Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:20:06 följande:
tror inte det finns kurator på gymnasiet.
Det finns absolut kurator på gymnasiet! jag arbetar på gymnasiet och vår kurator är i allra högsta grad aktivt i att ha samtal och hjälpa elever.
Om du mår dåligt så ska kuratorn hjälpa dig. Det är inte så att kuratorn kommer ringa upp kvinnan men denne kan hjälpa dig på andra sätt.
Eftersom din pappa är så vek så tycker jag att du själv ska ringa soc och fråga om stöd, han behöver stöd i att vara förälder. Klart att han kan vara ihop med sin kvinna men det verkar som om hon bestämmer allt hos er? Inte ok. Kuratorn kan hjälpa till med kontakt med soc om du vill det.
Och ja, din mamma ska betala underhåll. Det har inget med var hon bor att göra utan att man är ansvarig för sina barn. När du fyller 18 kan du skicka in en blankett via försäkringskassan om att mamman ska betala direkt till ditt konto istället för till pappan. Det är nämligen enligt lagen. De är skyldiga att försörja dig tills du tar studenten eller tills du är 21 (vilket som kommer först).
Jag lever i en bonusfamilj men självklart lagar vi mat även om de äldre ungdomarna ibland inte är hemma vid middagstid. De får jättegärna laga mat själva om de vill men vi köper ju hem saker att laga av, men annars lämnar vi matlådor i kylen. De betalar inget för maten så länge de inte har ett riktigt jobb. Så resonerar vi.