• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-26 17:22:46 följande:

Särkullar ärver inte sin bonusförälder om det inte finns testamente, de ärver enbart sin förälder. Att de är gifta spelar ingen roll i det sammanhanget.

Helt rätt. Jag gjorde en tankevurpa.

Däremot så är det ju så att om ts pappa är gift och de har gemensam ekonomi så har frun en arvslottsdel?

Min största farhåga är väl egentligen att pappan skall slussa pengar till bonusbarnen INNAN han själv dör
  • Anonym (B)
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:

Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 

Hur mycket pengar / vardesaker / fastigheter har du?

Du kan ge bort minst hälften till TS pappas fru och barn istället.
  • Godisbuske
    Anonym (V) skrev 2021-05-26 12:15:42 följande:
    Det är väldigt mkt pengar.. Räcker väl till alla 
    Tänkte när jag började läsa TS att det skulle dyka upp minst ett stolpskott i tråden. Det dröjde inte länge.
  • Ess
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 17:25:53 följande:
    Helt rätt. Jag gjorde en tankevurpa.

Däremot så är det ju så att om ts pappa är gift och de har gemensam ekonomi så har frun en arvslottsdel?

Min största farhåga är väl egentligen att pappan skall slussa pengar till bonusbarnen INNAN han själv dör
    Nej inte det heller. Boet delas rakt av om det inte finns papper på annat, de två vuxna äger hälften var enl giftorätten. 

Pappan har rätt att ge bort och spendera sina pengar hur han själv väljer.
  • Anonym (H)
    Ess skrev 2021-05-26 18:16:49 följande:

Nej inte det heller. Boet delas rakt av om det inte finns papper på annat, de två vuxna äger hälften var enl giftorätten. 

Pappan har rätt att ge bort och spendera sina pengar hur han själv väljer.

Okej. Och isf är det ju så att om ts sambo inte äger ett skit och pappan ärver 2 miljoner av sin pappa så får pappans sambo en miljon av dessa.

Finns alltså absolut anledning för farfarn att skriva papper om han inte vill att sambon ska få pengarna
  • Anonym (Göran)

Det är dina pengar. Du har fått dem. Din styvmor kan inte ta ut dina pengar. Din pappa kan däremot göra det om inte pengarna på kontot är spärrade tills du är myndig (18år)

Självklart ska du inte dela med dig. Varför skulle du det? Det är häpnadsväckande resonerat av din styvmor. Avundsjuka kallas det och mot det finns ingen bot eller medicin. Du måste lita på din pappa. Han måste skydda dina pengar. Allt annat är stöld.

• Anonym (Liinda)

Du har fått väldigt många bra svar i tråden redan. Det verkar dock vara en ohållbar situation för dig (och din bror) och givetvis inget ni ska finna er i. Att man får laga mat själv om man inte är på plats låter helt bisarrt. Vi är också en bonusfamilj där äldsta barnet som är tonåring är min sambos. Ibland är inte bonusbarnet på plats men givetvis sparar vi mat i kylen, allt annat är märkligt. Dock behöver ni ju vuxna förebilder och då verkar kanske farfar vara en bra sådan, så prata med honom i sommar om er situation. Hoppas det löser sig för er!

• Ess
    Anonym (H) skrev 2021-05-26 18:57:41 följande:
    Okej. Och isf är det ju så att om ts sambo inte äger ett skit och pappan ärver 2 miljoner av sin pappa så får pappans sambo en miljon av dessa.

Finns alltså absolut anledning för farfarn att skriva papper om han inte vill att sambon ska få pengarna
    I princip ja. Men sen brukar man ju använda pengarna och/eller köpa något för dem. I de flesta förhållanden brukar man ändå va rätt jämlika med vad man drar in och spenderar, det brukar bara va i exemplen man drar till med dessa jätteskillnader. Sen är det rätt vanligt att man vill att den kvarlevande parten ska kunna tex bo kvar i det hem man byggt upp ihop.

Det är klart att farfadern kan skriva så, men väljer arvingen att ge bort pengarna som gåva så finns det inget som hindrar honom. Köper de något för pengarna så räknas det som gemensam egendom om det inte finns äktenskapsförord.
    Däremot pengar som står kvar på ett konto och ökar i värde är enskild egendom om testamentet sagt så.

Sen har jag ställt frågan om hennes barn är hennes sen tidigare förhållande, eller om de är halvsyskon till ts.
    För är de pappans allihop så förstår jag att pappan vill göra det jämnt mellan sina barn.
    Är det hennes sen tidigare så har de en egen släkt.
  • Ess
    Anonym (Liinda) skrev 2021-05-26 19:17:11 följande:

Du har fått väldigt många bra svar i tråden redan. Det verkar dock vara en ohållbar situation för dig (och din bror) och givetvis inget ni ska finna er i. Att man får laga mat själv om man inte är på plats låter helt bisarrt. Vi är också en bonusfamilj där äldsta barnet som är tonåring är min sambos. Ibland är inte bonusbarnet på plats men givetvis sparar vi mat i kylen, allt annat är märkligt. Dock behöver ni ju vuxna förebilder och då verkar kanske farfar vara en bra sådan, så prata med honom i sommar om er situation. Hoppas det löser sig för er!

Det är väl ändå inte speciellt konstigt att man själv får fixa något att äta om man inte är hemma när det serveras.
    Jag har betydligt roligare saker för mig än att stå pass när ungarna behagar komma hem och bli hungriga. Är våra hungriga före eller efter mattid så fixar de själva. 
  • Anonym (Tt)

swedishbankers.se finns det bra info under barns tillgångar.

Och nej din pappa kan inte plocka ut pengar för att ge dem till andra om kontot/fonderna står under ditt och din brors namn. Är du orolig är det bara att prata med banken så kommer de vägra transaktioner från era konton om någon av era föräldrar försöker med detta. Man får heller inte ge bort era pengar på det sättet din styvmor vill.

Svar på tråden Pengarbråk hemma