• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Jonnynilsson
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:
    Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
    Absolut! Om man är kommunist. Som tur är bara ett fåtal kommunister.

Däremot finns det alldeles för gott om giriga bonusföräldrar och mesiga bioföräldrar.

Simon! Säg till din pappa att skärpa sig.
  • Anonym (H)
    Jonnynilsson skrev 2021-05-26 12:27:41 följande:

Absolut! Om man är kommunist. Som tur är bara ett fåtal kommunister.

Däremot finns det alldeles för gott om giriga bonusföräldrar och mesiga bioföräldrar.

Simon! Säg till din pappa att skärpa sig.

Ts pappa måste absolut skärpa sig. Och ts. Du skall absolut INTE dela med dig av dina pengar.

Jag säger det igen för jag vet inte hur påverkad du är av situationen du befinner dig i? Hur påverkad du kan bli av påtryckningar från din pappa och bonusmamma?

Du verkar dock inte ha blivit helt hjärntvättad och förstå att deras beteende på inget sätt är okej?
  • Diamanttant

Till ta Simon - dina föräldrar är skyldiga att försörja dig tills du slutar gymnasiet. I det ingår mat såklart. Om de äter innan du kommer hem får de spara en matlåda åt dig. 

kontakta Soc om de inte skärper sig. Din mamma fullgör sin skyldighet genom underhållet. Pappan får se till att göra detsamma med daglig omvårdnad, inkl mat. 

• Anonym (Suck och stön)

Din styvmor kan vara sur på sina barns mor/farföräldrar som inte har sparat till hennes guldklimpar. Det är pengar som er farfar sparat åt er. Det är inte alls orättvist då ni inte har samma farfar.

• Mrs Moneybags
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:
    Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
    Förhoppningsvis har de andra barnen en egen farfar som kan spara till sina barnbarn om han vill. Bara för att ena sidan av familjen har det gott ställt betyder det inte att alla ska dela lika eller vissa ska ha arv från två farfäder och vissa bara från en. Nej, pengarna tillhör TS och TS helsyskon. 
  • Mandel

Blir så fascinerad över snålheten hos vissa människor att de hellre blir hatade - fast de aldrig kommer att förstå varför, av både bonusbarn, barnens mamma, barnens farfar och ev även barnens pappa än att låta andra få behålla sina egna saker ifred. 

Vore en sak om hela familjen svalt och inte hade råd med mat eller kläder för att de vuxna blivit arbetslösa och det oförsäkrade huset brunnit upp...

Prata med din pappa och din farfar. Pengarna är en gåva ifrån farfar till dig. Skulle bonus mamma trassla så be farfar att kräva tillbaka pengarna och hävda att det bara var ett lån och att han sedan ger dig pengarna igen när du fyllt 18 eller om han kan skriva ett gåvobrev om personlig egendom.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Flytta till farfar)

Skulle det kunna vara ett alternativ för dig och din bror att flytta till farfar. Underhållet från din mamma för din lillebror skulle då gå till honom. Din mamma ska också betala underhåll för dig efter att du fyllt 18 om du fortfarande går i gymnasiet.

Din pappa har också en underhållsskyldighet men så länge han erbjuder er att bo, äta, få kläder etc hemma behöver han nog inte betala för att ni väljer att bo någon annanstans.

• Anonym (J)

Du får lov att flytta tidigare än 18 om du vill, men de måste inte betala underhåll. Din mamma kommer säkert ge dig pengar ändå.

• Ess

Är hennes tre barn dina halvsyskon, eller helt utomstående?

• Ess
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 11:33:58 följande:

Efter att denna situation är löst finns en del saker att tänka på.

Är din pappa gift med din bonusmamma? Isf skall ni alla dela på deras Arv såsmåningom.

Det finns säkerligen en risk att din bonusmamma kräver av din pappa att pengar skall skänkas till hennes barn innan arvet för att kompensera.

Detta innebär att om din farfar dör nu så går hans arv till din pappa (och eventuella syskon) och om detta inte är skrivet som enskild egendom så skall detta fördelas med dina bonussyskon sedan om din pappa är gift.din pappa har då även full möjlighet att skänka dessa pengar till dina bonusar direkt.

Jag förstår det som att din farfars önskan inte skulle vara att din pappa fördelar framtida arvspengar till dina bonusar.

Av denna anledning tycker jag att du bör informera din farfar om denna konflikt för att ge honom chansen att testamentera så att din pappa inte får något av arvet förutom sin lagstadgade arvslott. Resten kan din farfar testamentera direkt till dig och din bror.

Din farfar bestämmer naturligtvis själv vad han vill göra. Men ge honom iaf information om er konflikt så att han får chansen att agera

Särkullar ärver inte sin bonusförälder om det inte finns testamente, de ärver enbart sin förälder. Att de är gifta spelar ingen roll i det sammanhanget.
Svar på tråden Pengarbråk hemma