• Anonym (simon)

Pengarbråk hemma

Hej, jag är 17 år och vill fråga råd då jag blivit väldigt rädd efter ett bråk hemma
    i går kväll.  Min "styvmamma" fick då reda på att jag ( och min lillebror) har
    sparpengar som vår farfar sparat till oss medans han jobbade. Han är pensionär
    idag.  Hos säger att det är orättvist att vi har fått pengar och att hennes 3 barn inte
    har några sparpengar och att vi skall dela lika på dom pengarna jag och min bror
    har fått. Min Pappa är jättefeg och vågar inte säga emot.
    Nästa år i januari fyller jag 18 och då VET jag att jag själv får hantera pengarna men
    kan hon ( eller pappa ) på något vis ta pengar från mitt konto och dela upp dom ?

• Svar på tråden Pengarbråk hemma
  • Anonym (S)
    Drottningen1970 skrev 2021-05-27 17:52:36 följande:

Vad är det som gör att du misstror TS?

Ts har en bonusmamma, då är ts automatiskt ett monster enligt Ess för bonusmammor kan aldrig ha fel tydligen. :)
  • Just Precis
    Ess skrev 2021-05-27 19:24:13 följande:

Vad är det som gör att du tror att det inte finns råvaror överhuvudtaget att tillaga?

Han räknar upp vad som fanns hemma i ett inlägg ju: mjöl, lök, pasta, påläggsskinka som han inte fick ta. Bon apetit eller?
  • Ess
    Anonym (Varierar?) skrev 2021-05-27 20:20:21 följande:

Men kan du lägga ned med ditt obehagliga beteende - du gör ju inte annat än kommer med en massa misstankar och försök att "avslöja" ts, balandat med antaganden som saknar grund. Vad får du ut av det? Av att bete dig så här mot en ung människa som ber om hjälp? 

Tror du själv att ts hem totalt saknar matvaror?
  • Ess
    Just Precis skrev 2021-05-27 21:44:08 följande:

Han räknar upp vad som fanns hemma i ett inlägg ju: mjöl, lök, pasta, påläggsskinka som han inte fick ta. Bon apetit eller?

Okej, då lär det inte bara va ts som svälter i den familjen.

Mycket märkligt att det finns mat att äta kl 17, men därefter finns inget överhuvudtaget, helt blåst i skåpen. Ja visst!
  • Anonym (Varierar?)
    Ess skrev 2021-05-27 21:54:01 följande:
    Tror du själv att ts hem totalt saknar matvaror?
    Jag väljer att tro på ts, helt enkelt. Finns ingen anledning att misstro honom. Han har inte sagt att det inte finns någon mat alls hemma, men att det finns pasta och pulvermos (och vad det nu var mer han nämnde) innebär inte att han kan laga en fullgod måltid.

Jag förstår verkligen inte varför du väljer att misstro och misstänkliggöra ts; det är ärligt talat ett riktigt ruttet beteende, som han redan verkar få alldeles tillräckligt av i hemmet...
  • Fiona M
    Ess skrev 2021-05-27 21:57:36 följande:

Okej, då lär det inte bara va ts som svälter i den familjen.

Mycket märkligt att det finns mat att äta kl 17, men därefter finns inget överhuvudtaget, helt blåst i skåpen. Ja visst!

Det märkliga är väl att de inte lagar mat åt TS som han sen får värma. Att laga 5 eller 6 portioner kvittar ju i arbetsinsats.
  • Ess
    Anonym (S) skrev 2021-05-27 20:27:00 följande:

Ts har en bonusmamma, då är ts automatiskt ett monster enligt Ess för bonusmammor kan aldrig ha fel tydligen. :)

Du fattar inte själv hur dumt det låter att ett hushåll med sju pers som är totalt rensat på ens den minsta brödsmula. Rätt osannolikt....
  • Ess
    Anonym (Varierar?) skrev 2021-05-27 21:58:25 följande:

Jag väljer att tro på ts, helt enkelt. Finns ingen anledning att misstro honom. Han har inte sagt att det inte finns någon mat alls hemma, men att det finns pasta och pulvermos (och vad det nu var mer han nämnde) innebär inte att han kan laga en fullgod måltid.

Jag förstår verkligen inte varför du väljer att misstro och misstänkliggöra ts; det är ärligt talat ett riktigt ruttet beteende, som han redan verkar få alldeles tillräckligt av i hemmet...

Hur kan det finnas mat kl 17?

Hör du inte själv hur dumt det låter.
  • Fiona M
    Ess skrev 2021-05-27 22:01:42 följande:

Du fattar inte själv hur dumt det låter att ett hushåll med sju pers som är totalt rensat på ens den minsta brödsmula. Rätt osannolikt....

Jag tycker det låter dummare att anse sig ha rätt att ge sina barn pengar som nya svärfar sparat till barnbarnen.
  • Ess
    Fiona M skrev 2021-05-27 21:59:58 följande:

Det märkliga är väl att de inte lagar mat åt TS som han sen får värma. Att laga 5 eller 6 portioner kvittar ju i arbetsinsats.

Enligt inläggsskrivarna finns det ingen mat att tillreda...

Finns det kvar mat så kan de spara den i kylen, annars kan en 17 åring laga åt sig själv.
Svar på tråden Pengarbråk hemma