• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Ess
    Fiona M skrev 2021-05-27 22:05:32 följande:

Jag tycker det låter dummare att anse sig ha rätt att ge sina barn pengar som nya svärfar sparat till barnbarnen.

Hennes tidigare barn har ingen rätt till de pengarna. Men har de inte mat överhuvudtaget så kanske de behöver använda pengarna istället.
  • Fiona M
    Ess skrev 2021-05-27 22:07:48 följande:

Enligt inläggsskrivarna finns det ingen mat att tillreda...

Finns det kvar mat så kan de spara den i kylen, annars kan en 17 åring laga åt sig själv.

Men du håller med om att de borde lagat fiskpinnar så det räckte?
  • Whitehorse1979
    Ess skrev 2021-05-27 08:06:17 följande:
    Ja, både mat och hygienprylar mm får han stå för själv då.
    Det gör han säkert redan.
  • Whitehorse1979
    Ess skrev 2021-05-27 22:07:48 följande:
    Enligt inläggsskrivarna finns det ingen mat att tillreda...

Finns det kvar mat så kan de spara den i kylen, annars kan en 17 åring laga åt sig själv.
    Sen vidare:
    Pappan är försörjningsskyldig oavsett, de 2000 är från mamman.
    Pappan ska lägga lika mycket.

• FuckGoggleAskMe

Hej Simon,

1 - Din farfars pengar - om din mamma måste tillåta transaktioner där, så borde det vara ok. Dina bonussystem ärver sina farfäldrar, ingenting här i livet är rättvist. 
    2 - Din farfars arv - om han vill, kan han testamentera 50% fil dig och din bror. Helst som enskild egendom, då är han säker på att ni får pengarna.
    3 - Mat - din pappa är tvungen att ge dig mat, googla något vettigt om underhållsskyldighet och visa honom. Om de andra är asociala och äter innan du kommit hem, ok, men då måste de lämna en portion åt dig att värma. Alla i familjen ska behandlas lika betyder att alla ska få mat.
    4 - Skolkurator - ni har säkert en sådant, prata med den.
    5 - Det spelar ingen roll var din mamma bor, hon ska betala underhåll för dig. Från att du blir 18, ska det betalas direkt till dig.
    6 - Prata med din farfar nu om hur han kan hjälpa dig, han vill säkert hellre att du pratar om detta nu, än att det inte blir som han vill sen. Om din pappa ärver allt, ingår det i giftorätten, och delas mellan din pappa och hans fru. Det innebär alltså att sedan ärver din styvmammas barn en del av hans pengar. Och det kanske inte farfar vill.

Lycka till!

• Anonym (Kräftan)
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-05-28 01:01:22 följande:

Hej Simon,

1 - Din farfars pengar - om din mamma måste tillåta transaktioner där, så borde det vara ok. Dina bonussystem ärver sina farfäldrar, ingenting här i livet är rättvist. 

2 - Din farfars arv - om han vill, kan han testamentera 50% fil dig och din bror. Helst som enskild egendom, då är han säker på att ni får pengarna.

3 - Mat - din pappa är tvungen att ge dig mat, googla något vettigt om underhållsskyldighet och visa honom. Om de andra är asociala och äter innan du kommit hem, ok, men då måste de lämna en portion åt dig att värma. Alla i familjen ska behandlas lika betyder att alla ska få mat.

4 - Skolkurator - ni har säkert en sådant, prata med den.

5 - Det spelar ingen roll var din mamma bor, hon ska betala underhåll för dig. Från att du blir 18, ska det betalas direkt till dig.

6 - Prata med din farfar nu om hur han kan hjälpa dig, han vill säkert hellre att du pratar om detta nu, än att det inte blir som han vill sen. Om din pappa ärver allt, ingår det i giftorätten, och delas mellan din pappa och hans fru. Det innebär alltså att sedan ärver din styvmammas barn en del av hans pengar. Och det kanske inte farfar vill.

Lycka till!

Klokaste inlägget på länge, tack!
  • Anonym (Nej)
    Ess skrev 2021-05-26 19:59:08 följande:

Det är väl ändå inte speciellt konstigt att man själv får fixa något att äta om man inte är hemma när det serveras.

Jag har betydligt roligare saker för mig än att stå pass när ungarna behagar komma hem och bli hungriga. Är våra hungriga före eller efter mattid så fixar de själva. 

Fast man lägger väl inte medvetet middagstiden innan alla hinner hem från jobb/skola och man låter väl inte barnen köpa egen mat utan köper hem råvaror.
  • Drottningen1970
    Ess skrev 2021-05-27 21:57:36 följande:

Okej, då lär det inte bara va ts som svälter i den familjen.

Mycket märkligt att det finns mat att äta kl 17, men därefter finns inget överhuvudtaget, helt blåst i skåpen. Ja visst!

Nu var det väl så att TS inte FÅR ta av det som finns hemma om han missar tiden utan då måste använda mat som han köpt själv och som finns pp hans hylla i frysen.
  • Ess
    Drottningen1970 skrev 2021-05-28 09:49:48 följande:

Nu var det väl så att TS inte FÅR ta av det som finns hemma om han missar tiden utan då måste använda mat som han köpt själv och som finns pp hans hylla i frysen.

Det påstods att det inte fanns något hemma att tillaga, vilket jag anser otroligt då de är sju personer och tydligen lagar middag varje dag.
  • Ess
    Anonym (Nej) skrev 2021-05-28 09:35:59 följande:

Fast man lägger väl inte medvetet middagstiden innan alla hinner hem från jobb/skola och man låter väl inte barnen köpa egen mat utan köper hem råvaror.

Det passar väl de vuxna att laga middag till kl 17.

Hur kan de laga middag varje dag om hemmet är totalt fritt från råvaror?

Jag hade gjort precis som ts och köpt halvfabrikat som är lätt att värma, för jag tycker det är skittrist att stå och laga mat.
Svar på tråden Pengarbråk hemma