• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (Arvingarna)

Jag har försökt läsa igenom allt men kan absolut missat något viktigt.

Det första jag undrar är om någon av de 3 bonusbarnen är din fars barn?

Om inte...så har din styvmor inte någonstans rättighet till din farfars pengar som han ger till dig och din bror.

Hon får väl kolla med barnens far (om det inte är din pappa) om de kan göra likadant som din farfar gjort.

Sen undrar jag om underhållet ska gå till styvmor/pappa om du är hos din farfar under några månader i sommar. Då borde det underhållet gå till din farfar!

• Anonym (Kräftan)

Hej Simon! Beklagar att du behöver bo under samma tak som en sån ragata till styvmorsa. Du har fått många tips om vad du kan göra ovan så jag har inte något att tillägga på det annat än att det är bra om din farfar säkerställer att arvet/gåvan hamnar där han önskar. Det har varken din pappa eller rag.. den han bor med att göra för det är hans önskan. Tycker plastmorsan har en väldigt konstig syn på saker och ting. Hon kan knappt se till så din pappas barn har mat på bordet men förväntar sig att du ska dela pengar med hennes barn. Förväntar hon sig att du ska dela din lön också med dem? Förvånar mig inte om hon vill att du ska bo kvar där (om jag fattar dig rätt) när du fyller 18 om du börjar jobba för då förväntar hon sig att du ska börja betala hemma. Vad tror du om att prata enskilt med din pappa och säg att du mår dåligt av att bo med henne? Fråga om det verkligen är kärlek han känner för henne, om han verkligen är lycklig? Kan han känna lycka med henne om hans egna barn inte mår bra? Vet inte hur gammal ditt syskon är men funkar det att prata ihop er och ställa ultimatum till er pappa att han får välja, antingen flyttar hon eller så flyttar vi?

• sextiotalist
    Anonym (Arvingarna) skrev 2021-05-27 12:22:13 följande:

Jag har försökt läsa igenom allt men kan absolut missat något viktigt.

Det första jag undrar är om någon av de 3 bonusbarnen är din fars barn?

Om inte...så har din styvmor inte någonstans rättighet till din farfars pengar som han ger till dig och din bror.

Hon får väl kolla med barnens far (om det inte är din pappa) om de kan göra likadant som din farfar gjort.

Sen undrar jag om underhållet ska gå till styvmor/pappa om du är hos din farfar under några månader i sommar. Då borde det underhållet gå till din farfar!

Hon har inte rätt oavsett. Även om farfar hade gett pengar till ett ev barn de hade gemensamt, så har hon inte rätt till dessa.
    Hon har aldrig rätt till sin svärfars pengar, någonsin.
  • Anonym (Arvingarna)
    sextiotalist skrev 2021-05-27 13:06:24 följande:
    Hon har inte rätt oavsett. Även om farfar hade gett pengar till ett ev barn de hade gemensamt, så har hon inte rätt till dessa.
    Hon har aldrig rätt till sin svärfars pengar, någonsin.

Ok, tänkte bara på att de 3 bonusbarnen har TS far. Jag är inte insatt i hur de reglerna kring arv fungerar.

MEN hur fungerar pengarna från Försäkringskassan om "barnen" befinner sig på
    annan plats.? 
    Det är väl ändå där som pengarna ska hamna??

• sextiotalist
    Anonym (Arvingarna) skrev 2021-05-27 13:29:00 följande:

Ok, tänkte bara på att de 3 bonusbarnen har TS far. Jag är inte insatt i hur de reglerna kring arv fungerar.

MEN hur fungerar pengarna från Försäkringskassan om "barnen" befinner sig på

annan plats.? 

Det är väl ändå där som pengarna ska hamna??

Så fungerar det inte. Ts pappa kommer få underhållet.
  • Anonym (Mom)

Milda tid, vilken ragata till styvmor! Sjukskriven men har fem hundar som hon tar valpar från. Det är jobb som heter duga att ha kennel och föda upp valpar. Har sommarjobbat på kennel, så ingen gissning. Kan vara lönsamt också i dagens läge. Tänk en kull på 7-8 valpar eller mer beroende på ras som säljs för 20 000 +
    150 000 på ett bräde. Tänk avbräck på max 10 000 för veterinärkostnader och obligatorisk  registrering i Jordbruksverket, samt mat, så kan tanten raskt skramla ihop pengar till sina tre ungar om hon kör två kullar om året . Skatt kan vi glömma.
    Men någon borde anmäla henne för jobb under sjukskrivning!

• Anonym (Arvingarna)
    sextiotalist skrev 2021-05-27 13:34:28 följande:
    Så fungerar det inte. Ts pappa kommer få underhållet.
    Ok, fy sjutton vad orättvist det blev nu. Jag hoppas att farfar får sin del med 
    tanke på att barnbarn bor hos honom.
    TS pappa vågar väl inte säga något om det.
  • Egon den stora
    Anonym (Mom) skrev 2021-05-27 13:44:16 följande:

Milda tid, vilken ragata till styvmor! Sjukskriven men har fem hundar som hon tar valpar från. Det är jobb som heter duga att ha kennel och föda upp valpar. Har sommarjobbat på kennel, så ingen gissning. Kan vara lönsamt också i dagens läge. Tänk en kull på 7-8 valpar eller mer beroende på ras som säljs för 20 000 +

150 000 på ett bräde. Tänk avbräck på max 10 000 för veterinärkostnader och obligatorisk  registrering i Jordbruksverket, samt mat, så kan tanten raskt skramla ihop pengar till sina tre ungar om hon kör två kullar om året . Skatt kan vi glömma.

Men någon borde anmäla henne för jobb under sjukskrivning!

Något får mig att tro att det här handlar om oseriös avel med skräp som resultat, men vad vet jag.
  • Anonym (ppp)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:20:06 följande:
    tror inte det finns kurator på gymnasiet.
    Det finns absolut kurator på gymnasiet! jag arbetar på gymnasiet och vår kurator är i allra högsta grad aktivt i att ha samtal och hjälpa elever. 
    Om du mår dåligt så ska kuratorn hjälpa dig. Det är inte så att kuratorn kommer ringa upp kvinnan men denne kan hjälpa dig på andra sätt. 

Eftersom din pappa är så vek så tycker jag att du själv ska ringa soc och fråga om stöd, han behöver stöd i att vara förälder. Klart att han kan vara ihop med sin kvinna men det verkar som om hon bestämmer allt hos er? Inte ok. Kuratorn kan hjälpa till med kontakt med soc om du vill det. 

Och ja, din mamma ska betala underhåll. Det har inget med var hon bor att göra utan att man är ansvarig för sina barn. När du fyller 18 kan du skicka in en blankett via försäkringskassan om att mamman ska betala direkt till ditt konto istället för till pappan. Det är nämligen enligt lagen. De är skyldiga att försörja dig tills du tar studenten eller tills du är 21 (vilket som kommer först). 

Jag lever i en bonusfamilj men självklart lagar vi mat även om de äldre ungdomarna ibland inte är hemma vid middagstid. De får jättegärna laga mat själva om de vill men vi köper ju hem saker att laga av, men annars lämnar vi matlådor i kylen. De betalar inget för maten så länge de inte har ett riktigt jobb. Så resonerar vi. 
  • Anonym (Mom)
    Egon den stora skrev 2021-05-27 14:14:51 följande:
    Något får mig att tro att det här handlar om oseriös avel med skräp som resultat, men vad vet jag.
    Desto större anledning att anmäla ragatan för sjukförsäkringsfusk..
Svar på tråden Pengarbråk hemma