• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Whitehorse1979
    Ess skrev 2021-05-27 05:25:53 följande:
    Det övergår till ts att betala de pengarna hem när inte föräldern får dem längre.
    Med tanke på att TS köper sin egna mat så kan de se sig om i månen efter de pengarna
  • pluppmupp

Alla är lika värda, på styvmammans villkor. Innebär det att även hennes biologiska barn blir utan middag? Hur gör ni när någon fyller år? Får alla presenter som är identiska för annat vore väl "orättvist" enligt hennes kommuniststyre?

För att vara lite mer seriös, pratar din pappa med någon? Om inte så borde han göra det då han verkar ha ett enormt behov av det. Han behöver lära sig att ta ansvar i sin roll som förälder, vilket han med sitt låga självförtroende inte är kapabel till att göra. Att vara i en negativ relation är värre än att inte vara i någon alls, det är ett val man gör att man inte är värd att hitta något bättre. Inser han hur dåligt ni mår eller lever han i en ignorans? Oavsett så har du två grunder (psykisk och fysisk misshandel) för att anmäla till soc. Det kan du göra anonymt, men då kommer ärendet inte att utredas utan blir mer av en ajjabajja till föräldrarna. Men du borde absolut prata med din pappa om att han ska gå och prata med någon om det ska bli en positiv förändring.

• Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-27 05:23:37 följande:

Men vänta nu. Är du 17 år så går du på gymnasiet och har ändå ingen skolskjuts utan får åka de vanliga bussarna.

Ts har säkerligen inte helt koll på detta. Och inte jag heller. Det är jag som inledningsvis frågat ts som det inte finns möjlighet till skolskjuts.

Hos oss finns perosner i gymnasiet som har rätt till det pga olika omständigheter. Det finns ingen buss alls så det bygger isf på att föräldrarna annars skall skjutsa 45-60 minuter.
  • Ess
    Whitehorse1979 skrev 2021-05-27 06:55:12 följande:

Med tanke på att TS köper sin egna mat så kan de se sig om i månen efter de pengarna

Ja, både mat och hygienprylar mm får han stå för själv då.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2021-05-27 07:11:42 följande:

Ts har säkerligen inte helt koll på detta. Och inte jag heller. Det är jag som inledningsvis frågat ts som det inte finns möjlighet till skolskjuts.

Hos oss finns perosner i gymnasiet som har rätt till det pga olika omständigheter. Det finns ingen buss alls så det bygger isf på att föräldrarna annars skall skjutsa 45-60 minuter.

Vi bor också utanför stan, vi har iofs buss men det är inte ovanligt att det tar dottern drygt två timmar per håll eftersom bussarna inte går speciellt ofta.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-27 08:10:39 följande:

Vi bor också utanför stan, vi har iofs buss men det är inte ovanligt att det tar dottern drygt två timmar per håll eftersom bussarna inte går speciellt ofta.

Ja här går som sagt inga bussar. Men det är några undantagna som har skolskjuts. Så alltid värt att kolla
  • Egon den stora
    Anonym (H) skrev 2021-05-27 07:11:42 följande:

Kanske olika i olika kommuner, men eftersom jag inte hade tillgång till buss så fick jag ett resebidrag till gymnasiet. Jag körde moped på den tiden.
  • Anonym (Säg till på skolan innan den slutar)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:20:06 följande:
    hon anser att det är mitt eget fel om jag inte kan sköta tider. hennes tider.

ja, mamma vet om allt. jag får pengar av henne ( till mitt maestro kort)
    jag har varit hos kurator när jag gick i högstadiet. han hade noll intresse.
    tror inte det finns kurator på gymnasiet.
    Skolan har absolut någon form av kontakt gällande detta, kanske inte att den är på plats hela tiden och inte är så uppenbar för er elever men det ska finnas. 

Skolan är ett bra första steg för att få hjälp från vuxenvärlden så skynda dig att få hjälp därifrån redan den här veckan så det hinner starta innan sommarlovet. Du kan säga till vilken vuxen som helst där som du har förtroende för att du behöver hjälp av kuratorn så kan den hjälpa dig med t.ex. information om när kuratorn är på plats och var så att du då kan hitta denne. 
  • Anonym (simon)
    Ess skrev 2021-05-27 05:23:37 följande:
    Men vänta nu. Är du 17 år så går du på gymnasiet och har ändå ingen skolskjuts utan får åka de vanliga bussarna.
    Jag åker moped.
  • Anonym (Bonus bananas)
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 23:21:46 följande:

Jag hoppas att någon någon gång informerar din pappa om att genom att bli ihop med ?sista chansen? för att inte att risker att bli ensam hela livet så väljer han bort relationen med sina barn.

Ja eller hur. Och det finns faktiskt gratis porr så tvära kärringar borde vara singlar.
Svar på tråden Pengarbråk hemma