• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (ppp)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 10:35:41 följande:

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

Prata med din morfar först! Fråga hur kontot är upplagt. Be honom prata med din pappa om det behövs, eller ännu hellre, ringa upp din bonusmamma och förklara att det är pengar hon inte får röra. 

Morfar kan kan ringa banken och prata med dem om bästa sättet att låta pengarna vara orörda.
  • sextiotalist
    Anonym (ppp) skrev 2021-05-26 10:55:26 följande:
    Prata med din morfar först! Fråga hur kontot är upplagt. Be honom prata med din pappa om det behövs, eller ännu hellre, ringa upp din bonusmamma och förklara att det är pengar hon inte får röra. 

Morfar kan kan ringa banken och prata med dem om bästa sättet att låta pengarna vara orörda.
    Kan inte ts också ta kontakt med banken och fråga hur pengarna ska skyddas?
  • Anonym (H)
    sextiotalist skrev 2021-05-26 10:56:40 följande:

Kan inte ts också ta kontakt med banken och fråga hur pengarna ska skyddas?

Absolut värt för ts att ringa och fråga iaf. Om ts vet vilken bank pengarna ligger i
  • Anonym (simon)

Hej

För att svara på alla frågor.
    pengarna finns på handelsbanken (som är min farfars bank ) och
    sparkontot heter ISK ( Investerinskonto )

Min lillebror har samma sak.  Tror att BÅDA föräldrarna står på kontot för
    min mamma kan se hur mycket pengar jag har ( fast hon bor utomlands )

Min farfar lever men är pensionär sedan 3 år , han och min bonusmamma
    kommer inte överens alls. Vi träffar bara farfar om vi själva åker hem till
    honom det tar cirka en timme med moped.

Anledningen till att vi bråkade var att jag vill flytta hemifrån när jag fyller 18 år
    för vi har så mycket bråk hemma och att jag inte trivs.

Både jag och min lillebror har 490.000 kr

• Anonym (simon)
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 11:03:37 följande:
    Absolut värt för ts att ringa och fråga iaf. Om ts vet vilken bank pengarna ligger i
    Ja det är Handelsbanken.  Jag har kontonummret, kan jag ringa dom och fråga ?

• Kexsmula
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:07:02 följande:

Ja, ring genast banken och säg precis som det är! Då SKA banken enligt lag stoppa din pappa från att röra dem!
  • Elis73
    Friger skrev 2021-05-26 10:49:08 följande:
    Sparar i kapitalförsäkringar åt mina barn. Pengarna är deras om något händer mig men så länge jag lever kan jag själv besluta när dom betalas ut.

18 års ålder är inte en lämplig ålder enligt mig. Ser helst att pengarna går till insats till lägenhet eller likvärdigt. Inte fest och nöje.
    Vi sparade (tyvärr) i barnens namn och det har med åren blivit en ganska stor summa. Ena barnet har en extrem tendens att låta pengarna rinna mellan fingrarna. Han fyller 18 om någon månad, så jag har kollat upp möjligheten att flytta undan pengarna så att han får dem lite senare när han "mognat"  

Svaret vi fått är att det inte går. Natten till dagen han fyller 18 så släcks vår möjlighet att se hans konto och vi får hoppas på det bästa. Nu har vi en bra dialog i familjen, så jag tror att det ska fungera ändå. Men i efterhand hade det varit smartare att spara i eget namn och sedan skänka pengarna när de behövdes till något vettigt...... 

MEN: för trådstartarens skull så är detta hinder bra. Pappan får inte ta pengarna även om han tecknar kontot. Gör han det så brister banken i sin kontroll och pappan gör fel (gissar t.o.m olagligt). 
  • Anonym (H)
    Anonym (simon) skrev 2021-05-26 11:07:02 följande:

Ja ring dem direkt! Och om detta inte går så se till att din mamma flyttar pengarna till ett konto i sitt namn om det går.

Förhoppningsvis måste hon godkänna om båda står på konton
  • Anonym (simon)
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 11:20:31 följande:
    Ja ring dem direkt! Och om detta inte går så se till att din mamma flyttar pengarna till ett konto i sitt namn om det går.

Förhoppningsvis måste hon godkänna om båda står på konton
    Jag har ringt banken nu och både min mamma och pappa måste skriva på om
    pengar skall tas ut.  Min mamma kommer aldrig gå med på det.

• Anonym (simon)
    sextiotalist skrev 2021-05-26 10:53:42 följande:

Som andra skrev så har de ingen rätt att ta era pengar. Ta kontakt med din farfar och be honom göra klart för sin son (din pappa) att pengarna är era och han kommer ha koll på om något händer

Jag har pratat med farfar och han tror/ gissar att hon ochså är arg för att jag
    "hotar" med att flytta hemifrån för då blir hon av med 2000 kr i månaden som
    min mamma betalar i underhåll.
Svar på tråden Pengarbråk hemma