inte har en farfar som sparat åt dem. Livet är inte rättvist.

Å andra sidan får säkert bonusbarnen äta sig mätta varje dag till skillnad från ts.
Svar på tråden Pengarbråk hemma