• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Whitehorse1979
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:
    Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
    Dummaste jag läst på länge.
    Det är TS pengar.
    PUNKT.
  • Fiona M
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:20:06 följande:

hon anser att det är mitt eget fel om jag inte kan sköta tider. hennes tider.

ja, mamma vet om allt. jag får pengar av henne ( till mitt maestro kort)

jag har varit hos kurator när jag gick i högstadiet. han hade noll intresse.

tror inte det finns kurator på gymnasiet.

Även om du inte kommer hem till misdacen borde det finnas en portion att värma. Varför gör det inte det?

Vad säger din pappa?

Skolan ska ha en elevhälsogrupp, och de ska faktiskt kunna hjälpa till med sånt här. Kolla skolans hemsida, står säkert där.
  • Anonym (X)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:26:42 följande:

vet ej, antar det ? hon har betalat sedan hon flyttade "hem"

jag har aldrig ifrågasatt det utan antagit att det var den regeln

Även när jag, pappa och lillebror bodde kvar i vårt riktiga hem

så betalade hon varje månad.

Vilket land bor hon i?

Jag tror det beror lite på om det är EU-land eller inte, och vad landet har för regler.
  • Anonym (123)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 21:42:53 följande:

många har svara om saker som arv från min farfar och jag tycker det är jobbit att

prata om det. han är inte gammal på riktigt han är 68 år. hoppas han lever många år till för han är väldigt viktig för mej just nu.

Han är inte rik. Han sparade 1500 kr i månaden till mej och min lillebror under

15 års tid. i en fond.

det här med arv får bli en senare fråga som han själv får bestämma.

Min pappa mådde väldigt dåligt en tid när dom skildes och han har sagt att

hans nya fru är hans sista chans att få någon. därför lyder han hennes minsta

vink.  Vi är inte fattiga egentligen, men hon är sjukskriven så dom lever på pappas

lön. Hon har 5 hundar och säljer valpar, det är hennes inkomst.

därför tror jag att dom pengarna mamma betalar i underhåll är viktiga, om jag då

vill flytta efter jul så tappar hon 2000 kr.

Jag är rätt säker på att hon kommer tappa dessa 2000kr ändå när du fyller 18år då underhållet då betalas till dig istället om inte dina föräldrar kommer överens om annat
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 21:42:53 följande:

många har svara om saker som arv från min farfar och jag tycker det är jobbit att

prata om det. han är inte gammal på riktigt han är 68 år. hoppas han lever många år till för han är väldigt viktig för mej just nu.

Han är inte rik. Han sparade 1500 kr i månaden till mej och min lillebror under

15 års tid. i en fond.

det här med arv får bli en senare fråga som han själv får bestämma.

Min pappa mådde väldigt dåligt en tid när dom skildes och han har sagt att

hans nya fru är hans sista chans att få någon. därför lyder han hennes minsta

vink.  Vi är inte fattiga egentligen, men hon är sjukskriven så dom lever på pappas

lön. Hon har 5 hundar och säljer valpar, det är hennes inkomst.

därför tror jag att dom pengarna mamma betalar i underhåll är viktiga, om jag då

vill flytta efter jul så tappar hon 2000 kr.

Jag förstår att Arb kanske inte är det roligaste att prata om. Men från din sida räcker det att din farfar förstår vad som varit på väg att hända. Sedan kan han tänka själv angående arv. Han kan mycket väl anse att han vill att din pappa ärver allt.

Skönt för er att han fortfarande är så pass ung och kan vara med och stötta er.

De 2000 som de får i underhåll skall gå till omkostnader de har för DIG. Bara ditt uppehälle. Dvs mat och el och likande skall rimligen kosta så mycket. Inget av dessa pengar skall gå att spara. Därför är det helt sinnessjukt att du blir tvungen att köpa mat för egna pengar.

Hon är arbetslös och lever på din pappas pengar men kan inte bemöda sig med att steka några extra fiskpinnar? Din pappa har också ansvar i att lägga undan mat åt dig även om det är hon som lagar.

Er situation är långt ifrån okej. Din mamma skall inte betala underhåll när du inte ens får mat. Det kanske är hon som bör ta ett samtal med din pappa om att du inte ska betala din egen mat?

Som sagt. Jag tycker ni skall vända er till soc. Jag misstänker att detta inte är den enda idiotin som förgår i er familj?
  • Anonym (simon)
    Fiona M skrev 2021-05-26 22:31:19 följande:
    Även om du inte kommer hem till misdacen borde det finnas en portion att värma. Varför gör det inte det?

Vad säger din pappa?

Skolan ska ha en elevhälsogrupp, och de ska faktiskt kunna hjälpa till med sånt här. Kolla skolans hemsida, står säkert där.
    vet inte varför. har en känsla att hon hellre ger hundarna dom sista
    fiskpinnarna än spara i kylen.
    ursprunget är nog för ett år sedan då hennes mamma var på besök från göteborg och hon hade med sig strömming som dom stekte och sparade i kylen som jag inte ville ha när jag kom hem. då var jag "tyken" och bortskämnd - var nog där det började.

min pappa säger att alla familjer har regler.

jag har svårt att förstå vad en kurator skulle kunna göra eller förbättra ?
    hon kommer ju inte ändra sig !
  • Anonym (X)
    Anonym (123) skrev 2021-05-26 22:39:23 följande:

Jag är rätt säker på att hon kommer tappa dessa 2000kr ändå när du fyller 18år då underhållet då betalas till dig istället om inte dina föräldrar kommer överens om annat

Och de har inte rätt att ta hyra eller matkostnad från TS heller, då pappan har försörjningsplikt så länge TS går i skolan.

Bra att veta om (när?) konflikten uppstår.
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 21:50:41 följande:

Lite för långt, framförallt på vintern. nästan 4 mil.

skolskjutsen går från hans område till en helt annan skola/del

Annars skulle han bli överlycklig om vi flyttade dit.

Kan din farfar tänka sig att skjutsa en del av vägen? 4 mil är inte jättelångt i tid. Kanske finns buss sista två milen?

Kolla upp vad kommunen har för regler gällande skolskjuts. Det kan mycket väl vara så att ni har rätt till det om ni flyttar.

Men framförallt. Kontakta socialen. Kanske kan även de hjälpa till med lösningar för skolskjuts
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 22:46:12 följande:

vet inte varför. har en känsla att hon hellre ger hundarna dom sista

fiskpinnarna än spara i kylen.

ursprunget är nog för ett år sedan då hennes mamma var på besök från göteborg och hon hade med sig strömming som dom stekte och sparade i kylen som jag inte ville ha när jag kom hem. då var jag "tyken" och bortskämnd - var nog där det började.

min pappa säger att alla familjer har regler.

jag har svårt att förstå vad en kurator skulle kunna göra eller förbättra ?

hon kommer ju inte ändra sig !

En kurator kan hjälpa dig att förstå att INGET av det du gör är fel. INGET i er familj är normalt.

Kuratorn kan med din tillåtelse även hjälpa dig med praktiska lösningar. Och även hjälpa dig att komma i kontakt med socialtjänsten
Svar på tråden Pengarbråk hemma