• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-26 19:54:24 följande:

I princip ja. Men sen brukar man ju använda pengarna och/eller köpa något för dem. I de flesta förhållanden brukar man ändå va rätt jämlika med vad man drar in och spenderar, det brukar bara va i exemplen man drar till med dessa jätteskillnader. Sen är det rätt vanligt att man vill att den kvarlevande parten ska kunna tex bo kvar i det hem man byggt upp ihop.

Det är klart att farfadern kan skriva så, men väljer arvingen att ge bort pengarna som gåva så finns det inget som hindrar honom. Köper de något för pengarna så räknas det som gemensam egendom om det inte finns äktenskapsförord.

Däremot pengar som står kvar på ett konto och ökar i värde är enskild egendom om testamentet sagt så.

Sen har jag ställt frågan om hennes barn är hennes sen tidigare förhållande, eller om de är halvsyskon till ts.

För är de pappans allihop så förstår jag att pappan vill göra det jämnt mellan sina barn.

Är det hennes sen tidigare så har de en egen släkt.

Om det är pappans barn så bör ju iof farfarn ha ett intresse i att de barnen också skall få pengar? Skulle gissa att det inte är halvsyskon utan rena bonusar.

Precis som du skriver så så länge pappan får ärva pengarna så riskerar de att gå till bonusbarnen oavsett vad farfarn skrivit.

Det jag tänker är att med tanke på att ts få5tt 490.000 av farfarn så kanske det faktiskt finns pengar och kommer ge ett stort arv.

Det farfarn riskerar är att pappan tar arvet och först ger 490.000 var till bonusarna för att sedan låta resten ligga kvar för eventuellt arv till sina barn.

Farfarn riskerar helt enkelt att arvet kommer till personer som han inte alls tänkt. Och att hans egna barnbarn missgynnas till följd av detta (om vi förutsätter att ts med bror så småningom kommer ärva pengarna som pappan ärver från sin pappa)
  • Anonym (H)
    Anonym (Tt) skrev 2021-05-26 20:00:53 följande:

swedishbankers.se finns det bra info under barns tillgångar.

Och nej din pappa kan inte plocka ut pengar för att ge dem till andra om kontot/fonderna står under ditt och din brors namn. Är du orolig är det bara att prata med banken så kommer de vägra transaktioner från era konton om någon av era föräldrar försöker med detta. Man får heller inte ge bort era pengar på det sättet din styvmor vill.

Ts har pratat med banken. Ts mamma måste skriva under för att pappan skall kunna röra pengarna och enligt ts skulle hon aldrig någonsin göra det
  • Anonym (i)
    Jonnynilsson skrev 2021-05-26 12:27:41 följande:
    Absolut! Om man är kommunist. Som tur är bara ett fåtal kommunister.

Däremot finns det alldeles för gott om giriga bonusföräldrar och mesiga bioföräldrar.

Simon! Säg till din pappa att skärpa sig.
    Finns väl inte ens några kommunister som tänker så?
    Visst, de snälla, naiva kommunisterna som inte ser hur makten i de länder som haft kommunism ser ut, eller inte vet hur samhällen fungerar, kanske dem? Kommunistledarna och det övre skiktet i samhället roffar åt sig så mycket de bara kan, som i andra icke fungerande länder.
    (Fast sovjets utbildningssystem sägs ha varit bra, det får man väl ge dem..)

Ja knäppa och giriga bonusföräldrar verkar det finnas en del av, liksom bioföräldrar.

Ts, tur att du har dina pengar säkrade. Går det att hitta hyresrätt där ni bor? Prova om du kan ställa dig i kö så fort du kan. Det är alltid bra att stå i kön för hyresrätter oavsett om pengar till kontantinsats finns, man kanske vill hyra, slippa göra en stor affär och låna massa pengar på banken?
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 20:02:23 följande:
    Det farfarn riskerar är att pappan tar arvet och först ger 490.000 var till bonusarna för att sedan låta resten ligga kvar för eventuellt arv till sina barn.

Farfarn riskerar helt enkelt att arvet kommer till personer som han inte alls tänkt. Och att hans egna barnbarn missgynnas till följd av detta (om vi förutsätter att ts med bror så småningom kommer ärva pengarna som pappan ärver från sin pappa)
    Men det har ju egentligen ingen betydelse. Pappan kan göra vad han vill med sitt arv, tom sätta eld på pengarna om han vill. I det normala hushållet finns många hål att fylla och mycket man vill göra, så pengarna kommer nog att användas upp. 
    Pengarna maken fick efter sina föräldrar har vi använt och det kommer vi göra med mitt ev arv sen också. Vi lever här och nu, ungarna får själva jobba ihop sina pengar. Jag tycker det är helt absurt att hålla på att spara till arvet.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-26 20:13:27 följande:

Men det har ju egentligen ingen betydelse. Pappan kan göra vad han vill med sitt arv, tom sätta eld på pengarna om han vill. I det normala hushållet finns många hål att fylla och mycket man vill göra, så pengarna kommer nog att användas upp. 

Pengarna maken fick efter sina föräldrar har vi använt och det kommer vi göra med mitt ev arv sen också. Vi lever här och nu, ungarna får själva jobba ihop sina pengar. Jag tycker det är helt absurt att hålla på att spara till arvet.

Fast om pappan bränner 1 miljon på att kompencera bonusbarnen så tror jag ändå farfarn bryr sig?

Pappan har absolut rätt att använda upp arvet. Låter farfarn pappan ärva så gör ju pappan vad han vill. Det är ju just därför farfarn kanske faktiskt bör tänka rill här?

Arvpengar går ju många gånger till att betala av lån (eller köpa bil som man annars behövt ta mer lån på sin bostad för att kunna köpa) så indirekt så skulle jag säga att arvet många gånger finns kvar men inte i rena kontanter.
  • Drottningen1970
    Ess skrev 2021-05-26 19:59:08 följande:

Det är väl ändå inte speciellt konstigt att man själv får fixa något att äta om man inte är hemma när det serveras.

Jag har betydligt roligare saker för mig än att stå pass när ungarna behagar komma hem och bli hungriga. Är våra hungriga före eller efter mattid så fixar de själva. 

Nu handlade det ju inte om att TS får laga sin egen mat om hon kommer hem sent från skolan utan om att hon då måste köpa egen mat att ha i frysen. Föräldrar har försörjningsplikt även om man missar resten av familjens middagstid.

Förövrigt så är det knappast nåt besvär att spara den portion som TS skulle ha ätit om hon hunnit hem. Att inte kunna göra det är ju bara ren elakhet .
  • Anonym (H)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-26 20:25:05 följande:

Nu handlade det ju inte om att TS får laga sin egen mat om hon kommer hem sent från skolan utan om att hon då måste köpa egen mat att ha i frysen. Föräldrar har försörjningsplikt även om man missar resten av familjens middagstid.

Förövrigt så är det knappast nåt besvär att spara den portion som TS skulle ha ätit om hon hunnit hem. Att inte kunna göra det är ju bara ren elakhet .

Exakt så.

Sedan kan man ju dessutom undra varför man inte äter en timme senare när man vet att alla inte hinner hem. Alltså det handlar ju inte ens om att ts gör saker efter skolan utan om att ts faktiskt inte hinner hem efter avslutad skoldag.

Man kan ju tycka att det borde ligga i de vuxnas intresse att äta familjen tillsammans.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Tt) skrev 2021-05-26 20:00:53 följande:
    swedishbankers.se finns det bra info under barns tillgångar.
    Och nej din pappa kan inte plocka ut pengar för att ge dem till andra om kontot/fonderna står under ditt och din brors namn. Är du orolig är det bara att prata med banken så kommer de vägra transaktioner från era konton om någon av era föräldrar försöker med detta. Man får heller inte ge bort era pengar på det sättet din styvmor vill.
    Håller med
  • Anonym123456789234

Hej, de kan inte göra något då det var din farfar som har bestämt att pengarna ska gå till dig, din styvmamma har inget att lägga sig i. Att hon är avundsjuk är hennes ensak. Står inte om din farfar är död eller inte men hon är inte släkt med han iallafall, din farfar väljer vem arvet eller pengarna ska gå till. Det är bara om det inte står specifikt vem som ska få pengarna som det följer turordningen. Så du kan ha gott samvete, har förövrigt aldrig gjort som min bonusmamma sagt åt mig, tycker inte att de har rätt att styra och ställa över någon.

• Ess
    Drottningen1970 skrev 2021-05-26 20:25:05 följande:

Spara en portion borde de kunna göra.
Svar på tråden Pengarbråk hemma